به گزارش ایرنا، ذوالفقار مهدی زاده روز یکشنبه در اولین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور محمدرضا مروارید استاندار ایلام برگزار شد، اظهار کرد: سفره های زیرزمینی آب استان سالانه با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند که از این میزان بیش از 13 میلیون مترمکعب مربوط به اضافه برداشت از چاه ها است.
وی به ویژگی های خاص نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و افزود: کنتور هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره برداری و برابر میزان حجم برداشت سالانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم کرده و از برداشت اضافی جلوگیری و آب برداشتی از چاه ها را اندازه گیری می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ایلام تاکید کرد: یک هزار و 854 حلقه چاه آب در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد و بر اساس برنامه زمان بندی شده باید 520 حلقه چاه را به کنتورهای هوشمند(فهام) تجهیز کنیم چون با اجرای این کار بخش عمده ای از مازاد برداشت آب از چاه ها کنترل می شود.
مهدی زاده از شناسایی 112 حلقه چاه آب غیر مجاز در سال گذشته نیز خبر داد و یادآور شد: از این تعداد چاه غیر مجاز شناسایی شده، 63 حلقه چاه برای حفظ منابع آب زیرزمینی در این استان مسدود و غیرقابل استفاده شد.
وی تغذیه مصنوعی در پهنه دشت‌ها را راهکاری مناسب برای افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت: سال گذشته با اجرای طرح تغذیه مصنوعی، 6 میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت ممنوعه مهران(منطقه بان رحمان) تزریق شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اضافه کرد: اجرای طرح تغذیه مصنوعی در 2 منطقه شهرک اسلامی بان رحمان مهران و منطقه برتش موسیان از توابع شهرستان دهلران امسال در دستور کار این شرکت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، 19 دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه مهران، برتش و موسیان ممنوعه بحرانی است و مابقی دشت ها نیز از افت منابع آب زیرزمینی زیادی برخوردار هستند.
یک هزار و 845 حلقه چاه در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 380 حلقه متعلق به بخش کشاورزی، 282 حلقه به بخش صنعت و 183 حلقه نیز برای مصارف آب آشامیدنی است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.