در این مطلب آمده است: گردن پیامکی، ضعف چشم و عینکی شدن در کودکان، لرزش دست زودرس، تیک های عصبی و مشکلات روحی، عدم فعالیت های جسمی و بی تحرکی و به دنبال آن چاقی و قند و فشار و چربی در سنین پایین و بالاخره...
بیماری های نوپدیدی هستند که پزشکان در پی نامگذاری علمی و همه گیر برای آنها هستند و فعلا علت اصلی این پدیده های نوظهور را در فضاهای مجازی و رویایی جستجو می کنند.
چون میکروب ها، ویروس ها، انگل ها و دیگر عوامل انتقال بیماری های واگیر همگی شناسایی شده و در پی کنترل آنها هستند، بیماری های روانی هم دسته بندی شده و از شدید و خفیف آنها هم با تکنیک های نو در مهار تفکر و پنجه های علمی قرار گرفته اند.
کمی به دنیای گذشته در دوران کودکی بر گردیم و به یاد بیاوریم که کودکان را به حیاط و یا کوچه هدایت می کردند و آنها با توپ پلاستیکی، خانه خانه، قایم موشک، پرش و حتی کشتی و زوزآزمایی و... مشغول می کردند اما بچه های امروز را ببینید که در اتاق مخصوص تزیین شده با ماهواره و اینترنت و گوشی و تبلت و لب تاب و... در دنیای رویایی خود غور می خورند و با دیدن خیلی از قباحت های قبیح اجتماعی و کلمات و جملات سخیف و ناپسند از اتاق و ایزولاسیون خود به حال و پذیرایی خانواده خود آمده و کم کم با بزرگ شدن اندام و هیکل وارد اجتماع می شود و اگر اذعان کرد که این فکر عامل خیلی از بیماری های نوپدید است گزافه نیست.
اگر فقط آمار طلاق را که به علت انحرافات زوجین مخصوصا در زوج های جوان از محققان دانشگاهی، پایان نامه های علمی و مجلات و رسانه های خبری خوانده یا شنیده باشید می فهمید ماهواره و اینترنت در بعضی ها تا کجا رفته است، مگر می شود آمار طلاق در استانی مثل ایلام که مردمانی خانواده پرست، عاطفی، پر مهر با اراده، در یک دهه از 2 درصد به بالای 10 در صد برسد آنهم در پنج سال اول زندگی مشترک که شیرین ترین دوران زندگی است رد پای این فضای تخیلی را نبینیم؟
و اما دو کلمه حرف حساب اینکه در آنالیز علل طلاق در همان وقت هایی که میزان طلاق در استان ایلام حول و حوش 2 درصد بود، منابع علمی و رسمی بیشترین علت را در اعتیاد و بعد ار آن نازایی و آنگاه فقر و بیماری اعلام می کردند اما اکنون می بینیم که نازایی و فقر و بیماری ها و حتی اعتیاد به مواد سنتی براحتی قابل درمانند پس چه شده است که این رشد سر سام آور در وضعیت پدیده شوم و منفور طلاق این قدر براحتی سایه بر کانون خانواده ها مخصوصا خانواده های جوان افکنده است؟ اگر فرض کنیم علل سابق طلاق پا برجا بوده و پدیده اعتیاد هم علاوه بر میزان تاثیر مواد سنتی سابق مواد صنعتی جدید مثل شیشه و کراک و... هم به کمک آن آمده باشد این رشد و افزایش بیشتر از 2 برابر نمی شد،
چرا اعتراف نکنیم که ام العلل از هم پاشیدگی سال های قبل ماهواره بود و پیامک، اکنون فضای مجازی هم به کمک آنها آمده و این مثلث شوم را تکمیل کرد و این همان لبه تیز شمشیر دولبه رسانه است که تیغ نامطلوب آن بر گردن جوانان و خانواده ها نهاده شده و این گونه والدین و بزرگان و آنگاه دولتمردان را به خاک سیاه نشاند، آیا می دانید پدیده طلاق و عوارض بعد از آن، اقتصاد خانواده و در ابعاد بزرگتر اقتصاد اجتماعی و کشوری در این شرایط سخت که به طرف اقتصاد مقاومتی می رفتیم چه لطمه ای دیده است؟ همه ما میدانیم که مقام معظم رهبری در اجرائیات ریز دولتمردان دخالت نمی کنند اما اگر پدیده ای را گوشزد کرد مسلماٌ خطری است که خانواده و اجتماع را هدف گرفته است و مشکل بیش از آن است که در برنامه های عادی و اجرایی بگنجد به همین خاطر در کنترل آسیب های اجتماعی با اولویت های حاشیه نشینی، اعتیاد و طلاق و فضای مجازی و... مداخله کرده و توصیه هایی داشته اند و از دولتمردان برنامه خواسته و نظارت می کنند.
دایره ای بودن پدیده ی آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، ایدز، فقر، انحراف، خشونت، طلاق و حاشیه نشینی، نیازی به تحقیق و مداخله محققان نداشته اما به خاطر برنامه ریزی های مداخله ای و تعیین اولویت، میزان تاثیر هر کدام در اجتماع توسط دانش پژوهان و دانشمندان در قالب طرح تحقیق و پایان نامه... آمده است که علاقه مندان می توانند مراجعه و استفاده کرده، آگاه شوند و تلاش بر این است که در نشریات محلی هم از درج نتایج آنها بهرمند شویم.
انشاالله روزی می رسد که نیازی به سرمایه گذاری برای کاهش آسیب هم از نظر فکری و هم از نظر اقتصادی و مالی نداشته و این سرمایه ها و منابع در راستای خلاقیت ها و ابتکارات نوین بکار گرفته شود و به جای کلمه آسیب اجتماعی، جملات توانمند سازی و شادابی اجتماعی به کار می بریم.
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.