در این گزارش آمده است: شرایط برای نابودی این روستا و مهاجرت نزدیک به 50 خانوار و نیز خطر نابودی روستاهای مجاور هشداری برای مسئولان است تا نسبت به عدم نابودی این روستاها اقدامات جدی بعمل آید.
روستا به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند محسوب می شود.
در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع طبیعی و اقتصادی بعنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارند که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند.
برای جامعه اقتصادی ما بسیاری از دستاوردهای روستاییان نقش استراتژیک داشته و اهرم قابل اتکایی در پشتیبانی از نظام اقتصادی کشور در عرصه جهانی از طریق صادرات و ورود کالاهای ملی به بازارهای پرظرفیت جهانی بود یعنی در حقیقت شناسه قدرت اقتصادی کشور در نزد جهانیان تلقی گردیده مضافا اینکه تکیه بر اقتصاد تک محصولی نفتی را تقلیل می دهد.
فعال سازی ساکنان روستاها در ایران می تواند کمک شایان توجهی به تامین امنیت اجتماعی نموده و باعث کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی گشته و منجر به کاهش پدیده 'مهاجرت روستا - شهری' شود.
ایجاد و راه اندازی کسب و کارهایی مانند کسب و کارهای خانوادگی و گروهی در روستاها به دلیل وجود پیوندهای قوی اجتماعی و روحیه بالای مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست.
روحیه کار و تلاش و مسئولیت پذیری و التزام و تعهد به پیشرفت درمیان جمعیت روستایی بیشتر از شهرنشینان وجود دارد تمامی جوامع روستایی با معضل بیکاری به نوعی دست به گریبان هستند و ابعاد این معضل، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را نیز متاثر ساخته است، این معضل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاها مطرح است.
در حال حاضر، ایجاد فرصت های شغلی جدید در مناطق روستایی کشور از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا علاوه بر آمار بالای بیکاری در روستاها، کشور با معضل مهاجرت روستاییان به شهرها مواجه است که این امر خود پیامدهای منفی زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی دارد.
همچنین جوان‌گزین و نخبه‌گزین بودن مهاجرت‌های روستایی از جمله عواملی است که فرایند توسعه درون‌زا و روند بهبود شرایط زندگی در روستاها را مختل می سازد.‏

** مردمانی که در سخت ترین شرایط زندگی می کنند
اما این شرایط در برخی روستاهای استان ایلام به گونه ای است که نه تنها خبری از این موضوعات برای پیشرفت و ابادانی در این روستاها که بعنوان رمز توسعه محسوب می شوند نیست بلکه حتی از ابتدایی ترین امکانات اولیه نیز محروم هستند.
در پیگیری ها مشخص می شود که سابقه این روستاها به سالیان بسیار دوری می رسد بطوری که از نمای ساختمان های این روستاها می توان به راحتی می توان فهمید که سابقه ایبه این موضوع پی برد.
مردمان روستای ورمیان از دهستان زنگوان شهرستان سیروان این روزها حال روز خوشی را سپری نمی کنند اکثر منازل این روستا تخریب کامل شده اند و مردم برای ادامه زندگی مجبور به ترک مکان فعلی خود هستند.
بی توجهی ها به این روستا تا آنجاست که حتی از برق شبانه معابر نیز برخوردار نیستند، علاوه بر این عدم اجرای طرح هادی نیز خود بر مشکلات این روستا افزوده و باعث شد تا حتی وضعیت ظاهری این روستا شبیه به روستا نباشد!
وضعیت مسکونی این روستاها نیز به گونه ای است که حتی با کوچکترین بارش ها سطح زیادی از سقف منازل مردم تخریب می شود و همین گلایه ها از مسئولان را بیشتر کرده است.
برخی اهالی این روستا که منازل آنها در حریم اصلی راه قرار دارد به آنها تاکید شده که نسبت به خالی کردن منازل خود اقدام کنند این در حالیست که هنوز هیچ مکان دیگری برای اسکان و جابجایی آنها در نظر گرفته نشده است.
جالب تر اینکه این روستا در مسیر اصلی تردد ایلام به شهرستان سیروان قرار دارد و معلوم نیست که بی توجهی به این روستا چه جای توجیهی دارد؟
شرایط برای نابودی این روستا و مهاجرت نزدیک به 50 خانوار و نیز خطر نابودی روستاهای مجاور هشداری برای مسئولان است تا نسبت به عدم نابودی این روستاها اقدامات لازم و جدی ار بعمل آورند.
منبع: سایت ایلام بیدار
6119/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.