در این یادداشت آمده است: طرح رتبه بندی روزنامه ها و مطبوعات کشور از سوی معاونت مطبوعاتی، اقدامی شایسته وبایسته در راستای ارتقای طراز علمی و عیار مطبوعات معاصر ونیز رقابت کیفی درتولید محتواها و کارکردهای حرفه ای روزنامه ها تلقی می گردد. این طرح که با اقبال واستقبال اصحاب مطبوعات مواجه بوده ست خامی هایی دارد که باید پخته وپرداخته شود.
یکی از غفلت های متولیان این طرح در حوزه مطبوعات محلی قابل نقد و بررسی است چرا که شاخص های رتبه بندی ساخته و پرداخته هیات داوران برای مطبوعات محلی فراگیری وجامعیت ندارد به عنوان نمونه نادیده گرفتن امتیازهایی برای نشریات دو زبانه تولید محتواهای بومی فعالیت در نوار مرزی و مناطق محروم فعالیت در استان های همجوار مرزی
و... از سوی دیگر دارا بودن پایگاه خبری انفوگرافی چاپ همزمان درچند استان چاپ مستمر آگهی های تبلیغاتی
راه اندازی دفاتر نمایندگی در استان ها و غیره بی گمان مربوط می شود.
به وضعیت موجود روزنامه های سراسری و ثروتمند و نباید این الزامات که به پشتوانه مالی روزنامه های حزبی و جناحی مربوط می شود برای مطبوعات محلی نیز لحاظ شود.پ
لذا باستناد به موارد بالا انفکاک روزنامه های محلی و منطقه ای از روزنامه های سراسری در طرح ارزشیابی ضرورتی انکار ناپذیر است
اما یادآوری چند نکته د راستای طرح موصوف ضروری به نظر می رسد:
1) انتخاب تنها دو شماره در 2 ماه از سال برای ارزیابی و نادیده گرفتن 10 ماه دیگر از سال با معیارهای ارزشیابی علمی، مغایرت دارد.
2) عدم حضور حتی یک نماینده از اصحاب روزنامه های محلی و منطقه ای در هیات ژوری گلایه های مطبوعات استان ها را در پی داشته است زیرا بسیاری از قابلیت های مطبوعات محلی در تعیین شاخص های ارزیابی لحاظ نگردیده است.
3) اختصاص هر ماه یک شماره یا هر فصل سه شماره برای ارزیابی مطبوعات و تعیین رتبه، نوعی از داوری و ارزشیابی واقعی، علمی و قابل قبول را ارائه خواهد کرد.
4) تعیین ضرب العجل 25 اسفند جهت تحویل مستندات با عنایت به ازدحام فعالیت های مطبوعات در پایان سال، تصمیمی غیر کارشناسی است ضمن اینکه تحویل حضوری و دریافت رسید برای مطبوعات استان ها در این فرصت اندک و موقعیت زمانی پایان سال، امری دشوار و اعلام وصول آن صعب الوصول است.
به نظر می رسد که معاونت مطبوعاتی و هیات ژوری طرح رتبه بندی مطبوعات با نظرسنجی از اصحاب مطبوعات کشور و لحاظ بایدها و نبایدهای این طرح، این خام را پخته کنند.
منبع: روزنامه مهران
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.