عبدالمالک شنبه زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشت اثر تاریخی ارزشمند و با پیشینه بالا در این استان در اثر سیل سال گذشته بین 10 تا 15 درصد دچار خرابی، ریزش و آسیب شدند که برای مرمت هر کدام از آنها 400 تا 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی یادآور شد: این آثار شامل قلعه کنجانچم، قلعه پوراشرف، شهر تاریخی سیمره، قلعه جهانگیرآباد، عمارت والی کهره، محوطه تاریخی سیاهگل ایوان، قلعه هزار در آبدانان و قلعه شاخ دهلران است.
شنبه زاده با بیان اینکه بیشترین آسیب به قلعه کنجانچم مهران وارد شد، افزود: دیوار جنوبی این قلعه به طول 15 متر در اثر سیلاب ویران شد که با صرف یک میلیارد ریال اعتبار مرمت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: سقف قلعه پوراشرف که در اثر سیل تخریب شده بود نیز با توجه به اینکه مرمت آن ضرورت داشت توسط پیمانکار ترمیم شده اما پول آن هنوز پرداخت نشده است.
وی یادآور شد: علاوه بر خسارت های ناشی از سیل سال گذشته بیشتر این بناها نیازمند احیا هستند تا امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی با کاربری های مختلف از جمله ایجاد موزه، مکان پذیرایی بین راهی و سفرخانه سنتی فراهم شود.
شنبه زاده با بیان اینکه قلعه کنجانچم، کهره، پوراشرف و میرغلام هاشمی از جمله بناهایی هستند که قابلیت احیا دارند، اضافه کرد: احیای این بناها بیش از 18 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: مطالعات شهر تاریخی سیمره برای تبدیل شدن به سایت موزه نیز توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است و قرار است در یک پروژه مستمر در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد پژوهش، کاوش و مرمت قرار گیرد.
استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
در اثر وقوع سیل بی سابقه آبان ماه سال گذشته سه نفر کشته و خسارت زیادی به تاسیسات زیربنایی و زیرساختی، منازل مسکونی و واحدهای تجاری، خودروهای شخصی و معابر عمومی استان وارد شد.
به گفته مسئولان استان، سیلاب بی سابقه ایلام بیش از شش هزار میلیارد ریال آسیب و خسارت به بخش های عمومی و زیربنایی این شهر وارد کرده است.
بارش 324 میلی متری باران در ایلام تنها در سه روز باعث وقوع سیل و وارد آمدن ویرانی های بسیار در این شهر شد.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6032/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.