هرچند استان مرزی ایلام فاقد یک هنگ یا لشگر مستقل ارتش است اما با این وجود در چندین نوبت ارتش غرب کشور مستقر در استان کرمانشاه با انجام اقداماتی چون گندزدایی و ضدعفونی برخی شهرهای استان و غربالگری سرنشینان خودروها در مبادی‌های ورودی و خروجی استان اقدامات ارزنده ای را انجام دادند.

در استان ایلام به علت نبود ارتش عمده کارهای مبارزه با کرونا در میان دستگاه‌های نظامی بر عهده سپاه پاسداران است و این دستگاه نظامی با تمام امکانات و تجهیزات خود و حتی نیروهای متخصص در حوزه درمان و بیوتروریسم با سایر دستگاه‌های عضو ستاد کرونا همکاری نزدیک و تنگاتنگی دارد.

از زمان جدی شدن موضوع کرونا، سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام همچون دیگر دستگاه‌ها منشا خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف بوده و از همان ابتدای شکل‌گیری ستاد استانی مبارزه با کرونا، سپاه نیز یک شورای متناظر و هم‌سو با مصوبه‌های ستاد کرونا با هفت کمیته موسوم به قرارگاه پدافند زیستی امام رضا(ع) تشکیل داد و وظایف هر کمیته نیز مشخص شد.

سپاه در قالب این قرارگاه و کمیته‌های زیرمجموعه آن و تعامل نزدیک با دولت و دیگر مجموعه‌های دخیل در رفع مخاطرات کرونا حضوری مصمم و جهادگونه دارد و بخش مهمی از کنترل و مدیریت کرونا در استان ایلام مدیون و مرهون تلاش سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام است.

اقدامات سپاه ایلام در مبارزه با کرونا از توزیع ۳۰ هزار بطری الکل تا ۲۰ مرحله عملیات بیولوژیکی

معاون بهداشت، امداد و درمان سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم به مخاطرات کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری از مهمترین اهدافی است که سپاه در بطن برنامه‌های خود گنجانده است و در این بین با نصب بنر و پلاکارد در معابر عمومی و توزیع بروشور در بین مردم نسبت به آگاه‌سازی آنها در خصوص این بیماری اهتمام دارد.

سرهنگ غلامرضا علی‌محمدی افزود: در کنار آگاهی‌بخشی به مردم و فرهنگ‌سازی مقابله با کرونا، معاونت بهداشت، امداد و درمان سپاه استان ایلام فعالیت‌های دیگری نیز داشته که توزیع ۳۰ هزار بطری الکل با قیمت مصوب سازمان غذا و دارو با هدف جلوگیری از احتکار و بازار سیاه از جمله این خدمات است.

وی اظهار داشت: تامین و توزیع  ۱۸ هزار بطری آب ژاول ، ۹۸ هزار ماسک، ۵۲ هزار جفت دستکش به صورت رایگان در بین مردم، تامین و توزیع لباس حفاظتی کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی به تعداد ۴۰۰ دست لباس، ۲ هزار جفت دستکش و چهار هزار عدد ماسک توسط سپاه انجام شده است.

علی‌محمدی یادآور شد: از دیگر اقدام‌های ارزشمند سپاه انجام ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی و محلات در شهرستان‌های مختلف استان بود که در برخی آن‌ها به فراخور وضعیت ابتلا به کرونا در این نقاط بیش از یک بار عملیات ضدعفونی و گندزدایی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰ مرحله عملیات بیولوژیکی ضدعفونی مناطق مختلف استان با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد با بکارگیری ادوات و ماشین‌های مخصوص جنگ نوین و عملیات‌های بیولوژیکی انجام شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر مواد گندزدا و ضدعفونی‌کننده برای این عملیات‌ها استفاده شد.

وی در مورد مشارکت سپاه در ایجاد نقاهتگاه بیماران بهبودیافته کرونا هم توضیح داد: سپاه در ایجاد ۲۰۰ تخت از نقاهتگاه ۴۰۰ تختخوابی شهرستان ایلام مشارکت داشت و همچنین در تامین نیروی خدمات، حراست، پزشکی و پیراپزشکی نیز با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کرد.

علی محمدی افزود: در شهرستان دهلران نیز محل اسکان اردوهای راهیان نور این شهرستان با همکاری سپاه و دانشگاه علوم پزشکی به یک نقاهتگاه ۶۰ تختخوابی تبدیل شد و نیز در شکل گیری نقاهتگاه ۶۰ تختخوابی آبدانان و ۳۰ تخوتخوابی دره‌شهر دخیل بود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات درمانی سپاه در اختیار گذاشتن یک دستگاه آمبولانس همراه با راننده به شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی برای حمل و جابجایی متوفیان کرونا به غسالخانه شهرستان‌های مختلف بود و نیز هشت نفر از نیروهای داوطلب نیز برای غسل و کفن اموات کرونایی در غسالخانه شهر ایلام حضور دارند.

حضور ۱۳۰ تیم بسیج جامعه پزشکی ایلام در عملیات گندزدایی معابر

بسیج جامعه پزشکی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام نیز اقدام های پیشگیرانه متعددی را از زمان شیوع کرونا در استان ایلام انجام داده و این روند همچنان در حال انجام است.

مسوول بسیج جامعه پزشکی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام هم گفت: اقدامات این سازمان به علت شیوع کرونا بیشتر حول محور گندزدایی و ضدعفونی معابر عمومی و خیابان‌های شهری و روستایی در نقاط مختلف استان بود و یک هزار و ۲۰۰ بطری مواد گندزدا و ضدعفونی در طرح شهید دکتر رهنمون در ۳۲ روستا برای مبارزه با کرونا مصرف شده است.

سرهنگ ساسان زمانی افزود: در راستای مبارزه با کرونا بسیج جامعه پزشکی مرکز استان و کانون‌های تابعه در چندین نوبت اقدام به ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی، خیابان‌ها، ادارات و اماکن پرتردد شهرستان‌های ایلام، آبدانان، ایوان، ملکشاهی، دره‌شهر، مهران و بدره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر ضدعفونی نقاط شهری و روستایی، بیمارستان شهید مصطفی محل پذیرش و نگهداری بیماران کرونایی نیز گندزدایی شده است، اظهار داشت: مواد گندزدا و ضدعفونی کننده توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تهیه و تامین می‌شود و در اختیار کانون‌های بسیج جامعه پزشکی استان در شهرستان‌های تابعه قرار می‌گیرد.

زمانی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا در استان ایلام تاکنون ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم توسط نیروهای بسیج جامعه پزشکی ایلام تحت آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص این ویروس قرار گرفتند و همچنین تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ عدد اقلام آموزشی نیز بین مخاطبان توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ تیم متشکل از ۶۵۰ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی استان ایلام در عملیات‌های گندزدایی و ضدعفونی مشارکت دارند، اضافه کرد: در کنار گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی شهری و روستایی ۱۰ هزار دستکش لاتکس بین مردم و ۳۰ دست لباس حفاظتی ویژه بیماران کرونایی میان کارکنان بیمارستان شهیدمصطفی در بخش ویژه بیماران توزیع شد. 

وی افزود: در کنار اقدام‌های بهداشتی و پیشگیرانه یکی دیگر از برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی استان ایلام تهیه ۷۳ بسته اقلام حمایتی خوراکی با مشارکت اعضای بسیج جامعه پزشکی برای توزیع در بین کادر درمانی مستقر در بیمارستان‌های شهید مصطفی و بخش پیش کرونای امام خمینی(ره) است.

زمانی گفت: هم اکنون ۲۵۰ بسته حمایتی دیگر به ارزش ۳۵۰ هزار تومان و به همراه یک لوح قدردانی در حال آماده سازی است که طی روزهای آینده بین دیگر نیروهای باقیمانده بیمارستان شهیدمصطفی و بخش پیش کرونایی امام خمینی(ره) توزیع خواهد شد.

 رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دیروز (سه‌شنبه) گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: از روز قبل تا ظهر  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند.

وی  گفت:  تاکنون ۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و  ۲هزار و ۷۱۳ نفر هم تحت مراقبت قرار دارند که  تاکنون ۶۱۵ هزار و ۴۷۷ آزمایش تشخیص کووید-  ۱۹ نیز در کشور انجام شد.

جهانپور گفت: اکنون ایران در فهرست پنج کشور بیشترین بهبود یافتگان در جهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.