در این مدت نگرانی‌های زیادی در خصوص افزایش قیمت اجناس وجود داشت که با توجه به نظارت‌ها و تشدید رصد نرخ کالاها توسط ستاد تنظیم بازار، بازرسان و ناظران سازمان صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های مرتبط از افزایش خودسرانه قیمت‌ها جلوگیری شد.

نرخ کرایه تاکسی‌های درون و برون شهری، آژانس‌های مسافری، تاکسی‌های اینترنتی دارای مجوز رسمی همان قیمت تعیین شده اول سال است و این وسایل نقلیه عمومی بعد از تغیر وضعیت بنزین هیچ‌گونه افزایش کرایه نداشته‌اند.

در کنار خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، نرخ کالاهای پرمصرف و اساسی نیز همچنان ثابت مانده است و هیچ‌گونه افزایش بهای غیرمرسومی در کالاها دیده نمی‌شود که بیانگر اهتمام صنوف و بازاریان به وضعیت بازار و توان خرید مردم است.

بعد از سهمیه‌بندی بنزین به دستور استاندار ایلام نشست ستاد تنظیم بازار با حضور روسا و اعضای اتحادیه‌ها و صنوف مختلف با محوریت نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بهای کالاها به صورت روزانه برگزار و این نشست‌ها به صورت مداوم همچنان برگزار می‌شود.

آنچه که در این ۲ هفته در بازار استان مشاهده شده، ثبات و عدم تغیر قیمت‌های اجناس مختلف است که بیانگر رعایت و قانون‌مداری بازاریان و اتحادیه‌های مختلف و جدیت بازرسان و ناظران بر نرخ‌های مصوب بازار است و مسئولان نیز بر ثبات بهای اقلام و کالاها و تمکین بازاریان از قانون و عدم افزایش خودسرانه نرخ اجناس مختلف تاکید دارند.

کمبود و گرانی قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف چون گوجه فرنگی، پیاز، کاهو، نارنگی، پرتقال و خیار نیز طبق روال هر ساله به علت سرمای هوا، کمبود محصول و افزایش تقاضاست و گرانی کنونی این اقلام ربطی به موضوع بنزین ندارند.

به گفته مسوؤلان استان ایلام، بالا رفتن نرخ بنزین هیچ نقشی در گرانی سایر اقلام و کالاها ندارد و قاطعانه با هر گونه افزایش قیمت برخورد می‌شود ضمن اینکه ۱۲۰ قلم کالای پرمصرف و اساسی پس از افزایش قیمت بنزین روزانه در سطح بازار این استان مورد رصد بازرسان قرار می‌گیرد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار استان ایلام نیز از تمامی کسبه خواسته است به بهانه افزایش قیمت بنزین به صورت خودسرانه قیمت میوه و تره‌بار را افزایش ندهند.

نقش و اهمیت بازاریان و کسبه در آرامش بازار استان ایلام و ثبات قیمت‌ها انکارناپذیر است و آنها این بار نیز همچون تمامی دوران‌های حساس از ابتدای انقلاب تا کنون به کمک دولت و نظام آمدند و رسالت خود را در حفظ آرامش جامعه ایفا کردند.

بازاریان، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بازاریان را سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی خواند و گفت: عوامل روانی بیش از هرچیزی در افزایش قیمت ها تاثیر دارد و در این مقطع زمانی جنگ روانی جایگزین نبرد نظامی شده و خط مقدم این جبهه در دست اصناف و بازاریان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اله‌نور کریمی‌تبار در دیدار با مجموعه صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و  اصناف و بازاریان استان ایلام اظهار داشت: کاسبان همواره به دنبال کسب روزی حلال هستند و در این شرایط حساس اصناف با رعایت تقوا و انصاف کالاها و خدمات خود را با قیمت‌های عادلانه باید به فروش برسانند.

وی به سابقه درخشان اصناف در طول دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اصناف در جنگ اقتصادی گوش به فرمان ولایت بوده‌اند و اکنون نیز باید از افزایش چند برابری قیمت‌ها به بهانه سهمیه‌بندی بنزین در بازار جلوگیری کنند.

حجت الاسلام کریمی‌تبار خواستار نظارت بیشتر مجموعه دستگاه‌های نظارتی بر بازار و بررسی مشکلات صنفی به نحو مطلوب شد به گونه‌ای که نه بازاریان دچار ضرر و زیان شوند و نه از خریداران توان خرید اجناس و اقلام مورد نیازشان سلب شود.

وی یادآور شد: بازایان و اصناف باید در این برهه مهم زمانی جانب اعتدال را در عرضه محصولات مورد نیاز مردم رعایت کنند تا قیمت‌های خودسرانه کسبه به آرامش بازار آسیب وارد نکند و چند نرخی برای کالاهای مشابه ایجاد نشود.

اتحادیه‌ها و بازار دولت را در مهار گرانی یاری کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز از اتحادیه‌ها، صنوف و بازاریان خواست: دولت را در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و مهار قیمت سایر کالاها و خدمات یاری کنند.

حیدر نعمتی در نشست روزانه ستاد تنظیم بازار استان ایلام به استفاده از همه ظرفیت‌های اصناف و بازاریان، اتحادیه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر بازار تاکید کرد و افزود: نباید اجازه دهیم اجحافی در حق مردم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و مردم هر گونه افزایش قیمت را به مراکز بازرسی گزارش دهند تا بلافاصله تعزیرات حکومتی با عاملان گران‌فروشی و افزایش دهنده قیمت برخورد کند.

قاطعانه با افزایش خودسرانه قیمت‌ها برخورد می‎کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام همچنین گفت: با افرادی که به بهانه افزایش قیمت بنزین، قیمت کالا و خدمات خود را خودسرانه افزایش دهند، برخورد قانونی می‌شود.

نعمتی در نشست با نمایندگان اتحادیه ها و اتاق اصناف استان اظهار داشت: طرح افزایش قیمت بنزین با تصویب سران سه قوا اعلام و اجرا شده است و مزیت‌های زیادی از جمله مدیریت سوخت، کاهش مصرف، پیشگیری از آلودگی هوا، جلوگیری از قاچاق سوخت و کمک به معیشت اقشار آسیب‌پذیر در پی دارد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های امنیتی، قضایی، نیروی انتظامی و ... در تلاش هستند تا پیرو فرمایش مقام معظم رهبری برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به همراه تعزیرات حکومتی و بازرسان با متخلفان و افراد سودجو که قصد افزایش قیمت کالا و خدمات را دارند، برخورد کنند.

نعمتی به نظارت مستمر و پایش بازار به صورت مرتب تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد افراد سودجو از موضوع سهمیه‌بندی بنزین سوء استفاده کرده و موجب نارضایتی مردم شوند.

 نظارت بر قیمت‌ها روزانه انجام می‌شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام هم گفت: تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها به صورت مستمر در حال انجام است و سازمان تعزیرات و صنعت، معدن و تجارت به صورت روزانه بازار و قیمت‌ها را کنترل می‌کنند.

محمد نوذری در نشست شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان ایلام اظهار داشت: تمامی مدیران استان پای کار هستند و انتظار داریم این شورا نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد و بحث کنترل قیمت‌ها و مدیریت مصرف سوخت را در دستور کار قرار دهد.

رصد مداوم نرخ ۱۲۰ قلم کالای اساسی توسط بازرسان و ناظران/70 درصد کالاها گران نشده‌اند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: ۱۲۰قلم کالای پرمصرف و اساسی پس از افزایش قیمت بنزین روزانه در سطح بازار این استان مورد رصد بازرسان قرار می‌گیرد.

یاراله نصیری با بیان اینکه قیمت این کالاها در سامانه‌های ملی درج می‌شود، افزود: بنابراین قیمت‌ها شفاف بوده و بیش از ۷۰ درصد قیمت کالاها هیچگونه تغییری نداشته و مابقی تغییرات نیز مربوط به افزایش صادرات و تغییر فصل (تره بار) است و متاثر از گرانی بنزین نیست.

به افزایش ۱۰ برابری جلسات تنظیم بازار از ابتدای موضوع سهمیه‌بندی بنزین اشاره و تاکید کرد: نشست‌های ستاد تنظیم بازار استان به صورت روزانه برگزار می‌شود و بحث‌های کارشناسی با حضور اتحادیه‌های مرتبط به منظور رصد و کنترل  وضعیت بازار صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با اصلاح رفتارهای اشتباه اقتصادی بویژه در زمینه حمل و نقل کالا ‌ی توان نوسانات ناشی از جو روانی را کنترل کرد، یادآور شد: با تصمیم‌ها و سهمیه‌های تخصیص یافته بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری ساماندهی شده است و با متخلفانی که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

هیچ بهانه‌ای برای افزایش نرخ کالاها پذیرفته‌ نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بنزین تاثیری بر تعرفه اقلام و خدمات ندارد، گفت: هیچ بهانه‌ای برای افزایش نرخ کالا و خدمات پذیرفته‌ نیست.

نصیری اظهار داشت: سوخت اصلی بخش حمل و نقل بار، گازوئیل است که در طرح اصلاح قیمت سوخت تغییری نکرده است و از این رو دلیلی برای افزایش قیمت اجناس در بازار وجود ندارد.

مهمترین و تاثیرگذارترین حوزه، صنف اتحادیه میوه و تره بار است که نقشی مهم و اساسی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند و افزایش قیمت‌های آن می تواند باعث بروز التهاب و نگرانی در بین شهروندان شود که در این میان با نظارت مکرر و جدی از افزایش خودسرانه قیمت اجناس به بهانه گرانی بنزین جلوگیری شده است.

گرانی گوجه فرنگی ارتباطی با سهمیه‌بندی بنزین ندارد

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار استان ایلام نیز گفت: واقعیت این است که سهمیه‌بندی بنزین هیچ نقش موثری در تغییر و افزایش قیمت اجناسی چون میوه و تره‌بار ندارد و میوه‌فروشان یا توزیع‌کنندگان میوه و تره‌بار نباید به بهانه سهمیه‌بندی بنزین قیمت‌ها را خودسرانه افزایش دهند.

موسی فاطمی‌راد اظهار داشت: از همه توزیع‌کنندگان و فروشندگان میوه و تره‌بار خواسته شده است از هرگونه افزایش قیمت تا زمان اعلام نرخ‌های جدید از سوی ستاد تنظیم بازار خودداری کنند.

وی در مورد کمبود و گرانی قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف چون گوجه فرنگی، پیاز، کاهو، نارنگی، پرتقال و خیار افزود: این گونه اقلام همواره در فصل سرما به علت کمبود محصول و افزایش تقاضا با تغییر قیمت و افزایش نرخ همراه هستند و گرانی کنونی این اقلام ربطی به موضوع بنزین ندارد.

فاطمی‌راد یادآور شد: برخی نقاط کشور که محل اصلی تولید و توزیع این محصولات خوراکی پرمصرف هستند با سرما یا بارش باران مواجه شده‌اند و هنوز محصولات نوبرانه این مناطق به بازار عرضه نشده است که به افزایش محصول در بازار و تعادل عرضه و تقاضا بینجامد که این موضوع همواره در فصول سرد رخ می‌دهد و فقط مختص امسال نیست.

ناوگان حمل و نقل برون شهری اجازه افزایش کرایه ندارند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با تاکید بر ممنوعیت افزایش نرخ حمل و نقل در این استان گفت: هیچ‌گونه افزایش کرایه برون‌شهری وجود ندارد و بعد از اعلام تعیین قیمت از سوی مسوؤلان، ناوگان حمل و نقل عمومی اجازه افزایش قیمت به نرخ مصوب را خواهند داشت.

نورالله دلخواه  افزود: هرگونه افزایش کرایه تاکسی‌های حمل و نقل برون شهری ممنوع است چرا که ناوگان حمل و نقل اتوبوسی و باری بی نیاز از دریافت بنزین هستند و تاکسی‌ها نیز سهمیه سوخت دریافت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد سوخت، برای تاکسی‌های برون شهری(تک سوز) ۷۵۰ لیتر و برای ناوگان دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر اختصاص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام تاکید کرد: مردم می‌توانند مسائل و شکایت‌های خود را با شماره تلفن ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ مطرح کنند.  

تاکسی های درون‌شهری افزایش قیمت ندارند

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ایلام گفت: هرگونه افزایش قیمت نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری عمومی از سوی رانندگان ممنوع و غیرقانونی است.

غلامرضا طاهری اظهار داشت: با توجه به سهمیه‌بندی سوخت و تغییرات اعمال شده در این خصوص رانندگان حمل و نقل عمومی شهری نباید خودسرانه قیمت ها را افزایش دهند.

وی افزود: در صورتی که تغییر قیمت های ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از سوی مسوؤلان کشوری مصوب و ابلاغ شود، رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری ایلام نیز مجاز به افزایش بها خواهند بود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ایلام یادآور شد: شهروندان ایلامی در صورت هرگونه مشاهده افزایش نرخ جابجایی مسافر از سوی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

طاهری اضافه کرد: بازرسان تاکسیرانی در سطح شهر اوضاع را تحت کنترل دارند و در صورت مشاهده، تمامی تخلفات با جدیت پیگیری و با رانندگان متخلف برخورد می‌شود.

بر این اساس سهمیه تاکسی های بنزینی ۴۰۰ لیتر در ماه و تاکسی های دوگانه سوز نیز ۲۰۰ لیتر در ماه تعیین شده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از روز بیست و چهارم آبان ۹۸،  قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵ هزار ریال، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ای هر لیتر ۳۰ هزار ریال و بنزین سوپر هر لیتر ۳۵ هزار ریال محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه این شورا سهمیه سوخت خودروهایی که در کارت ماشین دوگانه سوز قید شده ۳۰ لیتر در ماه و خودروهای تک سوز ۶۰ لیتر در ماه است و خودروهای مربوط به دستگاه‌های اجرایی بدون سهمیه و با قیمت آزاد محاسبه می‌شود.

به دنبال افزایش نرخ بنزین و افزایش درآمد دولت از این محل، قرار شد طی سه مرحله برای گروه‌های هدف که حدود ۱۹ میلیون خانوار و یا جمعیت ۶۰ میلیون نفری هستند پرداخت نقدی کمک حمایتی دولت انجام شود که از هفته گذشته این کمک برای سه گروه ۲۰ میلیونی در سه مرحله واریز شد.

همچنین مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه هدف کمک حمایتی دولت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.