عزم دولت تدبیر و امید برای ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله آب آشامیدنی سالم نقش مهمی در ماندگاری روستائیان در مناطق روستایی و تامین سلامت آنان داشته است.

طرح ها و پروژه های آبرسانی متعددی در مناطق شهری، روستایی و حتی بخش کشاورزی استان ایلام آغاز و یا انجام شده و هم اکنون برنامه ریزی برای اتمام آبرسانی سیار به روستاها طی ۲ سال آینده در استان ایلام در حال انجام است.

این سطح از آبرسانی در سطح روستاهای استان ایلام بی سابقه بوده و آبرسانی به این تعداد روستا در این مدت یک رکورد به حساب می آید، بطوریکه از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های بخش های مختلف آبرسانی به روستاهای این استان هزینه شد، این میزان اعتبار در سطح ۲۳۰ روستای این استان با جمعیتی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر هزینه شده است.

آمارهای موجود نشان می دهد تلاش دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح های توسعه آب روستایی در قالب مجتمع های بزرگ آبرسانی و یا به صورت تک روستایی بی وقفه در حال اجراست.

برخورداری ۹ هزار خانوار ایلامی از نعمت آب در سال ۹۸

آئین افتتاح آبرسانی به ۹۱ روستای نقاط مختلف استان ایلام با حضور وزیر نیرو اوایل مهرماه سال جاری برگزار شد که در اثر آن بیش از ۹ هزار خانوار به شبکه آبرسانی متصل شدند.

این پروژه های آبرسانی با اعتبار ۳۵۴ میلیارد ریال در شهرستان های ایوان، ایلام، دره شهر، دهلران و چرداول، سیروان و مهران ایجاد شده اند.

با افتتاح و آغاز به کار این پروژه های آبی تعداد ۹ هزار و ۲۷ خانوار با جمعیت ۳۳ هزار و ۱۲۵ نفر از مزایای آن بهره مند می شوند و میزان اشتغالزایی در حین اجرای پروژه ها ۲۳۲ نفر و بعد از افتتاح نیز ۴۲ نفر است.

مجموع حجم مخزن های ذخیره آب این تعداد روستا ۶ هزار و ۴۰۰ متر مکعب با ۸۰ کیلومتر شبکه و چهار باب ایستگاه پمپاژ است.

۳۴۰ میلیارد ریال پروژه روستایی در ایلام در حال اجراست

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی ایلام با اشاره به اینکه ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی در دستور کار این شرکت قرار دارد، یادآور شد: این شرکت در راستای تعهد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در تلاش است با تکمیل تعداد دیگری از این مجتمع‌ ها، علاوه بر بهره مندی بیشتر روستائیان از آب شرب، تعداد زیادی از روستاها را نیز از گردونه آبرسانی سیار خارج کند. 

نورالله تیموری با بیان اینکه هم اینک آبرسانی به ۲۸ روستا به صورت سیار انجام می شود، تاکید کرد: برنامه این شرکت برای ۲ سال آینده اتمام آبرسانی سیار در سطح تمامی روستاهای تحت پوشش است.

وی با اشاره به افزایش توزیع اعتبارات طی سال های اخیر یادآور شد: اعتبارات آبرسانی در سال ۹۲، ۵۰ میلیارد ریال بوده که از سال ۹۳ تا ‌پایان ۹۷ به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

به گفته تیموری اعتبار مصوب شرکت آبفار استان ایلام در سال ۹۸ نیز ۶۴۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال های قبل افزایش قابل ملاحضه ای داشته است.

وی با اشاره به عملکرد شاخص بهره مندی آب از سال ۹۲ تا کنون اضافه کرد: شاخص بهره‌مندی آب در این مدت از ۶۶ درصد به نزدیک ۸۰ درصد رسیده است.

اجرای آبرسانی پایدار به ۳۰ روستای استان ایلام

معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام از آبرسانی پایدار به ۳۰ روستای این استان با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: آبرسانی به این روستاها در قالب ۳۴ پروژه در سطح شهرستان های دره شهر، چرداول، ایلام، مهران و دهلران با میانگین پیشرفت ۴۰ درصدی در دست انجام است.

سیدمهدی احمدی با اشاره به عملکرد این شرکت در سال گذشته تاکید کرد: پارسال ۴۸ روستا با جمعیت ۲۰ هزار نفر از آب شرب پایدار برخوردار شدند.

احمدی با اشاره به اینکه ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی در دستور کار این شرکت قرار دارد، تاکید کرد: در حال حاضر شاخص کیفیت آب شرب روستایی استان بالاتر از میانگین کشوری به بالای ۹۹ درصد رسیده است.

وی شاخص کیفیت آب شرب روستایی استان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و تاکید کرد: شاخص کیفیت آب شرب روستایی در ایلام هم اکنون به بالای ۹۹ درصد رسیده است.  

معاون آبفار ایلام از اجرای عملیات آبرسانی به روستاهای باقی مانده خبر داد و گفت: آبرسانی به ۳۰ روستای این استان امسال و سال آینده عملیاتی می شود.

هم اینک ۹۸.۵ درصد از جمعیت روستایی با جمعیتی بیش از ۱۷۷ هزار نفر در ۴۹۸ روستای این استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام ۴۵ هزار و ۵۴۴ مشترک است که از این شمار، ۸۸۵ مشترک عمومی و ادارات، یک هزار و ۵۸۷ مشترک تجاری و صنعتی و ۴۳ هزار و ۹۹ نیز مشترکان بخش مسکونی تشکیل داده اند.

منابع تامین آب روستایی استان ایلام ۱۶۶ منبع است که ۱۰۵ مورد آن را چشمه ها و ۶۱ مورد را چاه و قنات تشکیل داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.