به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته تاکنون موضوع مرغ به یکی از پر چالش ترین مباحث صنفی استان ایلام بدل شده به گونه ای که در مقاطعی پای مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و دادستان نیز به این موضوع باز شد.

هرچند تمام تلاش دست اندرکاران مرغ ایجاد آرامشی در بازار سودا زده این پرنده زبان بسته است اما بازهم ناملایمات روزگار، کارشکنی های برخی سودجویان داخل استان و عدم رعایت رسم همسایگی در قیمت یکسان و کشوری مرغ توسط استان های همسایه باعث شده که مرغ در استان ایلام به جایی پرواز کند که دست کمتر خریداری به آن برسد.

نایاب یا کمیاب بودن مرغ و در پاره ای از ایام گرانی قیمت آن باعث ملول شدن مصرف کنندگان و حتی می توان گفت سردرگمی مسئولان برای چاره اندیشی حال ناخوش وضعیت مرغ شده است.

باتوجه به قیمت فزاینده و سربه فلک کشیده گوشت قرمز، مردم از کمبود مرغ به عنوان ماده خوراکی جایگزین گوشت قرمز نالان و معترض هستند و مسئولان نیز از قاچاق مرغ به استان های همسایه و کارشکنی همسایگان در تحریف قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار مرغ.

در ماه های اخیر مرغ استان حال و روز خوشی ندارد و گرفتار ناملایماتی شده به گونه ای که اقشار ضعیف جامعه که امکان خرید مرغ به جای گوشت قرمز برایشان مهیا بود توان تهیه این ماده خوراکی را از دست داده اند.

مدت هاست که مرغ ایلام پرواز کرده و بر لب بوم بام همسایگان می نشیند و سفره ساکنان خانه همسایه ها را رنگین و خوش طعم می کند و در پاره ای از اوقات ماجرای مرغ ایلام هم تکرار حکایت دست ما کوتاه و خرما بر نخیل می شود.

البته مسئولان و دست اندرکاران مرغ در تلاش مضاعف هستند تا این مشکل را با همراهی و مشارکت همدیگر حل و فصل نمایند تا بازار مصرف مرغ استان تامین و مازاد آن صادر شود.

خروج مرغ زنده و کشتار شده از ایلام ممنوع است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: در راستای تامین گوشت مرغ مورد نیاز مردم استان خروج مرغ زنده و کشتار روز از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

حیدر نعمتی چندی پیش در نشست تنظیم بازار استان اظهار داشت: باتوجه به اینکه برخی از مرغداران به دلیل اختلاف قیمت و همچنین افزایش قیمت مرغ از عرضه گوشت مرغ به بازار استان امتناع می‌کنند، به همین دلیل خروج مرغ کشتار روز و مرغ زنده از استان ممنوع است.

وی ادامه داد: فعلاً مصوبه ستاد تنظیم بازار در راستای افزایش قیمت مرغ به استان ابلاغ نشده و تا زمانی که این مصوبه اعلام نگردد، هرگونه افزایش قیمت مرغ غیر قانونی است.

وی افزود: افزایش قیمت مرغ تا اعلام صورتجلسه تنظیم بازار کشور مبنی بر افزایش و درصد آن منتفی است.

نعمتی گفت: ستاد تنظیم بازار کشور در راستای تثبیت قیمت و هماهنگی در زمینه تعیین قیمت مرغ مصوبه‌ای داشته که بزودی به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود و این مصوبه در راستای افزایش قیمت دارای مبنای قانونی است.

وی از مرغداران استان خواست تا ابلاغ این مصوبه از افزایش قیمت مرغ خودداری کنند.

وی افزود: لیست مرغدارانی که مرغ آنها آماده کشتار است به قاضی دادگستری، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، فرمانداران، دستگاه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام شده و امروز گروهی متشکل از نماینده این دستگاه‌ها برای بررسی وضعیت مرغداری‌ها به بازدید می‌روند.

وی تاکید کرد: هدف از این بازدید برخورد نیست اما با توجه به اینکه مرغداران از یارانه‌های دولتی و نهاده‌های دامی استفاده کرده‌اند اگر حاضر به همکاری برای تأمین مرغ مردم استان در بازار نشوند در صورت عدم عرضه با آنها برخورد قانونی و تعزیری انجام خواهد شد.

وی از اتحادیه مرغداران و همه مرغداران استان خواست که برای پیشگیری از کمبود مرغ در بازار تا اعلام نهایی قیمت تصویب شده قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور همچنان مرغ مورد نیاز مردم را با قیمت قبل به مردم عرضه کنند.

 اولویت مرغداران و توزیع کنندگان رفع نیاز بازار استان است

در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: به همه مرغداران وتوزیع کنندگان ابلاغ شده در صورتی که نیاز مصرف داخلی استان تامین نشود اجازه هرگونه صادارات مرغ به دیگر نقاط کشور به انها داده نمی شود.

یاراله نصیری افزود: مرغ داران حق عدول از نرخ های مصوب ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش خودسرانه قیمت یا عدم تحویل مرغ به کشتارگاه را ندارند.

وی تاکید کرد: آخرین نرخ تمام شده مصوب برای خریدار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که در این قیمت نهایی سود و هزینه های چرخه تولید مرغ اعم از مرغدار، کشتارگاه، توزیع کننده های کل و جزء و خریدار لحاظ شده است.

نصیری تاکید کرد: این قیمت مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار کشور کارشناسی شده و همراه با آنالیز وضعیت تولید و هزینه های مصرفی این حوزه انتخاب شده و مورد تایید نهایی دستگاه های عضو ستاد قرار گرفته است.

 نابسامانی وضعیت مرغ ایلام حاصل نرخ شکنی مرغداران استان های همسایه 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام هم گفت: نابسامانی های ایجاد شده در بازار مرغ استان ایلام در ماه های اخیر به علت نرخ شکنی های موجود در بازار مرغ استان های همجوار است.

سیدمحمدتراب میری توضیح داد: باتوجه به اینکه میزان تقاضا و عرضه مرغ در استان های همجوار کرمانشاه، لرستان و خوزستان بیش از استان ایلام است این استان ها برابر با تقاضای بازار اقدام به فروش مرغ بالاتر از نرخ دولتی کرده اند.

وی افزود: همین عوامل باعث شده که مرغداران استان ایلام تمایلی به عرضه مرغ با قیمت مصوب به کشتارگاه نکنند و مرغ استان از مبادی مختلف رسمی و غیر رسمی به استان های دیگر ارسال می شود.

به گفته میری تفاوت قیمت در بازار مرغ استان ایلام با استان های همجوار سه هزار تومان در هر کیلو است که با توجه به مقادیر بالای عرضه مرغ این رقم برای مرغداران بسیار بالا است.

 مبارزه با قاچاق کالاهای ضروری از اولویت های پلیس راه است

فرمانده پلیس راه استان ایلام هم اظهار داشت: تمام مبادی خروج و ورود استان ایلام برای قاچاق سوخت و هرگونه کالا یا محصول دیگر که فاقد مجوز و بارنامه قانونی باشد به شدت کنترل و بازرسی می شود.

سرهنگ رضا همتی زاده یاداور شد: مبارزه با قاجاق از اولویت های کار نیروهای پلیس راه است و در راستای جلوگیری از خروج دام و مرغ از استان تاکنون مقادیر زیادی مرغ زنده از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

وی بر نظارت بیشتر راه های مواصلاتی برای ممانعت از خروج مرغ زنده یا کشتارشده به خارج از استان ایلام تاکید کرد و افزود: مجوز بارنامه همه ماشین های مجهز به یخچال و سردخانه به شدت کنترل می شود. 

 امتناع از عرضه مرغ مشمول ۷۰ درصد جریمه می شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام نیز از برخورد قاطع با اخلال گران بازار مرغ در ایلام خبر داد و گفت: هرگونه امتناع مرغداران از عرضه مرغ به کشتارگاه به مثابه احتکار بوده و با افراد خاطی برخورد می شود.

نعمت اله بیرانون پیشتر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی عدم عرضه مشمول احتکار و اخلال در نظام اقتصادی کشور بوده و با برخورد قانونی تعزیرات حکومتی مواجه می شوند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به نیاز بازار و اینکه ضرورت تزریق مرغ به بازار محسوس است و نگهداری کالا به صورت عمده و امتناع از عرضه آن مشمول ۷۰ درصد جریمه قیمت کالا خواهد شد.

وی از مرغداران خواست که مرغ را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار اتحادیه و کشتارگاه قرار دهند و از افزایش قیمت به صورت خودسرانه امتناع کنند زیرا تخلف بوده و مشمول برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: اتحادیه لیست مرغدارانی که از عرضه مرغ به کشتارگاه امتناع می‌کنند را در اختیار دستگاه قضا قرار داده و به محض مشاهده هرگونه خلاف تعزیرات حکومتی نیز برای افراد خاطی جریمه اعمال می‌کند.

وی هدف اصلی را حفظ ثبات و آرامش بازار و پیشگیری از افزایش قیمت و تعدی به حقوق مصرف کنندگان و مردم اعلام کرد و گفت: از فروردین ماه سال جاری تاکنون با واحدهای مرغداری که خلاف قانون و مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده‌اند برخوردهای قانونی صورت گرفته است.

وی بدون اشاره به پرونده‌های متشکله از متخلفان بازار مرغ در ایلام اظهار داشت: هدف اصلی ما تشکیل پرونده و زد و بند نیست بلکه هدف ما نظم و آرامش و ثبات بازار و جلوگیری از هرج و مرج در بازار است.

بیرانوندی گفت: افزایش قیمت به صورت خودسرانه ممنوع است و عدم عرضه نیز مشمول احتکار بوده و تا اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار فعلاً اتحادیه و تولیدکنندگان حق افزایش ثیمت ندارند.

وی تاکید کرد: ملاک قیمت مرغ اعلام رسمی قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور است و بازرسان تعزیرات با هرگونه افزایش خودسرانه برخورد قانونی انجام خواهند داد.

 تقاضا برای خرید مرغ بیشتر از گذشته شده است

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام هم گفت:  باتوجه به اینکه قیمت گوشت قرمز سیر صعودی و روندی افزایشی داشته، تقاضا برای خرید مرغ بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است.

سعید شریفی افزود: به همین علت مرغ داران باوجود نرخ های یکسان مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اما به علت تقاضای زیاد بازار برای خرید مرغ اقدام به افزایش خودسرانه قیمت این ماده خوارکی کرده اند.

وی یادآور شد: نرخ شکنی دست اندرکاران صنعت مرغ در استان های همجوار باعث ایجاد اختلال در بازار مرغ استان ایلام شده که البته دستگاه های نظارتی با کارشکنی ها و افراد متخلف در این حوزه به شدت برخورد می کنند کما اینکه برای حدود ۴۰ مرغدار پرونده تخلف تشکیل شده است.

شریفی تاکید کرد: گروه های بازرسی و نظارت برمرغداری ها، کشتارگاه، عاملان توزیع، توزیع کنندگان و فروشندگان خرد همه روزه انجام می شود و بیش از ۸۰ درصد این چرخه مورد پایش و نظارت کارشناسان و بازرسان سازمان صمت و دستگاه های همکار قرار دارد.

عمده مرغ ایلام به خارج از استان قاچاق می شود

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران  استان ایلام هم گفت: روند توزیع مرغ بعد خروج از کشتارگاه و تحویل به توزیع کنندگان عامل باید مورد نظارت و کنکاش بیشتری قرار بگیرد.

عزیزقیصوری یادآور شد: تولید مرغ در استان ایلام کم نیست و با رفع نواقصی چون تحویل بپمرغ به کشتارگاه، عدم عرضه مرغ زنده به بازار، جلوگیری از خروج مرغ به خارج از استان، نظارت بر نحوه توزیع و فروش؛ مرغ تولیدی استان جوابگوی نیاز مصرف کنندگان خواهد بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در ماه های اخیر به ویژه ماه های فصل تابستان روند توزیع مرغ در سطح بازار با اختلال جدی مواجه شده به گونه ای که در پاره ای از ایام با کمبود و نایابی مرغ مواجه هستیم.

قیصوری افزود: باتوجه به قیمت های نامتعارف مرغ در استان های همجوار بعضا مرغداران و توزیع کنندگان تمایل چندانی به عرضه مرغ به بازارهای استان ایلام ندارند و محصول خود را در دیگربازارها با قیمت بیشتری به فروش می رسانند و این روند موجب نابسامانی در وضعیت مرغ ایلام شده است.

وی اظهار داشت: باید علاوه بر اینکه نهادهای نظارتی بر روند توزیع و عرضه مرغ در سطح استان ایلام نظارت بیشتری داشته باشند باید مبادی خروجی استان نیز از سوی ماموران پلیس راه  کنترل شود.


قیمت فروش مرغ در استان های همسایه بیشتر از ایلام است

معاون و بازرس اتحادیه توزیع کنندگان نیز افزود: هرچند نیاز روزانه استان ایلام در حالت عادی ۲۵ تن مرغ است اما در شرایط فعلی ۴۵ تا ۵۰ تن مرغ بالغ تولید می شود و برخی از مصرف کنندگان مبادرت به خرید مرغ زنده می کنند.

 مراد جعفری گفت: نرخ شکنی غیرقانونی استان های همجوار و تمایل مرغداران به فروش مرغ خود به این استان ها با قیمت بیشتر و نیز عرضه غیرقانونی مرغ زنده باعث بروز نابسامانی و کمبود مرغ در بازار استان شده که البته با نظارت های جدی و مستمر این روند رو به کاهش و مدیریت صحیح است.

وی اظهار داشت: عاملان توزیع همان مقدار مرغی را که از کشتارگاه تحویل می گیرند در سطح بازار توزیع می کنند هرچند نمی توان منکر کارشکنی های برخی از عاملا کلی یا جزء توزیع مرغ در خروج یا ایجاد خلل در بازار مرغ استان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۴۰۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید و عرضه می کنند.

این در حالی است که ماه های اخیر به دلیل نوسان قیمت مرغ و عدم عرضه آن در بازار مشکلاتی در ایلام به وجود آمد و هرچند در پاره ای از زمان مسئولان چاره هایی را برای رفع این معضل مهم اندیشیده اند اما این تدابیر کوتاه مدت به مثابه مسکن هایی موقتی است که تنها برای یک مدت محدود التهاب بازار را می خواباند اما آنچه که مشخص و عیان است اینکه ساماندهی وضعیت مرغ به یک اقدام ریشه ای و اساسی برای بلندمدت نیاز دارد.

۷۱۷۲/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.