عملیات آفندی «نصر۶»،دهم مردادماه ۱۳۶۶ در ارتفاعات «میمک» توسط رزمندگان اسلام به اجرا درآمد که نتایج مثبتی را برای ایران دربر داشت.

به گزارش ایسنا،  منطقه ایلام، عملیات نصر۶ یکی از سنگین‌ترین نبردهای انجام شده در ارتفاعات میمک در طول سال‌های دفاع مقدس است.

به‌کارگیری ۶ تیپ از نیروی زمینی ارتش در مقابل بیش از حدود ۱۵ تیپ عراقی در یک منطقه محدود نیمه کوهستانی، شدت نبرد در منطقه را به خوبی نشان می‌دهد.

اهمیت مواضع از دست رفته در حمله عراقی‌ها حدود یک هفته قبل از این عملیات ایجاب می‌کرد که به هر شکل ممکن دشمن از منطقه عقب رانده شده و وضعیت نیروهای ایرانی در این ارتفاعات بهبود یابد؛ لذا در ساعت چهار صبح دهم مردادماه ۱۳۶۶ عملیات نصر ۶ آغاز شد و بعد از ۱۳ روز نبرد مداوم با ایثارگری و خلق حماسه‌های فراموش نشدنی توسط سربازان و رزمندگان دلاور نیروی زمینی ارتش، تمامی اهداف پیش‌بینی شده تصرف شد و خسارات قابل توجهی به عراق وارد آمد.

خلبانان هوانیروز با بکارگیری ۳۰ فروند بالگرد و ۳۵۰ ساعت پرواز توانستند ۳۷۵ نفر مجروح را تخلیه، ۴۴۶ رزمنده را هلی‌برن و ۲/۵ تن مهمات و تدارکات را به منطقه حمل کنند.

این عملیات نتایج مثبتی را برای ایران دربر داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تپه‌های ۶۷۰، ۶۴۲، کله‌قندی قسمتی از تپه شهدا به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. ۱۱ تیپ عراقی از ۳۰ الی ۹۰ درصد متحمل ضایعات و خسارات شدند. نزدیک به ۴۲ پاتک سبک و سنگین دشمن در طول روزهای نبرد دفع شد.

۱۵ هزار عراقی کشته و زخمی شدند که فرمانده تیپ یک کماندوی «سپاه یکم» عراق جزو کشته‌شدگان بوده و ۱۰۲ عراقی دیگر به اسارت درآمدند.

۱۸ دستگاه تانک و ۹ دستگاه نفربر همراه ۱۱ عراده توپ و بیش از ۱۲۰ دستگاه انواع خودرو دشمن هم منهدم شد و تعداد قابل توجهی سلاح سبک و مقادیر فراوانی تجهیزات و مهمات به غنیمت درآمد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، به نقل از "روز شمار جنگ استان ایلام" که توسط "دوستعلی آزوغ" گردآوری شده است در روزهای دهم و یازدهم مرداد در دوران دفاع مقدس استان ایلام شاهد این رویدادها بوده است.

1361.5.10

مصاحبه استاندار وقت ایلام

"اکبر ترکان" استاندار وقت ایلام در گفت‌وگو با "کیهان" با اشاره به اینکه توپخانه عراق شهرهای این استان از جمله شهر ویران شده‌ی مهران را پیوسته بمباران می‌کند،اعلام کرد که در صورت ادامه حملات نیروهای ایران وارد خاک عراق خواهند شد و ارتش این کشور را به عقب خواهند راند.

وی ادامه می‌دهد: نیروهای اسلام بر شهرهای متعدد عراق تسلط کامل دارند اما از گلوله باران آنها خودداری می‌کنند اما عراق ناجوانمردانه شهرهای مرزی ما را هدف قرار می‌دهد و صدام باید بداند که در صورت ادامه این روند، رزمندگان اسلام مجبور خو اهند بود در تمامی محورها مانند بصره دشمن را تا جایی برانند که مردم شهرها و روستاهای مرزی ما از آتش توپخانه دشمن در امان باشند.

استاندار ایلام با بیان اینکه در حال حاضر ارتفاعات 343 و قلاویزان که بر شهر مهران تسلط دید و تیر دارند در اشغال عراق است و دشمن از این ارتفاعات مرتبا مهران را زیر آتش قرار می‌دهد  ادامه داد:تعدادی از مردم بر اثر بمباران وحشیانه مناطق مسکونی در حملات هواپیماهای عراق به خارج از شهر رفته بودند اکنون با تامین سلاح‌های پدافندی پیشرفته برای پوشش هوایی شهر،به تدریج به شهر بازگشتند و با این سلاح‌های جدید هرگونه تلاش مجدد عراق برای بمباران این شهر به شدت سرکوب خواهد شد.

1366.5.10

عملیات نصر6 در میمک

« شب گذشته عملیات "نصر6" برای بازپس‌گیری برخی از ارتفاعات میمک که در چند روز گذشته به دست دشمن افتاده بود، آگغاز شد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حمله به ارتفاعات محور شمالی میمک با انهدام مانده نیروی سپاه دوم عراق، منطقه را از وجود افراد دشمن پاک‌سازی و ارتفاع 670 و تپه شهدا را به طور کامل تصرف کرد.

نیروی عمل کننده که از پشتیبانی موثر نیروی هوایی برخوردار بود، با برتری دیده‌بانی دقیق آتش توپخانه موفق شدندتلفات و خسارت‌های سنگینی به ارتش عراق وارد آورند.

در این حمله بسیاری از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند.

همچنین تاکنون 120تن از نیروهای عراقی اسیر و در پشت جبهه تخلیه شده‌اند که در میان آنها 11 تن افسر و 30 تن درجه‌دار دیده می‌شود.

بر اساس گزارش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای عراقی ساعت 15 امروز در منطقه عملیاتی میمک دوباره به تپه شهدا پاتک کردند که با پایداری نیروهای خودی تلاش دشمن خنثی شد.

در همین حال ،هواپیماهای دشمن چند بار منطقه عملیاتکی میمک و جاده‌های مواصلاتی را بمباران کردند.

در ساعت 10:20 دقیقه نیز مواضع نیروهای خودی در منطقه میمک را شش فروند هلی‌کوپتر مورد حمله قرار دادند.

1366.5.11

پاتک عراق در تپه شهدا

«در پی حمله دیروز نیروهای خودی و عقب نشینی دشمن از تپه شهدا و تپه رحمان در محور شمالی جبهه میمک ارتش عراق با تقویت نیروهای خود و پشتیبانی شدید هوایی، برای تصرف این ارتفاعات به سه پاتک نسبتا سنگین در ساعات 8 صبح الی18 و 19 و 30 دقیقه دست زد.

این حملات با پایداری نیروهای خودی مواجه شد و هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشت.

دشمن همزمان با حملات زمینی و فعالیت‌های هلی‌کوپترهای خود بیش از 10 بار نیز منطقه عملیاتی میمک و "سرنی" را بمباران کرد.»

شهدای روز

همچنین اطلاعات گرفته شده از کنگره شهدای استان ایلام سالروز شهادت این سرافرازان در ایلام است.

دلاوران بیسجی: 1361:"عدنان سابوته"

1362: "سلیمان تنوره"، "علی عربزاده"،"مصطفی عزت‌پناه" و "جعفر منتظری"

پاسدار شجاع اسلام: “هدایت صحرایی” مسوول واحد اطلاعات پایگاه. 1362 مهران

سربازان شهید:"ماشاء الله احمدی“1365 مهران

“کرامت علی‌محمدی” 1364 مهران


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.