به گزارش خبرنگار ایرنا، بدون شک با گرم شدن هوا میزان استفاده از وسایل سرمایشی که بیشتر کولرهای گازی و پر مصرف برق هستند، پیک مصرف برق افزایش پیدا کرده و به دلیل صدمه زدن به زیرساخت های تولید آن به ناچار قطع برق در مناطق مختلف کشور سهمیه بندی می شود.
ضروری است بدانیم در حال حاضر میزان تولید برق در ایران معادل 35 هزار مگاوات ساعت است که به جهت خشکسالی سال های قبل از این میزان تنها 10 درصد توسط نیروگاه های آبی تامین می شود.
به منظور جلوگیری از اعمال خاموشی های گسترده و طولانی ضروری است با بسیج کلیه امکانات و هماهنگی همه آحاد ملت و دستگاه های اجرایی ضمن حذف مصارف غیر ضروری، تلاش کنیم تا کمبود تولید برق را با صرفه جویی حداقل 10 درصد در میزان مصرف برق جبران کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام گفت: سال گذشته با چالش جدی عدم موازنه تولید و مصرف برق مواجه شدیم و در حوزه جنوب با قطع برق که موجب نارضایتی شهروندان نیز شد، روبرو بودیم.
هادی شیرخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تمام روستاهای استان از نعمت برق برخوردار هستند و با تهیه پنل های خورشیدی برای یک هزار و 500 خانوار عشایری روشنایی در منازل همه مردم ایلام وجود دارد و همه از نعمت برق برخوردارند.
وی ادامه داد: پیک مصرف برق در استان 62 هزار مگاوات است که در بعضی روزها این میزان 40 درصد افزایش می یابد و با توجه به قدرت تولید 53 هزار ساعت مگاوات برق با این شرایط حدود هشت هزار مگاوات ساعت برق کم داریم.
وی افزود: سهم استان ایلام در حوزه برق منطقه ای با توجه به کمبودی که وجود دارد باید مدیریت شود و با صرفه جویی و کاهش مصرف برق اجازه ندهیم امسال مردم با خاموشی برق مواجه شویم.
مدیرعامل شرکت برق ایلام گفت: بطور معمول با هر چهار درجه افزایش دما حدود هزار مگاوات افزایش مصرف برق داریم که برای جلوگیری از خاموشی و بلک اوت شدن که منجر به 72 ساعت خاموشی سراسری شده و یک فاجعه ملی اتفاق می افتد باید برنامه ریزی استراتژیک مبنی بر صرفه جویی برق توسط همه صورت گیرد.
شیرخانی یادآور شد: برای تابستان امسال و پیشگیری از این اتفاق برنامه صفر 98 را در دست اقدام داریم که با مدیریت صحیح و آگاه سازی مردم سعی داریم صفر دقیقه خاموشی در تابستان 98 داشته باشیم.
وی تاکید کرد: برای اینکه خاموشی در بخش خانگی را به صفر برسانیم نیازمند همراهی همه دستگاه ها و مدیران و خود مردم هستیم که کاهش ساعت کار اداری و اصلاح تعرفه ها در این راستا بوده و مورد تقدیر وزیر نیرو بوده است.
وی ادامه داد: همچنین کاهش 30 درصدی بار صنایع انجام شده و سعی داریم با مدیریت چاه های کشاورزی، ایستگاه های سی ان جی و اطلاع رسانی همگانی برق را به درستی مدیریت کنیم تا ضعف بار را جبران کنیم.
شیرخانی گفت: بحث اطلاع رسانی با تهیه اپلیکشن اطلاعات خاموشی و اطلاع از ساعت و زمان خاموشی و نصب بنر و ارسال پیامک به مشترکین و ... در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از کنتورهای هوشمند قطع برق از راه دور در اداراتی که در ساعات غیر اداری برق مصرف کرده یا سیستم سرمایشی دارند، صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق ایلام از استاندار خواست در خصوص افزایش دما در برخی روزها اگر نیاز بود با تعطیلی آن روز در کاهش مصرف برق صرفه جویی انجام گیرد.
شیرخانی همچنین از صنوف مختلف نظیر نانوایی ها، بیمارستان ها، سنگ شکن ها و ... خواست که ژنراتور تهیه کنند تا در صورت قطع برق مشکلی در خدمات رسانی آنها ایجاد نشود.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری همه مردم و مدیران دستگاه های اجرایی و مدیریت صحیح مصرف برق با چالش قطع برق در تابستان امسال مواجه نشویم.

**راه های صرفه جویی در مصرف برق
خاموش کردن چراغ‌ها روشی بسیار ساده و البته کاربردی برای صرفه جویی در مصرف برق است.
بهتر است در مورد تعداد لامپ هایی که در خانه روشن هستند، حساسیت داشته باشید.
به این فکر کنید که برای روشن کردن فضای خانه و یا اداره واقعا به چند عدد لامپ نیاز دارید. وقتی خانه را ترک می‌کنید، حتما چراغ‌ها را خاموش کنید.
اگر واقعا به‌دنبال صرفه جویی در مصرف برق هستید، بهتر است از خانواده بخواهید تا شب‌ها در یک یا دو اتاق جمع شوند، با این کار دیگر لازم نیست همه‌ خانه را چراغانی کنید.
لوازم برقی اضافه را از برق بکشید
آیا می‌دانید لوازم برقی که خاموش است ولی دوشاخه‌ی آن به برق وصل است، برق مصرف می‌کنند، حتی وسیله‌ای مانند قهوه جوش تا مدت زیادی بعد از استفاده و خاموش شدن هم برق مصرف می‌کند.
استفاده از سیم‌سیار که دکمه‌ی خاموش-روشن دارد،‌ کار را راحت‌تر می‌کند. سیم‌سیار امکان اتصال چندین دستگاه به برق را فراهم می‌کند. بنابراین به‌جای اینکه مجبور باشید 5 وسیله‌ی برقی را از پریز بکشید، می‌توانید تنها با قطع کردن سیم‌سیار، برق لوازم‌برقی بلااستفاده و خاموش را قطع کنید.
رایانه‌ خود را در پایان روز خاموش کنید و از برق بکشید.
رایانه‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند،‌ بنابراین بهتر است آن را از برق بکشید تا در انرژی و هزینه‌ها صرفه جویی کنید.
لازم نیست تلویزیون همیشه به برق باشد. شاید به نظرتان از برق کشیدن تلویزیون کار بیهوده‌ای باشد، اما توجه کنید که این ‌کار در صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌ها مؤثر است.
سیستم صوتی و اسپیکرها را از برق بکشید. خاموش کردن لوازم جانبی رایانه در صرفه جویی در مصرف برق بسیار مؤثر است.
لوازم برقی کوچک را فراموش نکنید. شارژر تلفن، لوازم برقی آشپزخانه، سشوار و هرچیزی را که با برق کار می‌کند، در صورت لازم نداشتن از برق بکشید.
وسایل برقی کم‌مصرف را جایگزین وسایل برقی قدیمی و پرمصرف کنید
به‌دنبال وسایلی باشید که رده‌‌ی انرژی بالاتری دارند. لوازم‌برقی که رده‌ی انرژی دارند به شما کمک می‌کنند تا در هنگام خرید از میزان مصرف انرژی وسایل برقی آگاه شوید.
درست است که لوازم‌برقی با رده‌ی انرژی معمولا در مقایسه با لوازم‌برقی مشابه که رده‌ی انرژی ندارند، بسیار گران‌تر هستند، اما به‌یاد داشته باشید هزینه‌ای که بابت خرید این وسایل می‌دهید، در بلندمدت و با کاهش هزینه‌های برق مصرفی به‌طور کامل برمی‌گردد.
اگر درحال حاضر توانایی تعویض لوازم‌برقی قدیمی را ندارید، باید بدانید هنوز هم راه‌های زیادی برای تغییر روش‌زندگی و کاهش هزینه‌ها وجود دارد، و آن کاهش استفاده از لوازم‌برقی است.
درِ فر را هنگام استفاده باز نکنید،‌ زیرا با این کار گرمای داخل فر خارج می‌شود و برای اینکه دما دوباره به مقدار تنظیم‌شده برسد، انرژی زیادی صرف می‌شود.
قبل از بازکردن در یخچال تصمیم بگیرید چه چیزی لازم دارید. بازوبسته کردن سریع در یخچال باعث می‌شود دمای یخچال پایین نیاید. همچنین بهتر است مرتب نوارهای درِ یخچال و فریزر را بررسی کنید و درصورتی‌که کهنه شده‌اند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند، آنها را تعویض کنید.
از تمام ظرفیت لباس شویی استفاده کنید و تا به‌طور کامل پر نشده است، آن را روشن نکنید.
ما می توانیم با درست مصرف کردن برق، آب و هر آنچه که برای تولید و در اختیار قرار گرفتن ما دولت باید هزینه های زیادی پرداخت کند تا ما از آن استفاده کنیم، گامی مهم در جهت رفاه و آسایش و سلامت و امنیت خود برداریم.
آگاه باشیم که یک لحظه قطع برق در یک بیمارستان جان انسانی را به خطر می اندازدف قطع برق یک واحد صنعتی موجب خسارت زیاد و بیکاری کارگران و کاهش دستمزد آنها می شود و دهها مورد دیگر.
پس بهتر است با درست مصرف کردن این انرژی مهم آن را حفظ کنیم و کشور را با خطر و فاجعه ملی بلک اوت مواجه نکنیم.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.