به گزارش روز جمعه ایرنا، بسیاری از مردم ایلام طبیعت استان را که زیبایی آن در تعطیلات نوروز چند برابر می شود را به ایرانگردی ترجیح داده و تعطیلات را در این منطقه زیبا سپری می کنند.
بسیاری از خانوارهای ایلامی از چند روز قبل با جمع و جور کردن و بستن کامل بار و بندیل سفر از روزهای پایانی اسفند تا نیمه فروردین نزدیک 20 شبانه روز را مهمان طبیعت زیبای استان می شوند.
برپایی چادر در دامن طبیعت و چادرنشینی در عرصه های جنگلی ایلام سنتی کهن و قدیمی است که خانواده های نزدیک و فامیل از یکی دو هفته پیش از نوروز و آغاز سال نو دور هم جمع می شوند و برای گذران تعطیلات سال جدید برنامه ریزی می کنند.
تنگ حمام، آبزا، شش دار، چنار باشی، کلم، کبیرکوه، مانشت و گله جار بیشترین اماکنی بوده که مردم در آنها تخته های چادر را برپا می کنند.
این خانوارها که گاهی شمارشان به 100 خانواده هم می رسد پس از شور و مشورت قرار می گذارند که تمام تعطیلات نوروز را با چادر زدن در دامن سبز و زیبای طبیعت و جنگل های چشم نواز استان سر کنند.
مردم در این سنت دیرینه و ویژه رختخواب، فرش، وسایل پخت و پژ، مواد غذایی، تانکرهای سیار و گالن های آب، چادر و تمام لوازم و وسایلی که برای دو تا سه هفته زندگی کامل در طبعیت نیاز است، آماده می کنند.
این افراد سپس با کامیون و خودروهای باری وسایل و تجهیزات تدارک دیده شده را به محل تعیین شده خانواده های فامیل در طبیعت منتقل که افزون بر تفریح و گردشگری زندگی دیگری را در این چند روز نوروز تجربه می کنند.
حضور جمع زیادی از خانواده های فامیل در چادرهای کنار هم، خوشی و شب نشینی و گردش و تفریح و ساعت های کامل شبانه روز باهم بودن زیر چادر و طبیعت لذت خاصی به آنان می دهد که همه ساله با تکرار این تجربه دور هم بودن را دوباره به جشن می نشینند.
زنان بر پایه رسوم کهن و سنت مادران خویش با پخت نان و انواع شیرینی و غذاهای محلی سفره خانواده را رنگین می کنند و تجربه جوانی خویش را اینک به دختران نوجوان خود منتقل می کنند تا آیین های کهن همچنان نسل به نسل مانا و پایدار بماند.
مردان در طول روز مشغول تفریح در کوه ها و دشت ها و جمع آوری هیزم و تهیه آب و دیگر مایحتاج مورد نیاز خانواده هستند و شبانگاه نیز با دور هم نشستن و انجام بازی های محلی، رقص و پایکوبی و خاطره و داستان گویی لحظه های خوش همنشینی و با هم بودن را در کنار هم سپری می کنند.
نوجوانان و جوانان با تشکیل گروه های ورزشی ساعت های زیادی را به فوتبال، والیبال، داژبال، هفت سنگ، پیاده روی و ورزش های محلی استان می پردازند و انرژی و نشاط جوانی خویش را در روزهای خوش بهار عمر خویش در بهار نوروز تخلیه می کنند.
کودکان نیز بر طبق روال هر کدام بر شاخه ای از درختان تابی تنیده و مشغول تاب بازی، لی لی و توپ بازی می شوند.
به طور معمول برخی از خانواده های ایلامی نیز با دعوت کردن مهمانان خود از دیگر مناطق و استان های کشور به زیرچادر به گونه خاصی از آنان پذیرایی می کنند و شور و نشاط لذت بردن از دامن زیبای عروس زاگرس را به آنان می چشانند.
زیبایی مسحور کننده جای جای طبیعت ایلام از دشت های پهناور سرنی و صالح آباد و چم آب و ماربره گرفته تا کوه های زیبای هفت کلان و درختان با شکوه شش دار و مورت و دالاهو و مناظر بدیع کان گنبد و سد ایلام و چشم اندازهای چشم نواز دره ارغوان و غیره انسان را به شگفتی و تحسین خالق بی همتا وا می دارد.
به هر جای ایلام که سفر کنی در ایام نوروز همچون عروس زیبایی خود را آراسته و مهیای پذیرایی از تو با گل و نشاط و شادی است.
براستی که دیدن این مناظر باشکوه و دیدنی لحظات خوش و به یادماندنی در ذهن هر بیننده ای ثبت می کند و لذت بودن و ماندن و گشت در طبیعت را برایش دو چندان می کند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.