به گزارش ایرنا، اسفندماه را مردم با شور و شوق و تلاش برای نونواری می شناسند، تلاش برای جدید شدن و راندن غبار از منازل و به استقبال تازگی رفتن.
اسفند که از راه می رسد ناخودآگاه سیل جمعیت راهی بازارها شده و پدر و مادرها با دو تا دو تا چهار تا کردن حساب و کتاب سعی در برآورده کردن نیازهای اهل منزل و در عین حال مدیریت هزینه ها دارند.
اگرچه امسال را مردم با فشار اقتصادی زیادی سپری کرده و تاثیری در کاهش قدرت خرید مردم داشته ولی این مساله مانع خرید خانواده ها برای عید نشده است.
در کنار خریدهای نوروزی بیشتر خانواده های ایلامی بر اساس سنتی قدیمی خانه تکانی را شروع کرده و در حال تمیزی و رفت و روب و شست وشو هستند.
با وجود اینکه 17 روز به عید باستانی نوروز مانده ولی ماهی های کوچولوی قرمز رنگ در تنگ های کوچک و بزرگ محبوس و هفت سین های مختلف رنگ و روی بازار شهر را عوض کرده اند.
اگر این روزها قصد رفتن به بازار و خریدی اندک هم داشته باشی ساعت ها باید گرفتاری در ترافیک و شلوغی جمعیت را تحمل کنی.
آخرین ماه سال که می رسد انگار روزها تند و تند گذشته و دیدن جنب و جوش مردم برای استقبال از عید روحیه هر رهگذری را عوض می کند.
دیدن چهره های گریان و بهانه گرفتن های بچه ها برای خریدهای جور واجور هم برای هر رهگذری در شلوغی جمعیت این روزهای شهرهای ایلام دیدنی و تماشایی است.
این روزها دیوارهای منازل هم تکیه گاه قالی ها و وسایل شسته شده ای شده که مردم از صبح تا شب با شستن سعی دارند در خانه تکانی از بقیه عقب نیفتند.
بازار کسبه ها نیز این روزها حسابی رونق گرفته بطوریکه خرید مردم خنده را به لبان فروشنده ها از لباس فروش و کیف و کفش فروش گرفته تا فروشنده های مواد غذایی و لوازم خانگی هدیه می دهد.
آری این روزها که آهنگ شمارش معکوس آمدن فصل زیبای بهار به گوش می رسد و انگار همگی در حرکتی جمعی قصد دارند با خانه تکانی ننه سرما را بدرقه و خود را در آغوش سبز طبیعت بهار ببینند.
اما بیاد داشته باشیم که در آستانه عید نوروز هستند کودکانی که نه می توانند ماهی قرمز بخرند و آن را به عنوان نماد سر زندگی در سر سفره نوروز بگذارند و نه پولی دارند که با آن لباس نو خریده و به تن کنند.
بیاییم در آستانه نوروز با کمکی هرچند کم لبخند را در آغاز بهار به لبان کودکان نیازمند ببخشیم.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.