رحمت الله قیصوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت استان ایلام در بخش های عمران، درمان، راه، ابنیه، سدسازی، نرخ سواد، مراکز آموزشی، کشاورزی، صنعت، معدن و ... قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست.
وی اظهار داشت: از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نگاه مسئولان به مناطق محروم نگرشی توسعه محور همراه با عمران و آبادانی همه جانبه این نقاط بوده است.
قیصوری یادآور شد: ایلام از جمله استان هایی بود که در زمان رژیم پهلوی و بعد از آن در طول دوران جنگ تحمیلی دچار کمبودهای زیرساختی، فرهنگی، عمرانی و آموزشی بود که نیازمند توجه جدی مسئولان دولت های مختلف نظام بود.
وی تاکید کرد: در طول چهل سال گذشته استان ایلام در حوزه ها و ابعاد مختلف پیشرفت های زیادی را تجربه کرده است که این پیشرفت ها قابل مقایسه با قبل و اوایل انقلاب نیست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام در ادامه به مهمترین دستاوردهای چهل ساله انقلاب و همچنین تغییرات شاخص های اجتماعی و فرهنگی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی در استان ایلام اشاره کرد.

** احداث 72 هزار و 380 هکتار شبکه های اصلی آبیاری، اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 28 هزار و 397 هکتار، احداث شبکه های آبیاری طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان، احداث شبکه های آبیاری رودخانه های مرزی و سامانه گرمسیری
افزایش تولید گوشت قرمز از هفت هزار تن در ابتدای انقلاب به 27 هزار تن، تولید گوشت مرغ از 13 به 52 هزار تن، تولید عسل از پنج به 700 تن، تولید شیر از 10 هزار به 92 هزار تن، تولید ماهی از 500 به هشت هزار و 782 تن.

** افزایش سرانه ورزشی از هفت سانتیمترمربع در سال 1357 به بیش از 80 سانتی مترمربع و احداث فضاهای ورزشی از جمله استادیوم 15 هزار نفره ایلام و احداث سالن های سه هزار و 2 هزار و 500 نفره در استان ایلام.

** بهبود نرخ باسوادی از 27 درصد در سال 1357 به 85 درصد در سال 1395، افزایش تعداد فضاهای آموزشی از 265 فضا در سال 57 به یک هزار و 26 فضای آموزشی در سال 1397، کاهش تراکم دانش آموز در کلاس که قبلاً حدود 32 نفر بوده و در حال حاضر 19 نفر است.
افزایش تعداد دانشجویان استان از 200 نفر در سال 1357 به 35 هزار نفر در سال 1397 و همچنین احداث دانشگاه های ایلام، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی و فرهنگیان و احداث 14 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان ایلام.

** افزایش تعداد پزشک به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت از پنج پزشک در سال 1357 به 83 پزشک، افزایش تعداد تخت فعال بیمارستان به ازاء هر 100 هزار نفر جمعیت از 25 تخت به 130 تخت و افزایش تعداد بیمارستان از یک بیمارستان در سال 1357 به 9 بیمارستان دولتی.

** احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ایلام، دره شهر، سرابله، مهران و دهلران، احداث سدهای سیمره، ایلام، دویرج، کنگیر ایوان، گلال و میمه، افزایش حجم مخازن سدهای استان از صفر به سه هزار و 295 میلیون مترمکعب، احداث 110 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب شرب شهری و احداث 300 باب مخزن آب روستایی.
افزایش تعداد روستاهای تحت پوشش آب آشامیدنی سالم از 17 روستا به 492 روستا که حدود 29 برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است و افزایش 62 برابری تعداد روستاهای دارای برق از 10 روستا به 625 روستا، احداث 56 مجتمع آبرسانی روستایی.

** احداث 143 کیلومتر بزرگراه بعد از انقلاب در حالیکه قبل از انقلاب در استان بزرگراهی وجود نداشت، افزایش سه برابری راه های اصلی از 189 کیلومتر به 560 کیلومتر، افزایش راه روستایی از 353 کیلومتر به یک هزار و 800 کیلومتر، احداث فرودگاه ایلام، احداث 11 هزار و 500 متر تونل راه ارتباطی، احداث پنج هزار و 830 پل ارتباطی.

** گاز رسانی به 23 شهر و 365 روستا در حالی که قبل از انقلاب هیچ شهر و روستایی از استان ایلام دارای گاز نبود.

** افزایش تعداد نقاط روستایی دارای ارتباط تلفنی از 2 روستا به 540 روستا.

** احداث پالایشگاه گاز ایلام، احداث پتروشیمی ایلام، شرکت پتروشیمی سپهر دهلران (محصول: پلی اتیلن و پروپیلن)، راه اندازی ، بهره برداری و توسعه میادین نفت و گاز تنگ بیجار، آذر و چنگوله دهلران، احداث انبار نفت دره شهر، ایجاد واحد NGL دهلران.

** افزایش تعداد کارگاه های صنعتی دارای 10 نفر کارگر و بیشتر از هشت کارگاه به 264 کارگاه و افزایش تعداد معادن در حال بهره برداری به 80 معدن، احداث 14 شهرک و نواحی صنعتی، احداث کارخانه سیمان ایلام، ایجاد شرکت های سیمان دهلران و شرکت مهران پارس زاگرس در زمینه تولید سیمان خاکستری، شرکت فولاد زاگرس مهران در زمینه تولید ورق فولادی، شرکت فولاد گستر آتنا در زمینه تولید سازه های فلزی، شرکت کوشا غرب در زمینه تولید ماء الشعیر و نوشابه انرژی زا، شرکت اسفنج ایلام پترو آریا در زمینه تولید اسفنج پلی اورتان، شرکت ماداکتو استیل کرد در زمینه تولید سیم فولادی تایر خودرو، شرکت آب معدنی کانی گل در زمینه تولید آب معدنی.
قیصوری افزود: این خدمات تنها گوشه هایی از اقدامات جهادی انقلاب در استان ایلام در زمینه های مختلف است که با وجود کمبود منابع اعتباری، تحریم و جنگ تحمیلی در ایلام صورت گرفته است.
وی افق و چشم انداز توسعه استان ایلام برای آینده را مثبت و روشن ارزیابی کرد و گفت: با توجه به فعالیت و خدمات مسئولان و کارگزاران می توان به علت ترقی و تقویت زیرساخت های استان ایلام آینده ای زیبا و شکوفا را برای این منطقه متصور شد.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.