به گزارش ایرنا، جواد رحیمی مقدم روز چهارشنبه در نشست مشترک مسئولان سه شهرستان شمالی استان ایلام در خصوص منطقه جنگلی بانکول، اظهار داشت: با توجه به اینکه این منطقه جنگلی در محدوده سه شهرستان چرداول، ایوان و سیروان واقع شده است باید وحدت رویه و خط مشی واحد در زمینه جلوگیری از تخریب و تصرف جنگل های منطقه بین مسئولان سه شهرستان ایجاد شود.
وی تاکید کرد: مسائل و گرفتاری هایی از نظر زیست محیطی در منطقه بانکول ایجاد شده است و با وجود تاکیدات قانونی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی اما بدلیل سوء استفاده از تفسیر و اجرای قانون، آسیب های غیرقابل جبرانی به این منطقه وارد شده است.
فرماندار سیروان با بیان اینکه مدیران و مسئولان سه شهرستان در جریان مسائل و مشکلات منطقه جنگلی بانکول هستند، اضافه کرد: این نشست با حضور فعالان زیست محیطی، بزرگان و مصلحان سه شهرستان با هدف گفت و گوی مستقیم و رو در رو برگزار می شود.
رحیمی مقدم ابراز امیدواری کرد: برگزاری مستمر و منظم این نشست ها به تدوین یک تفاهم نامه و خط مشی مشترک برای مسئولان، سازمان های مردم نهاد، بزرگان، کشاورزان، دامداران، مجریان قانون و مسئولان قضایی منجر شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه جنگلی بانکول از نظر جغرافیایی، اقلیمی و تقسیمات کشوری بین سه شهرستان چرداول، ایوان و سیروان مشترک است این نشست با حضور مسئولان اجرایی و قضایی، محیط زیست و منابع طبیعی و دوستداران طبیعت به صورت متناوب در این شهرستان ها برگزار می شود.

** حفاظت از جنگل های بانکول نیازمند بسترسازی فرهنگی است
فرماندار چرداول نیز در این نشست با بیان اینکه حفاظت و حراست از جنگل های بانکول نیازمند اقدامات عملی و پیشگیرانه است، گفت: به منظور جلوگیری از تخریب جنگل های این منطقه باید بسترسازی فرهنگی انجام شده و به سراغ مردم برویم.
مراد یگانه اظهار کرد: در حوزه چرمین، لنه و بانکول در زمینه تصرف، تخریب و قطع درختان جنگل با مشکلاتی مواجه هستیم که رفع آنها نیازمند اقدام عملی مسئولان سه شهرستان است.
وی افزود: منابع طبیعی هر سه شهرستان چرداول، ایوان و سیروان باید نسبت به ایجاد برجک های نگهبانی و گشت زنی های مستمر اقدام کنند.
فرماندار چرداول تاکید کرد: دستگاه قضایی باید در خصوص اراضی که در سال های اخیر تخریب یا تصرف شده است پرونده تشکیل داده و با متخلفان به صورت جدی برخورد کند.

** طرح جامع حفاظت از منطقه جنگلی بانکول تدوین شده است
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان ایلام نیز گفت: طرح جامع حفاظت و حراست از منطقه جنگلی بانکول با همکاری استادان دانشگاه و اعضای سازمان های مردم نهاد تهیه و تدوین شده است.
صمد رئیسی افزود: در این طرح تمامی تخریب ها و تصرفات این منطقه جنگلی با پیشرفته ترین تجهیزات نقشه برداری شناسایی شده است.
وی یادآور شد: تمامی کشاورزان در روستاهای اطراف منطقه شناسایی و وظیفه هر کدام از ادارات تشریح شده است.
معاون منابع طبیعی ایلام تاکید کرد: نوع پوشش گیاهی، آفات و علل و عوامل تخریب و همچنین وضعیت بانکول از نظر تخریب و تصرفات در این طرح شناسایی شده است.
رئیسی یادآور شد: همچنین نقشه و کانون بحرانی تخریب در این منطقه طراحی شده است.
وی اظهار کرد: در مجموع پنج هزار و 125 هکتار از جنگل های این منطقه تخریب شده که در سه شهرستان چرداول، ایوان و سیروان واقع است.
به گزارش ایرنا، در این نشست تعدادی از بزرگان، مصلحان و اعضای سازمان های مردم نهاد دغدغه خود در خصوص منطقه جنگلی بانکول را مطرح کردند.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.