به گزارش ایرنا، محمد نوذری روز دوشنبه در همایش روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: ثبت احوال یکی از شاخصه های وزارت کشور و از فرآیندهایی است که با ایجاد آن جوامع انسانی و کشورهای اروپایی به سمت توسعه یافتگی پیش رفته اند.
وی با بیان اینکه شناسنامه اساس هر ملت و تاریخی است، افزود: مبنای توسعه هر کشوری آمار است و یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
نوذری یادآور شد: سازمان ثبت احوال مهم ترین نهاد مدنی و یک چارچوب سیاسی در کشور ایجاد می کند و به عنوان یکی از معاونت های وزارت کشور معرفی و دارای چهار شاکله سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است.
به گفته معاون استاندار ایلام، به لحاظ سیاسی مهمترین نهاد مدنی در نظام اسلامی انتخابات است و یکی از ملزومات انتخابات و صحت آن شناسنامه و کارت ملی و یکی از چهار مرجع استعلام است.
نوذری گفت: اهمیت ثبت احوال در بحث انتخابات که تجلی دموکراسی است برکسی پوشیده نیست و این سازمان جز ارکان هیات اجرایی انتخابات است.
وی تاکید کرد: ثبت احوال از دیدگاه اقتصادی نیز در حوزه برنامه ریزان اقتصادی با توجه به جمعیت کشور و ترکیب جمعیتی از جمله جوانان، میانسالان ، سالخوردگان و جنسیت مبنای برنامه ریزی است.
وی با بیان اینکه هر چه نظام توسعه می یابد فرآیندها نیز تغییر می کند، گفت: بحث نامگذاری در جامعه نیز بسیار مهم است و ثبت احوال یکی از تأثیرگذار ترین مراکز برای نامگذاری است.

*** صدور 32 هزار جلد شناسنامه مکانیزه در استان ایلام
مدیرکل ثبت احوال ایلام نیز در این نشست گفت: طی 9 ماهه امسال 32 هزار جلد شناسنامه مکانیزه در استان صادره شده است.
منوچهر تیموری افزود: تاکنون 350 هزار کارت هوشمند ملی معادل 76 درصد جمعیت استان ایلام صادر شده است.
وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و 360 مورد ولادت، یک هزار و 836 مورد وفات ، سه هزار و 703 ازدواج و 695 طلاق در استان ثبت شده است.
تیموری گفت: سال 1383 سامانه برخط ثبت احوال برای استعلام الکترونیکی هویتی کشور شکل گرفت و 120 دستگاه اجرایی به این سامانه متصل هستند.
تیموری بیان کرد: آغاز صدور کارت ملی هوشمند در سال 91 آغاز شد و تاکنون 99/8 درصد وقایع چهارگانه حیاتی در مهلت قانونی ثبت شده که در نتیجه گیری مدیران تاثیر دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از ابتدای سال 80 صدور شناسنامه مکانیزه در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون 200 هزار شناسنامه در استان ایلام صادر شده است.
تیموری یکی از دغدغه های جدی این سازمان را افراد فاقد شناسنامه عنوان کرد و افزود: تاکنون 700 جلد شناسنامه برای این افراد صادر شده و باقیمانده این تعداد در یک بازه زمانی مشخص تعیین تکلیف خواهند شد.
به گزارش ایرنا،سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال و صدمین سالگرد این سازمان است که یکی از قدیمی ترین دستگاه های اجرایی در سطح کشور محسوب می شود.
این سازمان در سال 1297 با هدف اطلاع از جمعیت کشور و رابطه سیاسی دولت و ملت تاسیس شده است که پس از دو سال به صورت رسمی تشکیل و اولین شناسنامه ثبت شد.
سال 1312 سال تاسیس این سازمان در استان ایلام است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.