به گزارش ایرنا، به همراه مدیرکل بهزیستی ایلام و جمع دیگری از مسئولان این سازمان به مناسبت هفته پارالمپیک (هفته آخر مهرماه) به دیدار 2 نفر از توانخواهان ورزشکار مددجوی بهزیستی می رویم و نخستین دیدار میهمان میثم تاج فر دونده ناشنوایی می شویم که نامش را اغلب اهالی ورزش استان به خاطر دارند.
میثم توانایی حرف زدن ندارد و با حرکات انگشتان ظریف دستش سعی در ادای مطلبش دارد، صحبتهایش برای مادر ، خواهر و بردارش بر خلاف میهمانان واضح است و در طول سخن گفتن لبخند از لبانش محو نمی شود.
از دیدن مهمانانش بسیار خوشحال است و آنرا از پذیرایی که با شوق و ذوق از میهمانان می کند بطور کامل پیداست.
متولد سال 66 در روستای گنجوان شهر چوار است و از 10 سال گذشته به علت علاقه به ورزش دو و میدانی وارد این رشته شده است، به گفته خودش ابتدا ورزش فوتبال را انتخاب کردم ولی آنرا رها و به دوندگی روی آوردم.
میثم دوران ابتدایی را به علت معلولیت شنوایی در مدرسه باغچه بان گذرانده و پس از آن وارد مدرسه عادی شده و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی فناوری اطلاعات ادامه داده است.
او در طول تحصیل به علت علاقه زیاد به ورزش با همراهی دوستانش دو و میدانی را تمرین می کند و تمرینهایشان را در ورزشگاه تختی انجام می دهند.
جرقه فعالیت ورزشی میثم در سال 90 زده می شود، او با تلاش خود و تشویق خانواده و دوستانش برای نخستین بار به مسابقات کشوری دو و میدانی اعزام و اولین مدال قهرمانی را به گردن می آویزد.
داستان زندگی میثم را بیشتر خواهر و برادر و مادرش تعریف می کنند، مادر با ذوق تمام از موفقیت های میثم ناشنوا می گوید که نه قدرت حرف زدن و نه شنیدن او با دستانش به مدال های قهرمانی اش اشاره می کند.
تمام مدالها و حکم های قهرمانی که تعدادشان کم هم نیست به همراه لوح تقدیری که از وزیر سابق رفاه گرفته با سلیقه خاصی روی میز چیده است و با اشاره دستهایش از ما می خواهد آنها را از نزدیک نگاه کنیم.
او اگرچه هیاهو و تشویق های حضار را موقع موفقیتش و هنگامی که در مسابقات دستانش را به عنوان برتر بلند می کنند، نشنیده و متوجه نمی شود ولی دلی دارد به وسعت آسمان که هر فردی را در نخستین برخورد مجذوب خود می کند.
میثم این شخصیت برجسته ورزشکار که به گفته مادرش در بسیاری از مسابقات به تنهایی و بدون مربی حضور یافته، اگرچه نه می شنود و نه می تواند سخن بگوید اما گام هایی استوار دارد که تاکنون نه خطوط مسابقات دو و میدانی بلکه قله های زندگیش را قدرتمندانه با آنها طی کرده است.
مدیرکل بهزیستی ایلام به پاس تلاش های میثم با اهدا لوح از او تقدیر می کند و خواسته اش را می خواهد و او با حرکات لبها و دست ها بیکاری را مهمترین دغدغه زندگی اش عنوان می کند.
مسئولان بهزیستی در این دیدار دستور پرداخت تسهیلات اشتغال و برقراری بیمه تامین اجتماعی را برای میثم صادر و او از این حمایت بسیار خوشحال می شود.
دیدار بعدی حضور در منزل مهدی هواسی زاده دیگر توانخواه ورزشکار مددجوی بهزیستی ایلام است که با داشتن معلولیت جسمی، حرکتی اما در رشته صخره نوردی و کوهنوردی فعالیت دارد.
متولد سال 68 در روستای آسمان آباد از توابع شهرستان چرداول در استان ایلام است، فرزند اول خانواده بوده و وقتی متولد شد پدر و مادرش جشن و شادی گرفتند و به شکرانه این نعمت، نام مهدی را برایش برگزیدند.
از همان روزهای ابتدای تولدش بود که پدر و مادر بتدریج متوجه حرکات نامتعادل پاهای پسرشان شدند، ولی در مراجعه به پزشک مجبور به پذیرش این واقعیت تلخ شدند که مهدی دارای معلولیت جسمی، حرکتی شدید است.
پدر مهدی می گوید: نوع معلولیت پای پسرم شدید بود بطوریکه کف پاهای مهدی جمع بود و این مساله باعث می شد بر خلاف همسن و سال هایش که در شوق کودکی بازی می کردند او لنگ لنگان و با سختی تمام راه برود و هیچگاه نتواند دوان دوان به آغوش پدر و مادر برود.
این موضوع تلخ برای مادر و پدر مهدی سخت بود چرا که آنها ازدواج فامیلی نداشتند و در طایفه شان هم معلول وجود نداشت و این مساله رنجش خاطر این پدر و مادر را بیشتر و بیشتر می کرد.
شیطنت های کودکانه مانع از عدم تحرک مهدی می شد و بر اثر فشار ناشی از حرکت روی کف پاهای جمع شده، پاهای مهدی مظلوم شروع به خونریزی می کرد.
مهدی 2 ساله بود که پدر و مادرش او را برای درمان به کرمانشاه بردند و زیر تیغ جراحی یکی از جراحان متبحر ارتوپد قرار دادند که در این عمل یکی از پاهایش تا حدودی صاف شد بطوری که دیگر موقع راه رفتن خونریزی نداشت.
مهدی اگر چه زمین گیر نبود ولی چون یکی از پاهایش تا حدودی با عمل جراحی بهبود یافته بود علاقه مند به ورزش کوهنوردی شد و با همراهی مربیان و دیگر دوستانش به کوهنوردی می رفت.
مهدی گفت: با تشویق دوستان و اطرافیان و با علاقه ای که به کوهنوردی داشتم وارد این ورزش شدم، در طول کوهنوردی به علت سختی مسیر و جلوگیری از خونریزی پایم را باند پیچی می کردم و با تحمل درد زیاد به ورزش ادامه می دادم.
وی از دیدارش در یکی از برنامه های کوهنوردی با همان دکتری می گوید که 20 سال قبل پای راستش را عمل کرده بود و به علت هزینه سنگین هنوز نتوانسته بود پای چپش را جراحی کند.
او ادامه داد: در آن برنامه ابتدا متوجه نگاه سنگین این مرد شدم که مرا زیر نظر گرفته بود بعد از صعود و رسیدن به قله مرا صدا زد و مشکلم را پرسید و برایش توضیح دادم که پایم به عمل جراحی سنگینی نیاز دارد.
مهدی گفت: او همان دکتری بود که فرشته نجات من شد و به من وعده داد بروم و پایم را جراحی کند تا راحت تر بتوانم راه بروم.
او ادامه داد: در همان برنامه دکتر به من وقت داد که چند روز دیگر برای جراحی به او مراجعه کنم و با آغوش باز مرا پذیرفت و بدون هیچ حق الزحمه ای پای چپ من را عمل کرد.
اگر چه پاهایم بطور کامل سالم نیستند ولی با این وجود کوهنوردی را ادامه دادم و با شرکت در کلاس های آموزشی، صخره نوردی و در کنارش کار در ارتفاع و فضای معلق را آغاز کردم و برای خودم به نوعی شغل ایجاد کردم.
مهدی که انگشتان دست راستش هم نامتوازن و کوتاه هستند، می گوید: به علت علاقه زیادم صخره نوردی را بصورت حرفه ای گذراندم و سال 95 موفق شدم در مسابقات کشوری سنگ نوردی داخل سالن مقام سوم را کسب کنم.
او در حال حاضر تنها شخصی است که در ایلام کار در ارتفاع را انجام می دهد و تاکنون چندین مرتبه این کار را که از مشاغل سخت و زیان آور است در ساختمان های شخصی و تعدادی بانک های استان انجام داده است.
مهدی عاشق کوهنوردی است و در هر صعودش بنری را به پاس قدردانی از دکتری که با عشق و محبت و حس انسان دوستی بخش زیادی از مشکل پاهایش را با عمل جراحی رفع کرد به اهتزار در می آورد. بنری که در متن آن امده است:
تقدیم به دستان مهربان دکتر مردانپور که قدم به قدم پیمایش ها و این چنین محکم ایستادن بر فراز قله ها را مدیون خوبی هایش هستم.
مهدی با پاهای ناتوانی که گویی توانایی به او بخشیده اند یکی از سخت ترین مشاغل را انتخاب و آن را انجام می دهد.
مهدی که از 9 سال گذشته عضو هیات کوهنوردی استان ایلام است تاکنون موفق به صعود قله های صعب العبور کشور از جمله سبلان، دماوند، علم کوه، دنا، پرو، الوند و بیستون شده است.
مدیرکل بهزیستی با اهدا لوح تقدیر از این ورزشکار افتخار آفرین تقدیر می کند و دیداری که تمام بازدید کنندگان را متحیر کرده به پایان می رسد.
دیدار با 2 توانخواهی که از ناتوانی برای خود قهرمانی ساخته اند و بر روی جمله معروف معلولیت محدودیت نیست خط بطلان کشیده اند!
بیش از 12 هزار معلول در استان ایلام تاکنون شناسایی که از این تعداد حدود 500 نفر در رشته های مختلف ورزشی فعالیت دارند.
24 تا 30 مهرماه به عنوان هفته پارالمپیک نامگذاری شده است.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.