گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

گلایه معاون فرهنگی مؤسسه تننظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از مسئولان نمایشگاه قرآن

محمد امین عادلانی، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در خصوص بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به جماران گفت: بهتر بود که مسئولین نمایشگاه تمهیدات مناسب تری را اتخاذ می کردند تا مراکز قرآنی فعال و مخصوصا آنهایی که به لحاظ محتوایی و پژوهشی کارهای قابل ارائه ای را انجام داده اند، حضور مناسب تر و بهتری در این نمایشگاه داشته باشند. ولی در مجموع ما به جهت زحماتی که کشیده شد، تشکر می کنیم و امیدواریم در سال های آینده نمایشگاه قرآن با قوّت و تدابیر مناسب تری برگزار شود.

پایگاه خبری جماران: معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن گلایه از جانمایی غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و فضای محدودی که به این غرفه اختصاص یافته بود، گزارشی از عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه داد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محمد امین عادلانی را در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم چیست؟

با توجه به شرایطی که در طی دو سه سال اخیر داشته ایم و وقفه ای که ایجاد شد، راه اندازی مجدد این نمایشگاه با یک سری نارسایی ها و مشکلاتی مواجه بود؛ ولی ما برگزاری آن را به فال نیک می گیریم. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به حسب وظیفه از همان آغاز اعلام برگزاری این نمایشگاه حضور فعالی داشته و البته این نمایشگاه نواقصی هم دارد که می توانست بهتر از این برگزار شود.

به دلیل جانمایی غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، ما یک مقدار گلایه هم از برگزارکنندگان و مدیران این نمایشگاه داریم؛ که در تماس ها و مذاکراتی که انجام گرفت این گلایه ها منتقل شد. اندیشه های قرآنی امام خمینی(س) مبنای رهبری سیاسی ایشان و منشأ تحولات اجتماعی در تاریخ احوال بشری در عصر حاضر بود. بالأخره به عنوان «احیاگر قرآن در عصر حاضر» و کسی که رهبری پیامبرگونه ایشان بر اساس آموزه های قرآن بوده، باید شأن امام رعایت می شد و مثل دوره های قبل، جای مناسب تر یا فضای بیشتری به مؤسسه اختصاص می دادند تا ما بتوانیم توانمندی ها و آثار حضرت امام را برای اطلاع و همراهی بازدیدکنندگان ارائه بدهیم.

به دلیل محدودیت مکان ما حتی نتوانستیم آثار حضرت امام را به این غرفه بیاوریم و خیلی از آثار تجسمی، کتاب ها و سایر اقلام فرهنگی که متناسب با اندیشه های قرآنی حضرت امام بود را نیز ما به دلیل محدودیت مکان نتوانستیم اینجا برای بازدید ارائه کنیم. علاوه بر این، یک سری نواقصی هم در مجموع این نمایشگاه داشته است. مثلا بخش بین الملل آن تقریبا غیر فعال بود و در حوزه پژوهشی مراکز خیلی اندکی حضور پیدا کردند و می توانیم بگوییم بحث پژوهش های قرآنی نمود چندانی در این نمایشگاه نداشت.

از نکات دیگری که دست اندرکاران نمایشگاه قرآن باید به آن توجه داشته باشند، عدم حضور بسیاری از مراکز فعال قرآنی است. مثلا برخی نشریات و مؤسسات پژوهشی قرآنی که از ابتدا بنیانگذار نشریات قرآنی بوده اند، جایشان را در این نمایشگاه خالی دیدم. بخش «بانوان قرآن پژوه» که آثار قرآنی بسیار گسترده ای را در طی چندین سال جمع آوری کرده اند و تقریبا هفت هشت سال است که به شکل بین المللی کار می کنند هم در این نمایشگاه حاضر نشدند.

یعنی بهتر بود که مسئولین نمایشگاه تمهیدات مناسب تری را اتخاذ می کردند تا مراکز قرآنی فعال و مخصوصا آنهایی که به لحاظ محتوایی و پژوهشی کارهای قابل ارائه ای را انجام داده اند، حضور مناسب تر و بهتری در این نمایشگاه داشته باشند. ولی در مجموع ما به جهت زحماتی که کشیده شد، تشکر می کنیم و امیدواریم در سال های آینده نمایشگاه قرآن با قوّت و تدابیر مناسب تری برگزار شود.

 

غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این نمایشگاه قرآن چه نشست های تخصصی، مسابقات، رونمایی ها و سایر اقدامات دیگری انجام داد؟

همان طور که عرض کردم، ما به خاطر محدودیت ها قطعا نتوانستیم حضور جامع و کاملی در این نمایشگاه داشته باشیم. اما با همین امکانی که فراهم شد، بخش کودک و نوجوان ما حضور فعالی داشت. شاید یکی از بخش های منحصر به فرد در کل نمایشگاه بود و خانواده ها و به ویژه کودکان و نوجوانان استقبال خیلی خوبی از این بخش داشتند. لازم به یادآوری است که ما مجله دوست ویژه خردسالان را سال 1401 بعد از چهار پنج سال تعطیلی مجددا منتشر کردیم و شماره اول آن در فروردین ماه منتشر شد و الآن هم شماره مربوط به اردیبهشت ماه در دست چاپ هست.

علاوه بر این، با توجه به راه اندازی «دارالقرآن حسینیه جماران»، حافظان قرآن حسینیه جماران حضور فعالی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن داشتند. چند شب بخشی از غرفه ما به مسابقه حفظ و مفاهیم قرآن اختصاص پیدا کرد که بانوان حافظ قرآن استقبال خوبی از این برنامه داشتند.

از دیگر برنامه هایی که ما در غرفه توانستیم ارائه بدهیم، نشست های محدودی بود که به خاطر محدودیت جا و متراژ پایینی که در اختیار ما قرار دادند، بالتبع امکان اینکه ما بتوانیم اطلاع رسانی مناسب تری انجام بدهیم نبود؛ در عین حال با توجه به استقبالی که دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران، طلاب حوزه های علمیه تهران و همچنین علاقه مندان و پژوهشگران جوان به حوزه امام داشتند، ما چندین نشست تخصصی در حوزه های تفسیر و جلوه های قرآنی و عرفانی امام با حضور اندیشمندان و متفکرین در این غرفه برگزار کردیم.

رونمایی از ترجمه پنج جلدی تفسیر قرآن حضرت امام به زبان ترکی را هم در دست اجرا داشتیم که البته این برنامه به دلیل کسالت مترجم این اثر به زمان دیگری موکول شد. همچنین فایل تصویری تفسیر سوره حمد حضرت امام را در ماه های اخیر معاونت فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برای اولین بار منتشر کرد؛ که در اینجا استقبال بسیار خوبی از این اثر بسیار گرانبها و ارزشمند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.