به گزارش ایرنا، در این روزها قطعه سازان خودرو کشور که بخش قابل توجهی از آن در استان البرز واقع است، با چالش های درآمدی و ناپداری قیمت مواد اولیه مواجه هستند که اگر در سطح کلان مدیریت و ساماندهی شود، پیچ و مهره های صنعت قطعه سازی کشور روی ریل سازندگی مستحکم خواهد شد.
آنچه در این روزها قطعه سازان کشور را دچار مشکل درآمدی کرده، طلب های فراوان آنها از شرکت های خودروسازی، گرانی مواد اولیه و چالش های دیگر است.
با اینکه صنعت خودروسازی کشور باید متکی به قطعات داخلی باشد، اگر چالش درآمدی در بخش قطعه سازی استمرار یابد به طور قطع مشکلات اساسی در ادامه حیات این صنایع به وجود می آید و متعاقب آن خودروسازان باید برای تهیه قطعات دست به دامان قطعات غیراستاندارد خارجی شوند.
طبق گزارش ها، صنعت قطعه سازی کشور در سال های گذشته به خاطر توفیق فروش خودروهای داخلی، گام های موثری برای تولید قطعات با کیفیت برداشته، روندی که در زمان تحریم چاره مشکلات صنعت خودروسازی ایران بوده است.
صنعت قطعه سازی خودرو در کشور و استان البرز ضمن تامین قطعات شرکت های خودروساز داخلی، نقش موثری در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته اند.
با این اوصاف کارشناسان و برخی مسئولان امر معتقدند که حمایت دولت و شرکت های بزرگ خودروسازی از صنعت قطعه سازی می تواند این صنعت را سرپا نگه داشته و در زمان تحریم نیز تولید خودرو در کشور را زنده نگه دارد.
از سوی دیگر شرکت های قطعه سازی به خاطر رقابت و داشتن شناسه داخلی درصدد هستند تا محصولات با کیفیت روانه بازار کنند و در این زمینه تصمین لازم به شرکت ها و مصرف کنندگان بدهند.
** قطعه سازان با مشکل مواجه هستند
رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در پنجمین همایش بین المللی خودرو ایران، گفت: قطعه سازان با مشکلات زیادی مواجه هستند و تکلیف مطالبات قطعه سازان باید مشخص شود.
عزیز اکبریان با اشاره به معضلات قطعه سازان در زنجیره تامین، افزود: قطعه سازان شکوه های بسیاری دارند و باید تکلیف طلب های پیش پا افتاده آن ها را روشن کرد چراکه بدون حضور و فعالیت آن ها چرخ صنعت خودرو نخواهد چرخید.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی یکی از صنایع زیربنایی و موتور محرکه است، افزود: امروز خودروسازی ما بدون قطعه سازی وجود خارجی ندارد و این صنعت قطعه سازی با مشکلاتی مواجه است که نوسانات نرخ ارز، سیستم بانکی و طلب قطعه سازان بابت فروش محصولات از جمله مشکلات است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر فقط رقابت پذیری در داخل باشد موفق نمی شویم، رقابت باید با سایر کشورهای دنیا اتفاق بیفتد.
اکبریان ادامه داد: خلاقیت‌ در دانشگاه‌ها و جوانان و مدیران ما کمتر از دیگران نیست و ملت و انقلاب ما بزرگ اند و این بزرگی را در صنعت و صنعت خودروسازی و قطعه سازی حفظ کنیم.
اکبریان تاکید کرد: باید خودروسازی محدود به 2 یا 3 برند و شوند خصوصی سازی در این صنعت درست انجام نشده و باید بخش خصوصی واقعی این صنعت را بگرداند.
رییس کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: در مجلس آماده‌ایم در مقابل خواسته‌های غیرمعقول بایستیم و کمیسیون صنایع برای حمایت از صنعت خودرو و قطعه سازی آماده است و به این صنعت کمک می‌کنیم اما به شرطی که در کنار کمیت، کیفیت را نیز بالا ببریم.
**گرانی مواد اولیه مشکل قطعه سازان است
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری دراواخر سال گذشته با اصحاب رسانه درباره مشکلات قطعه سازان، گفت: در حال حاضر قطعه سازان با دو مشکل اصلی مواجه هستند اولین مشکل موضوع افزایش قیمت مواد اولیه است که از ابتدای امسال تا به امروز قیمت مواد اولیه به طور متوسط 35 درصد افزایش یافته و قطعه سازان در حال زیان دهی هستند و با وجود اینکه با خودروسازان برای افزایش قیمت قطعات به توافق رسیده ایم، شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت نمی کند و این تبدیل به یک مشکل بزرگ برای تولیدکنندگان قطعه شده است.
مازیار بیگلو افزود: موضوع مهم بعدی بحث مطالبات است که دست خودروسازان در این زمینه بسته است و شورای پول و اعتبار در این زمینه هیچ همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ندارد و با وجود اینکه خودروسازان 70 درصد افزایش تولید داشته اند ولی اعتبار مربوط به آنها به سال 94 باز می گردد و شورای پول و اعتبار با افزایش حدود اعتباری خودروسازان مخالفت می کند.
وی اظهار داشت: انجمن قطعه سازان از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر این مشکلات است تا از یک سو قیمت گذاری آزاد شود و خودروساز قدرت تعیین قیمت داشته باشد و از سوی دیگر با حمایت شورای پول و اعتبار روند پرداخت مطالبات قطعه سازان بهبود یابد.
او خطاب به خودروسازان داخلی تاکید کرد: باید به قطعه سازی و صادرات توجه کرد چرا که تولید بدون صادرات فایده ای ندارد. در کنار قراردادهایی که تحت حمایت ما بسته می شود باید صادرات مورد توجه قرار گیرد و تنها محدود به نوشته نماند.
**بررسی مشکلات قطعه سازان خودرو با جدیت دنبال می شود
رییس سازمان صنعت، معدن وتجات استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به استقرار تعداد کثیری از واحدهای قطعه سازی خودرو در استان البرز که از جمله واحدهای دارای ظرفیت اشتغالزایی بالا هستند؛ بررسی مسائل و مشکلات آنها به جد در دستور کار سازمان بوده است.
جهانگیر شاهمرادی افزود: در یک ماه گذشته 7 واحد قطعه سازی بزرگ البرز با حضور استاندار مورد بازدید قرار گرفت و مدیران عامل 5 واحد بزرگ قطعه سازی البرز به نمایندگی از سایر قطعه سازان، اهم موارد و مشکلات مد نظر خود را مطرح کردند.
وی اضافه کرد: مطالبات طرح شده دراین جلسه زمان بازپرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودرو سازان بود که مدیرعامل ایران خودرو در این جلسه اعلام کرد که این بازه زمانی حداقل، از طرف ایران خودرو حداکثر 120 روز و در صورت عدم تحقق این وعده موضوع قابل پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد که بومی سازی قطعات وارداتی یکی ازموارد مهمی است که دراین زمینه نیز قول مساعد داده شد تا بررسی و امکان سنجی بهره گیری از قطعات تولید داخل نیز سرعت بیشتری بگیرد.
شاهمرادی گفت: شناسایی مشکلات و موانع و تسریع در رفع آن ها به طور جدی در حال پیگیری است.
**تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور و دبیر انجمن قطعه سازان استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: مشکلات قطعه سازان، درحال حاضر بحث عدم وصول مطالبات قطعه سازان از خودرو سازان است که هم اکنونه حتی تا 300 روز نیزمعوق شده است.
آرش محبی نژاد افزود: مشکل دیگر قیمت گذاری قطعه است که علی رغم قیمت مواد اولیه بین 40 تا 45 درصد به صورت میانگین افزایش یافته و بایستی قیمت قطعات هم 30 تا 35 درصد حداقل افزایش یابد که شاهد این هستیم که خودرو ساز هیچ اقدامی در جهت افزایش قیمت قطعات تا امروز انجام نداده و مقاومت می کند.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات عمده قطعه سازان سرمایه گذاری های کلانی است که صنایع قطعه سازی ما انجام می دهند و به خصوص برای خودروهای پسابرجامی، که تحریم های آمریکا بسیاری از این پروژه ها را متوقف می کند و مشخص نیست، این همه حجم سرمایه گذاری که قطعه سازان انجام داده اند به چه صورتی می خواهد جبران خسارت شود و یا ظرفیت هایی که ایجاد کرده اند، صرف تولید چه چیزی می خواهد بشود.
محبی نژاد افزود: با این وضعیت خودروهای قدیمی کماکان تولیدشان ادامه پیدا می کند، این همه حجم سرمایه گذاری معطل می ماند. واردات قطعات در 2 حوزه از مبادی رسمی و قاچاق صورت می گیرد که بحث قاچاق مشخص است و تنوع زیاد دارد و به راحتی قاچاق پذیر است.
وی افزود: از طرفی هم ابعاد و اندازه ها آنقدر کوچک است که به راحتی می توان قاچاق کرد. از طرف دیگر تعرفه واردات قطعات خودرو متاسفانه هم پا و هم سو با افزایش تعرفه واردات خودرو افزایش نیافته است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشوردرخصوص وضعیت قطعه سازان خودرو دراستان البرز گفت: حدود 330 قطعه ساز در استان البرز فعال است که در رده 1 تا 3 فعالیت می کنند، استان البرز قطب صنعت قطعه سازی کشور است از لحاظ تعداد و رده دومین قطعه ساز کشور با توجه به مساحت کم استان است.
وی یادآورشد که با توجه به اینکه نزدیک به مرکز و تهران و خودروساز است، مزیت نسبی بی بدیل برای تولید قطعه و ارسال برای خودرو سازان است.
وی گفت: در حال حاضر قطعه سازان این استان هم مطابق همه قطعه سازان کشور با چالش جدی نقدینگی قیمت گذاری و سرمایه گذاری های معطل روبرو هستند و متاسفانه خیلی از این قطعه سازان رو به تعطیلی هستند و یا تعدیل نیرو می کنند.
وی بیان کرد: اشتغال درحوزه قطعه سازی این استان در رده های مختلف فرق می کند ولی برآورد ما در صورت تعطیلی این قطعه سازی در استان و یا به مخاطره افتادن آن پیش بینی می کنیم در فاز اول حدود 10 هزار نفر بیکار شوند، برآورد اشتغال کل استان نیز حدود بالای 50 هزار نفر برآورد ما است و اگر احتمالا با خطر تعطیلی روبرو شود بحران بیکاری بدی در استان ایجاد می شود.
وی در خصوص کیفیت قطعات خودرو نیز اظهار داشت: ما قطعه سازانی داریم که قطعاتی که تولید می کنند بر روی خودروهای ال 90 و ساندرو بسته می شود و مسلما مردم از کیفیت کاملا راضی هستند، اما همان قطعه ساز مثلا برای پراید تولید می کند و شاید مردم راضی نباشند دلیل اش که این است که مشخصات فنی و قیمتی که خودرو ساز برای خرید قطعه می پردازد، متفاوت است.
وی افزود: هر چقدر مشخصات فنی قوی تر باشد کیفیت قطعه بالاتر باشد قیمت اش نیز به همان تناسب بالاتر است، و این مساله ای است که دست قطعه ساز نیست قطعه ساز آن چیزی را تولید می کند و به فروش می رساند که خودرو ساز از آن می خواهد و توسط قطعه ساز داخلی به راحتی می تواند قطعات خیلی با کیفیت تولید شود.
یک قطعه ساز خودرو فعال در استان البرز نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: درحال حاضر وضعیت قطعه سازان خودرو درکشور حال خوشی ندارد.
رضا رضایی افزود: صنعت خودروسازی درکشور به یک بیماری دچار شده که هر چقدر درمان این بیماری به تاخیر بیفتد فرصت معالجه آن نیز از دست می رود.
وی اضافه کرد: به هرحال بیماری صنعت قطعه سازان هر روز وخیم تر شده و درصد بسیاری از این واحدهای تولیدی با مشکلات درآمدی مواجه هستند.
وی خاطرنشان کرد که در سال حمایت ازکالای ایرانی قطعه سازان با تمام گرفتاری ها تلاش کردند تا استانداردها را رعایت کرده و تاحد امکان تولید داشته باشند.
این قطعه ساز خودرو گفت: یکی ازمشکلات قطعه سازان با وضعیت بد تولید، مالیات های هنگفت، بیمه و ارزش افزوده است که متاسفانه وبال گردن آن ها شده است.
وی خاطرنشان کرد که صنعت خودرو و قطعات آن در وضعیت اقتصادی یک صنعت استراتژیک است و دولت ها باید تمام توان سعی دارند صنعت روبه جلو نگه دارند.
رضایی افزود: صنعت خودرو و قطعات خودرو لازم و ملزوم هم هستند و درافزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش موثری دارند.
وی یادآورشد که صنعت خودرو و قطعات خودرو در اشتغال زایی، اشتغال های کارآمد و دانش بنییان حرکت می کند ودرهر جامعه ای که این صنعت درجایگاه خود قرارگرفته اشتغال دران کشور وضعیت بهتری دارد.
وی گفت: پیچیده ترین حلقه صنعت خودروسازی صنعت قطعه سازی است و درکشورهای صنعتی توسعه یافته ویا درحال توسعه به روز دنبال نگه داشتن آن ازلحاظ کیفیت، مصرف داخلی و صادرات هستند.
این قطعه ساز خودرو خاطرنشان کرد که صنعت به خودی خود پا نمی گیرد برحسب نیاز کشو، قوانین تشویقی و تسهیلات لازم درکشوررونق می گیرد که متاسفانه درکشورما این صنعت وضعیت مناسبی ندارد.
رضایی افزود: مسئولان و مدیران خودروسازی با توجه به وضعیت نابسامان قطعه سازان باید جدی پای کارآمده و اگرخواهان خودروسازی ورونق آن هستند حمایت ویژه کنند.
2098/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.