خروج آمریکا از برجام تقویت همبستگی بین همه نیروها و قوا را به همراه داشت و انسجام مثال زدنی برای دستیابی به آرمان های نظام اسلامی شکل گرفت که به هیچ عنوان با هدفگذاری های صورت گرفته از سوی کاخ سفید مطابقت نداشت و در حقیقت ترامپ از همان ابتدا سروار بر آرزوهای بر باد رفته شد.
رییس جمهوری آمریکا سپس به طناب پوسیده تحریم آویزان شد تا ایرانیان را تحت فشار قرار داده و به اهداف استکباری خود دست یابد اما بدعهدی او در برجام چهره ای زشت تر از شیطان بزرگ در منظر جهانیان قرار داده بود به گونه ای که حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز آن را تاب نیاوردند.
آمریکا که در مقابل هزینه کرد هنگفت برای دشمنی با ملت ایران عایدی نداشت، بنابراین از حربه اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران آن هم بدون پیش شرط استفاده کرد تا ضمن شکستن انسجام موجود، خود را طرفدار مذاکره و جمهوری اسلامی را مخالف با آن جلوه دهد، اما روزهایی طولانی از نقض پیمان آمریکا در برجام نگذشته بود که موضوع فراموش شود و این ادعای او مورد پذیرش قرار گیرد.
کاخ سفید پیش از این نیز در راه اندازی جنگ اقتصادی علیه ایران موفقیت چندانی کسب نکرده و برنامه ریزی هایش را پایمال شده اراده راسخ ملت ایران می دید.
هدف آمریکایی ها از آغاز جنگی اقتصادی فشار بر ملت و پایان دادن به شکیبایی و صبر مردم نجیب ایران و شروع ناآرامی گسترده در کشور بود، برای دستیابی به این هدف نیز از بی آبروترین دست پرورده های خود یعنی منافقین بهره بردند و تبلیغات گسترده ای به راه انداختند اما آرزوی آنان برای بروز ناامنی و بحران در ایران نیز بر باد رفت.
همانطور که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود تاکید کرد مخاطب آمریکایی ها از پیشنهاد مذاکره این است که در جنگ روانی، مردم ایران را دچار تردید و از آن برای انتخابات کنگره در ماه‌ های آینده استفاده کنند، بنابراین حرف‌های ترامپ برای بهره‌ برداری داخلی در انتخابات کنگره یا جنگ روانی با مردم ایران است که اکنون به اثبات رسید در ایجاد تردید در مردم برای دفاع از انقلاب اسلامی با شکستی دیگر مواجه شده است.
جمهوری اسلامی ایران با پذیرش مذاکره با 6 کشور و دستیابی با معاهده بین المللی برجام نشان داد که مردم ایران اهل تعامل و مذاکره هستند اما ایستادگی آنان در مقابل زیاده خواهی ها و بدعهدی های کاخ سفید بار دیگر اثبات کرد که این ملت بر سر منافع ملی کوتاه نمی آیند.
روحانی نیز در این باره گفت: کسانی که امروز دولت را در ایران در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل و مذاکره و گفت وگو بوده است، بر این مبنا پیش رفتند و حتی با آمریکایی ها و بقیه مذاکره کردند.
ملت ایران در 2 سال گذشته به تعهدات خود پایبند بودند تا از منافع آن نیز بهره مند شوند، اما بار دیگر منش استکباری شیطان بزرگ مانع این فضای تعامل در جهان شد و تنش دیگر را در روابط بین کشورها ایجاد کرد.
رییس جمهوری اسلامی ایران درباره ادعای آمریکایی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، گفت: کسی که ادعای مذاکره دارد ابتدا نشان دهد واقعا با مذاکره می خواهد مساله حل شود.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی دارد؟ کسی در برابر فردی که رقیبش است یا دشمنش اگر از چاقو استفاده می کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می برد پاسخ این است که باید اول چاقو را درآورد و بیاید سر میز مذاکره و منطق مذاکره.
ترامپ که اکنون ادعای مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرده به طور قطع فراموش نکرده است که خود از یک مذاکره و تعامل جهانی به گونه ای قلدرمابانه خارج شده و جامعه جهانی را با دو دستگی مواجه کرده است.
رییس جمهوری در این زمینه گفت: کسی که از مذاکره خارج شده و پشت کرده به مذاکره ترامپ و دولت ترامپ است و کاری که انجام می دهد کاری است علیه ملت و منافع ملی ایران، بنابراین اگر صداقت باشد، ایران همواره از مذاکره استقبال کرده است.
روحانی پایان دادن به تهدید و تحریم را شرط اثبات حسن نیت دولت آمریکا دانست و گفت: اگر کسی صادقانه می گوید من می خواهم مذاکره کنم و به نتیجه ای برسم ان وقت تحریم علیه کودکان ایران، علیه بیماران و بزرگسالان و مردم ایران با مذاکره متناقض است.
وی افزود: کسی که مردم و ملت ایران را تحت فشار می گذارد و هر روز دیگران را می فرستد و تشویق می کند که با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فشار ترامپ تنها علیه ملت ایران نیست علیه تمام شرکت هایی است که با ملت ایران در حال فعالیت هستند.
آمریکایی ها فراموش نکرده اند که بیش از نیم قرن ظلم و ستم فراوان علیه ملت ایران و دستاوردهای آنان روا داشته و حقوق مسلم مردم ایران را نادیده گرفته اند که تحمیل یک جنگ 8 ساله و فشار و تهدید و تحریم تنها بخشی از اقدامات مخرب آمریکایی ها علیه ملت ایران بوده است که در صورت جبران تک تک آنها جهان به صداقت حاکمان کاخ سفید باور پیدا می کنند.
روحانی تصریح کرد: من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا امروز آماده است، ما درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به ملت ایران از سال 32 تا به حال به خاطر مداخلاتش در زندگی مردم در کشور ایران پرداخت کند، مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: ما آماده‌ایم که بدانیم به چه صورت و در چند قسط و چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را پرداخت کند، آمریکا بدهکار ملت ایران است و به خاطر مداخلات متعددش در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادعای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد حمایت از مردم ایران، اظهار داشت که دورویی آمریکا حد و مرزی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا می خواهد دنیا باور کند که نگران مردم ایران است، اما اولین تحریم هایی که بازگردانده، مجوز فروش بیش از دویست هواپیمای مسافربری را به دلیل بهانه های واهی لغو کرده و مردم عادی ایران را در مخاطره قرار داده است، دورویی آمریکا حد و مرزی ندارد.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.