به گزارش ایرنا، انسان ها در ماه مبارک رمضان، با روزه گرفتن و دیگر اعمال عبادی دل های خود را برای دریافت معانی قرآن بیش از پیش آماده می کنند و نشستن آیات الهی در جان انسان ها بهاری دل نشین تر را برای آنان رقم می زند.
قرآن بستری مهم برای پیشرفت انسان و کاهش آسیب های اجتماعی است که ضرورت دارد در گسترش آموزش و مهارت افزایی افراد از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان در این موضوع مهم در 2 کانون آموزش و پرورش و خانواده برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.
با ترویج فرهنگ قرآنی در گروه های مختلف سنی از جمله دانش آموزان و تمسک به قرآن زمینه پیشرفت آنها را بیشتر فراهم می کند.
دارالقرآن ها و سایر مراکز آموزش قرآن کریم می توانند به عنوان اتاق فکر قوی و محلی برای تربیت قرآنی، نشر و تعالی کلام وحی بین کودکان، نوجوانان و جوانان ایفای نقش کنند که این مکان مهم آموزشی – تربیتی نیز نیاز به حمایت و پشتوانه دارد.
فراگیری قرآن موجب کاهش آسیب‎های اجتماعی و اضطراب می‎ شود که یکی از مهم ترین فعالیت ها در این بخش باید در عرصه قرآن کریم با آموزش و تدریس آن در بین دانش آموزان ودانشجویان است.
**توسعه آموزش های قرآنی
امیر حسین فراغت یکی از فعالان علوم قرآنی در البرز گفت: تلاوت و آوای قرآن، یک آوای دلنشین است که به انسان به ویژه فعالان عرصه تعلیم و تربیت آرامش می بخشد و سبب کاهش اضطراب در دوران تحصیل دانش آموزان می شود و همچنین آنها را در مقابل آسیب های اجتماعی ایمن می کند.
وی بیان داشت: اضطراب یکی از مشکلات عمده و با شیوع بسیار بالا در انسان ها است که می تواند مشکلاتی را ایجاد کند در حالی که با تلاوت قرآن می توان آرامش داشت و سدی در مقابل ناآرامی درونی در خود ایجاد کرد. در دانش آموزان نیز این مشکل با تلاوت آیاتی از قرآن مجید قابل درمان است.
وی اظهار داشت: آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب و برخی از متغیرهای فیزیولوژیک درونی افراد تاثیر گذار است.
فراغت با اشاره به اینکه قرآن نقش مهم و تاثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد، ادامه داد: قرائت قرآن، انسان را از گزند معاصی و آسیب های اجتماعی حفظ می کند و راه درست زندگی کردن را به انسان نشان می دهد.
وی خاطر نشان کرد: همه افراد باید قرآن را سرلوحه و الگوی زندگی خود قرار دهند زیرا انسان در پرتو زندگی قرآنی و تمسک به آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) می تواند سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کند.
وی یادآور شد: تقویت فرهنگ اسلامی جامعه نیازمند آموزش نسل جوان با قرآن و مفاهیم قرآنی است.
این فعال قرآنی با اشاره به جنگ نرم دشمن در جامعه بیان کرد: تمسک به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) راه اصلی مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان است.
**تاثیر قصه های قرآنی در انسان
فاطمه رییسی از مربیان علوم قرآنی در آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه هنر مقوله ای است که از آغاز آفرینش انسان تاکنون پا به پای آدمی پیش رفته و پیشرفت کرده است، گفت: برای حوزه های معرفت بشری، همچون فلسفه، ریاضیات و علم، می توان سرآغاز و سرگذشتی نوشت. هنر، اما، حیاتی بی آغاز و سرگذشتی نانوشتنی دارد.
وی تصریح کرد: در باب هنر فراوان گفته اند و بسیار نگاشته اند اما هر چه گفته اند جملگی در واقع تاریخی از تجلیات هنر آدمی است، این حضور پنهان و بی بدیل را تنها در یک جای می توان سراغ گرفت و آن حوزه دین و تجربه تعالی بخش روح آدمی است. این مدرس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: دین از دیرینه های تاریخ تا کنون، همگام با هنر و حتی ژرف تر روح آدمی را صفا و صیقل بخشیده است.
وی یادآور شد: دین و هنر، هر دو، ریشه در پنهان جان و مایه در عمق هستی انسان و جهان دارند و باگوش دل می توان راز «فطرة الله التی فطر الناس علیها» را از آنها باز شنید.
وی تصریح کرد: بنابراین همچنان که دین، مقدس است و متعالی، هنر نیز ریشه در قداست ها و تعالی جویی های انسان دارد لذا باید پیوند دو سویه دین و هنر را پاس داشت و در عصر تباهی و بی پناهی انسان، در پناه آن آسود و به بلندای کمال انسان راه یافت.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، ادبیات و هنرهای ادبی از دیرباز یکی از مهم ترین و متداول ترین شاخه های هنر به شمار می آمده اند و حتّی با ظهور هنرهای جدید، هنوز هم از رواج و رونق نیفتاده اند.
رییسی ادامه داد: هرچند داستان و رمان، در مفهوم جدید آن، تاریخی بس کوتاه دارد، اما پیشینه قصه و قصه گویی، در معنای وسیع آن، در درازای دیرین تاریخ ناپیداست و بدرستی نمی توان گفت که نخستین قصه را چه کسی پرداخته است.
وی بیان داشت: عمر قصه و قصه گویی به اندازه عمر پیدایش زبان و گویایی انسان است که شرح جنگ ها و تکاپوهای پدران، قصه های مادران، قصه گویی های دربار پادشاهان، و نقّالی افسانه گویان و حکایت پردازان و پرده خوانان نشان می دهد که زندگی انسان هیچ گاه ازقصه تهی نبوده است.
وی با اشاره به اینکه انسان به خاطر ویژگی های خاص روحی اش به قصه علاقه دارد و چه بسا راه و رسم قهرمانان آن را الگوی خود قرار می دهد، ادامه داد: پس با قصه نه تنها می توان انسان را با میراث های فرهنگی و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت وقدرت تفکر او را پرورش داد، بلکه می توان زمینه خود سازی و جامعه سازی را در او برانگیخت.
این مربی قرآنی محکم ترین دلیل بر ریشه دار بودن علاقه انسان به قصه را توجه به کتاب های مذهبی و به خصوص قرآن مجید به قصه ها دانست و افزود: بسیاری از نویسندگان و شاعران و عرفا نیز افکار خود را در قالب قصه بیان کرده اند.
رییسی اظهار داشت: اصرار قرآن بر قصه گویی و قصه خوانی هر خواننده ای را به وجد و شگفتی وا می دارد به گونه ای که انسان از خود می پرسد که مگر قصه چیست و چه می کند که آفریدگار هستی در آخرین پیام به آفریده خویش این چنین قصه می گوید و او را به تأمل در قصه ها فرا می خواند.
وی تصریح کرد: به جرأت می توان گفت که در میان اقوام و فرهنگ های گوناگون، هیچ قالب بیانی به قدر قصه نافذ و مؤثر نبوده است به همین دلیل است که در طول تاریخ دعوت اسلامی، مردم از همین قصه های قرآنی درس گرفته اند، پیام آموخته اند و با آن ها زیسته اند.
وی با بیان اینکه ساخت و نظام طبیعی انسان طوری آفریده شده است که تربیت یا آموزش و پرورش او در تمام دوران زندگی ضروری می باشد ، افزود: قصه های قرآن به عنوان یکی از مصادیق هنر و ادبیات نقش مهمی در تربیت دینی افراد جامعه به ویژه در دوره کودکی دارد زیرا قصه های قرآنی می توانند با القای غیر مستقیم شخصیت های مذهبی و دینی را به کودکان معرفی کرده و کودکان را به آنان نزدیک کنیم .
**اعجاز قرآن
حجت الاسلام حسین میرزایی از فعالان علوم قرآنی در البرز نیز گفت: قرآن کریم از نظر تأثیرات خود نیز معجزه است و آن تأثیری که در قرآن هست در هیچ کتاب انسانی وجود ندارد و به وسیله همین تأثیر در دنیا منتشر و آن را روشن کرده است.
وی اظهارداشت: نخستین علاقه تأثیر با روح انسانی است، هرگاه روح ، متأثر و منقلب شود، در تصورات، گفتار وکردار انسانی نیز انقلاب حاصل می گردد زیرا مرکز این سه چیز دل یا روح است.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) که فرموده است در بدن انسان چیزی هست که هرگاه آن درست شود تمام بدن درست خواهد شد، بنابراین روح مرکز اصلاح است، خاطرنشان کرد: هر کتاب آسمان کلام رب می باشد و به وسیله آن، روح اصلاح می شود.
وی بیان داشت: ملّت و مملکتی که در آن قرآن حکیم ظاهر ونازل شد مرکز تمام مفاسد اخلاقی وعقیدتی جهان بود یعنی مفاسد اعتقادی سرزمین و ملت عرب به جای رسیده بود که اسمی از خدا پرستی وجود نداشت و بت پرستی بین مردم به طور عموم شایع بود.
وی یاد آور شد: انصاف و عدالت به کلی محو و معدوم بود و تمام جزیرة العرب به صورت ستمکده ای در آمده بود و هر قوی و مستکبر، مستضعف و ناتوان را می بلعید.
وی اضافه کرد: تحول در آن دوران فقط خاص قرآن کریم بود و ما امروز که میراث دار این کتاب آسمانی هستیم، باید از آن درس بگیریم تا در دنیای امروز و زندگی امروزی آسیب نبینیم.
**تاثیر و ویژگی های قرآن کریم
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: نقش قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است.
مسعود مهران نیا افزود: انسان نیازمند ارتباط مستقیم با آفریننده و هستی بخش خود است. این ارتباط اگر چه از طریق مناجات و رازگویی درونی و قلبی انجام می گیرد؛ اما دسترسی به کلمات خود خداوند، بسیار لذت بخش و اطمینان آور است که این ویژگی به طور کامل، تنها برای قرآن مجید باقی مانده است و هیچ کتاب آسمانی دیگر، چنین جایگاهی ندارد.
وی بیان داشت: انسان در تکاپو و جست و جوی آگاهی های صحیح و معارف بلند و پرمعنا است که البته با استفاده از تجربیات بشری و تلاش های علمی، به بسیاری از آگاهی ها می توان دست یافت؛ اما برای اطمینان به درستی یافته های خود و آگاهی به آنچه برای او دست نایافتنی است به همین دلیل است که نیاز به یک منبع اصیل و غنی بسیار محسوس دارد ، چنان که از زبان امام راحل(ره) گفته شده است: «اگر قرآن نبود، درهای معرفت بر ما بسته بود».
وی با اشاره به اینکه نیازمندی همه جامعه بشری و پویندگان راه حق و حقیقت به این کتاب آسمانی ضروری و آشکاراست ، اظهار داشت : بعضی از دانش ها به جز از طریق قرآن، برای بشر دست یافتنی نیست.
وی از جمله آگاهی هایی که جز از طریق قرآن راهی برای دریافت آن نیست را شامل آگاهی درباره جهان پس از مرگ و جزئیات جهان آخرت عنوان کرد و تصریح کرد: هیچ کدام از افراد بشر، تجربه تکرار و رفت و آمد آن را ندارند و درک بشری، هیچ گونه سابقه ذهنی از آن ندارد. در حالی که در سور ه واقعه، صافات، مرسلات و... صحنه قیامت به تصویر کشیده شده است.
وی به نقش برجسته دیگر قرآن که از سابقه تاریخ بشر می باشد پرداخت و اضافه کرد: این کتاب آسمانی خبرهای درست و مطابق واقع را نقل کرده و سرگذشت پیامبران و محتوای پیام آنان را بدون هرگونه تحریف و دسیسه بشری به انسان ها رسانده است.
مهران نیا از ظرفیت جهان شمولی به عنوان دیگر ویژگی قرآن یاد کرد و افزود: پیام های این کتاب آسمانی برای تمام مصلحان جهان و حافظان حقوق بشر، قابل اعتنا و کاربردی است که تکیه بر نقاط مشترک پیروان ادیان آسمانی و پایبندی به اصول انسانی مانند عدالت گستری، امانت داری ، تلاش برای ریشه کنی هرگونه ناهنجاری، ناپاکی و اختلاف و مخالفت با حق و درستی و... دارد.
وی ادامه داد: به منظور ترویج فرهنگ علوم قرآنی ، آموزش قرآن کریم در دوران ابتدایی به صورت جامع در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است به طوری که دانش‌آموزان در طول 6 سال تحصیل از اول تا ششم ابتدایی متناسب با استعداد خود مهارت روخوانی و قرائت قرآن کریم را می‌آموزند که البته تمرکز اصلی آموزش و پرورش در این مقطع تحصیلی بر روی مهارت روخوانی قرآن کریم و گاهی فهم پیام‌های قرآنی است یعنی نگاه آموزش و پرورش این است که از همان ابتدای تحصیل مهارت‌های دانش‌آموزان ساماندهی شود.
**جشن قرآنی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: جشن شکرگزاری قرآن برای 42 هزار و 307 دانش آموز پایه سوم ابتدایی برگزار شد.
جعفر مقیمی افزود: دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دختر و پسر در این جشن که به صورت مدرسه ای و منطقه ای برگزار شد ، شرکت کردند.
وی با اشاره به اینکه این جشن برای دانش آموزان به زبان شعر، هنر و قصه پیام های آموزشی – تربیتی از کلام وحی را به همراه داشت، خاطر نشان کرد: کسب مهارت روخوانی قرآن کریم برای دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس از مهر ماه و آغاز سال تحصیلی توسط معلمان همان پایه آموزش داده می‌شود.
وی تصریح کرد: این طرح به منظور انس و الفت بیشتر دانش آموزان با قرآن کریم در سراسر مدارس استان البرز در پایه سوم اجرا شده است.
وی اضافه کرد: معلمان در طول سال تحصیلی و جشن های قرآنی به دانش آموزان تاکید کردند که باید در راستای علم و معرفت قرآنی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه تنها راه نجات بشر در دنیا پناه بردن به قرآن ، درس گرفتن از آن و عمل کردن به آن می باشد، یادآور شد: قرآن چراغ راهنمایی و روشنایی و همچنین هدایت بشر در این دنیا و آخرت است.
مقیمی گفت: با اجرایی شدن این طرح در مدارس دانش آموزان به صورت روخوانی قرآن کریم آنچه را که در کتاب درسی قرآن کریم آمده است را فرا می‌گیرند.
وی ادامه داد: در این جشن دانش آموزان شعر های قرآنی را همخوانی می کنند ، کیک جشن قرآن میل می کنند و به آنان هدیه های فرهنگی – آموزشی داده می شود.
استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.