به گزارش ایرنا، حیات دوباره طبیعت از نمایش های خداوند متعال در جهان است که در قرآن کریم از آن یاد شده است، طبیعتی که در فصل زمستان سبزی و شادابی خود را از دست می دهد، اما در فصل بهار دوباره زنده و جان دیگر می گیرد.
طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است و هر گونه تخریب و ایجاد آلودگی در آن بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می گذارد.
تخریب و آلودگی محیط زیست، اثرات سوء و زیانباری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه دارد و در این میان نقش انسان در ایجاد آلودگی های محیط زیست بسیار چشمگیر است.
در این بین تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای آشتی انسان با طبیعت است و خانواده ها می توانند با برنامه ریزی صحیح علاوه بر دید و بازدید، لحظاتی نیز در طبیعت حضور داشته باشند تا بتوانند با انرژی مضاعف و تجدید قوای روحی و جسمی ، سال جدید را با روحیه و انگیزه بالاتری آغاز کنند.
اما گردشگران و طبیعت گردان می بایست ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی، با رعایت اخلاق طبیعت گردی و توجه به توصیه های زیست محیطی بویژه در سیزدهمین روز از فروردین، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست تلاش کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: روز سیزدهم فروردین روز انس با طبیعت، نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی است و لازمه داشتن زندگی سالم و پایدار، داشتن رفتار منطقی با قوانین طبیعت است و نباید با آلوده کردن آب ، خاک و هوا ،طبیعت و محیط زیست را نابود کنیم.
'فردین حکیمی' از تمام گردشگران ، طبیعت گردان و مسافرین نوروزی خواست که برای استفاده منطقی از طبیعت، به توصیه های زیست محیطی برای هرچه بهتر برگزار شدن روز آشتی با طبیعت توجه کنند.
وی، انتخاب محل اسکان درجایی که فاقد پوشش گیاهی یا از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد، پرهیز از شکستن سرشاخه های درختان ولگدمال کردن گیاهان، استفاده از ذغال آماده یا گاز پیک نیک در صورت نیاز به آتش و پرهیز از روشن کردن آتش در کنار درختان و همچنین اطمینان از خاموش بودن آتش در زمان ترک محل را از جمله این توصیه ها برشمرد.
حکیمی افزود: جمع آوری زباله درکیسه مخصوص و انتقال آن در ایستگاه های نگهداری موقت زباله ، پرهیز از انجام فعالیت هایی که منجر به ایجاد آلودگی محیط زیست (آب ، هوا، خاک ) می شود، نچیدن گل ها و گیاهان و رعایت حقوق حیوانات را از دیگر توصیه های مورد نظر برای روز طبیعت است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اجرای طرح بی زباله، افزود: این اداره کل همانند سال های گذشته، برنامه هایی را به منظور تنویرافکار عمومی، بالا بردن سطح آگاهی‎های عموم مردم و حفظ و نگهداری از ظرفیت های فراوان این شهرستان در تعطیلات نوروز و روز سیزدهم فروردین در نظر گرفته است.
وی از مهمترین برنامه های محیط زیست در روز طبیعت را توزیع بسته های آموزشی، پایش و نظارت بر واحد های خدماتی – پذیرایی، توزیع کیسه زباله تجزیه پذیر، بروشور های معرفی مناطق طبیعی ویژه گردشگری و آموزشی ویژه انس با طبیعت و هشدار های زیست محیطی در بین گردشگران و بازدید کنندگان از مناطق توریستی و گردشگری محور کرج - چالوس(بخش آسارا ) و طالقان عنوان کرد.
وی با تاکید بر همکاری شهروندان با ماموران یگان حفاظت اداره محیط زیست از مردم فهیم و دوستدار طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه حریق در طبیعت، به خاموش کردن آن اقدام و یا با شماره تلفن های‌ 35353385 یا 44723073 تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.