به گزارش ایرنا، اصغر نصیری روز سه شنبه به مناسبت پنجم دی ماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی اظهار داشت: رمین لرزه، رعد و برق، خشکسالی و سیل از جمله حوادث متعارف و معمول اقلیم ایران هستند که در طول تاریخ توانسته اند خسارت های ویرانگری را به بار آورند. وی ادامه داد: بروز این رویداد ها و اتفاقات ویرانگر تا جایی پیش رفته است که از میان 41 نوع حادثه طبیعی مرسوم در دنیا 31 نوع آن در ایران رخ می دهد و کشور ما درمیان 10 کشور حادثه خیز جهان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت : پنجم دی ماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گرفته است، همین نام کافی است تا ما را به خود آورده و این ماموریت را به ما یاد آور شود که آگاهی های عمومی باید افزایش یابد و شهروندان باید وسط میدان باشند تا پیشگیری سهم خود را افزایش دهند، آن هم زمانی که کمتر از یک هفته از زمین لرزه تهران - کرج می گذرد.
شهردار کرج بیان داشت : واقعیت این است که ویژگی‌ های خاص جغرافیایی، اقلیمی و زیست محیطی کشور ایران، موجب شده که کشورمان یکی از 10 کشور حادثه خیز جهان محسوب شود.
وی ادامه داد: بستر بروز این حوادث زمانی بیشتر می شود که بدانیم بافت فرسوده شهرها و روستاها در ایران کم نیست، مشکلات و نارسایی های موجود در بافت‌های قدیمی و ناکارآمد شهری، به جهت نا بسامانی در عواملی چون نوع کاربری های شهری، تراکم های ساختمانی و جمعیتی، استحکام و مقاومت اندک بنا ها درشرایط وقوع بحران، ضرورت توجه به این مناطق را بیشتر می کند.
شهردار کرج گفت: باید بپذیریم که با بروز زلزله احتمالی و با وجود تعدادی گسل بزرگ در پیرامون شهر کرج و تعداد بیشتری گسل کوچک و پراکنده در دو استان همجوار البرز و تهران، توان چشمگیری برای مدیریت بحران نداریم.
وی بیان کرد که این کاستی به خاطر اندک بودن امکانات نیست بلکه از آن جهت که آگاهی عمومی را در این حوزه افزایش نداده ایم.
وی افزود: به نظر برخی از کارشناسان زلزله پایتخت دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست اما هر کدام از ما تا چه میزان آماده ایم و برنامه های پیشگیرانه را در چه حدی تدارک کرده ایم؟
شهردار کرج تصریح کرد که این یک واقعیت ملموس و غیر قابل انکار است که پس از وقوع رخدادهای طبیعی ممکن است اتفاق های دیگری مانند پس لرزه روی دهد و بر دامنه ی خسارت ها افزوده شود. برخی اقدام ها مانند ایجاد ساخت و سازهای های مقاوم و ایجاد پوشش های گیاهی می تواند به کنترل یا کاهش این خسارت ها کمک کنند. برگزاری دوره های آموزشی لازم و دانستن روش برخورد مناسب در چنین زمان هایی نیز از اقدام های پیشگیرانه در کاهش آسیب های طبیعی است.
وی گفت: بررسی های آماری موجود نشان می دهد در سال های 1990 تا 2002 حوادث و خسارت های ناشی از بلایای طبیعی در جهان روند افزایشی داشته به طوری که در مقایسه با سال های پیش از آن، شدت این اتفاق ها چهار برابر، جان باختگان هفت برابر، آسیب دیدگان پنج برابر و خسارت های مالی 38 برابر شده است. آمارهای جهانی همچنین نشان می دهد در 2008 میلادی 220 هزار انسان در جهان بر اثر بلایای طبیعی جان باخته اند.
وی افزود: بی تردید کسب آمادگی لازم برای اقدام های مناسب در زمان وقوع این حوادث طبیعی و قبل و پس از آن می تواند به کاهش خسارت های جانی و مالی کمک کند. روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، فرصتی است تا مردم و نهادهای مختلف بیش از پیش به اهمیت آموزش پی برده و اقدام های شایسته ای را برای افزایش آگاهی مردم و تخصص امدادگران تدارک کنند.
وی تاکید کرد که زمین لرزه خبر نمی کند، سیل که راه بیفتد آژیر نمی کشد، آتشفشان که فوران کند پیش از آن غرش نمی کند، توفان و گردباد و سونامی که رخ دهد، بی محابا ویران می کند و به پیش می تازد، تگرگ، بهمن و خشکسالی که بیاید فرصت به کسی نمی دهد تا بتواند واکنش مناسب از خود بروز دهد.
شهردار کرج گفت : همه اینها در زمانی و روزگاری قدرت تخریبی خود را اگر نه در ایران که در سایر کشورها به رخ کشیده اند و با زبان بی زبانی اعلام کرده اند که هستند و روزی خواهند آمدفقط ما می مانیم که بتوانیم به هنگام بروز و ظهور این بلایای طبیعی واکنش مناسب داشته باشیم تا میزان خسارت ناشی از آن را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: ما توان دفع و از میان برداشتن هیچکدام از این رویدادهای طبیعی را نداریم، اما می توانیم با افزایش قدرت آگاهی شهروندان، میزان تلفات و خسارت های ناشی از آن را کاهش دهیم. رسانه ها و شبکه های اجتماعی بهترین ابزار برای آگاه سازی و اطلاع رسانی هستند و چنانچه هر کدام از ما در برابر آنچه بر دوشمان سنگینی می کند، سهل انگاری کنیم باید در برابر فردا و نسل هایی که پس از ما می آیند پاسخگو باشیم.
7410/ 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.