سید محمد حسینی روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: خوشبختانه شاخصه مطالعه در سال های اخیر با توسعه کتابخانه ها رو به گسترش بوده ولی رکورد استقبال از مطالعه کتاب در کتابخانه را کودکان و نوجوانان این شهرستان از آن خود کرده اند .
وی با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ کتابخوانی از اهداف کتابخانه هاست گفت : ما در سال 96 تعداد کتابخانه هایمان را به 9 کتابخانه رسانده ایم .
حسینی بیان کرد: تعداد کتابخانه ها از 4 کتابخانه نهادی در سال 93 به 7 کتابخانه و با 2 کتابخانه آماده بهره‌برداری در سال جاری به 9 کتابخانه نهادی و 3 کتابخانه مشارکتی و مستقل رسیدیم .
وی افزود : باتوجه به افزایش تعداد کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان ،میزان مطالعه به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده به طوری که تعداد عضو کتابخانه ها از 2500 نفر در سال 90 اکنون به بیش از 8000نفر عضو فعال رسیده است .
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ با اشاره بر اینکه برای افزایش سرانه مطالعه در کشور همت همگان لازم است، عنوان کرد: از دهیاران روستاهای فاقد کتابخانه درراستای افزایش مطالعه کتاب در بین مردم روستا های شهرستان خواسته شده تا در عضویت و بهره مندی مردم از کتاب کمک حال کتابداران باشند.
وی با بیان اینکه در سطح کلیه کتابخانه های شهرستان ساوجبلاغ برنامه های فرهنگی در حال برگزاری است، ادامه داد: تفسیر قرآن کریم، نشست کتابخوانان، کلاس های قصه گویی، نقاشی، نمایشگاه کتاب و حفظ موضوعی قرآن کریم به همت کتابداران این شهرستان از جمله برنامه هایی است که در طول سال برگزار می شود و در هفته کتاب و کتاب خوانی از نمود بیشتری برخوردار است.
رئیس کتابخانه های عمومی با تاکید بر اینکه از حداکثر امکانات برای جذب نوجوانان و جوانان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده می شود، تصریح کرد: بیشتر مراجعین ما به کتابخانه ها دانشجویان ،دانش آموزان هستند و دنبال کتابهای تخصصی هستند بنابراین 60 درصد از اعضای کتابخانه ها کودکان و نوجوانان و 10درصد دانشجویان و مابقی از مردم عادی می باشند.
حسینی گفت :برگزاری نشست های کتابخوانی در مدارس و کتابخانه ها و معرفی کتابهای مورد مطالعه قرار گرفته شده توسط اعضای به سایرین ، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی ،اجرای تفاهم‌نامه همکاری با سازمانها و نهادها مانند آموزش و پرورش، بنیاد قلم چی، ستاد نمازجمعه، نهضت سوادآموزی،انجمن خوشنویسان و اهدای کتاب و لوح تقدیر و جایزه به منتخبین از دیگر برنامه های کتابخانه های عمومی شهرستان است .
وی افزود :عضویت رایگان ، برگزاری جلسات و نشست های انجمن کتابخانه های عمومی در سطح بخش‌ها و شهرها، ایجاد بخشهای مختلف در کتابخانه ها مانند بخش کودک ،نوجوان، کمک درسی، مرجع، دیداری شنیداری،نوسوادان،بخش استان شناسی که هرکدام خدمات مختص به گروههای مربوط به خود را ارائه می دهدو باعث افزایش سرانه فضا و مطالعه شده است .
رئیس اداره کتابخانه های شهرستان از دریافت زمین اهدایی از خیرین و شهرداری برای احداث کتابخانه مرکزی در هشتگرد و سایر شهرها خبر داد و گفت :تعمیر و تجهیز کتابخانه ها ، دریافت کتابخانه مهستان شهرجدید در سال گذشته، بروز رسانی نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از شهرداریها،برگزاری جلسات انجمن کتابخانه هااز عملکر د موفقیت آمیز این اداره در سال گذشته بود .
وی در ادادمه افزود :دریافت کتب اهدایی از طرف سازمانها و مردم عادی به طوریکه بیشترین میزان دریافت کتب اهدایی در استان البرز به شهرستان ساوجبلاغ اختصاص دارد و همچنین کتابخانه الهادی هشتگرد بیشترین منابع کتاب را در سطح استان البرز دارا می باشد.
6155/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی **انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.