به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی روز دوشنبه در یادواره 50 شهید دانشگاه خوارزمی و شهید مدافع حججی که در دانشکده ادبیات این دانشگاه واقع در کرج برگزار شد، ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به اساتید و کارکنان دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: اکنون ایران اسلامی از لحاظ سیاست خارجی وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد.
وی گفت: امروز از لحاظ داخلی انسجام خوبی بین ملت و سران قوا تحت امر رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری وجود دارد.
رحیم صفوی اظهار داشت: رهبری ایران اسلامی دارای ویژگی های خاص مانند عقلانیت، خردمندی، مهربانی، دلسوزی، بسیار پاک و با تقوا بوده و دنیا را به خوبی می شناسد و از این جهت کشورما با دیگر کشورها متفاوت است.
وی افزود: اکنون آمریکا با همراهی سعودی ها به دنبال فتنه در منطقه است تا سلاح های خود را به فروش برساند و با پول مسلمانان خود مسلمانان را بکشد.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از 300 هزار نفر در سوریه کشته شده اند و 9 میلیون نفر از سوریه، عراق و یمن آواره شده اند.
دستیار ویژه و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت ایام ماه محرم
گفت: بین فسلفه محرم سال 61 هجری قمری ، بهمن 1357 و شهریور 1359(آغاز دفاع مقدس ) و قیام حضرت مهدی (عج ) ارتباط خاصی وجود دارد.
وی با اشاره به لزوم شناخت بیشتر مردم از امام حسین (ع)، اظهار داشت: اربعین امسال پیش بینی می شود 20 میلیون نفر شرکت کنند در حالیکه در مراسم حج حدود 3 میلیون نفر حضور داشتند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع الگوی مدیریت بحران و مسائل مرتبط با هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در جنگ ها سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی وجود دارد که در سطح راهبردی سران سیاسی، مسئولان قوای سه گانه و فرماندهان عالی یک کشور راهبرد دشمن را بررسی کرده و راهبردی برای جلوگیری از شکست ترسیم می کنند.
رحیم صفوی با بیان اینکه سطح راهبردی شامل مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی است، ادامه داد: در ابتدای جنگ تحمیلی ، رئیس جمهور وقت (بنی صدر) فرمانده کل قوا بود که مشکلات زیادی داشت.
وی گفت: از سال 1360 خودمان را پیدا کردیم و در این سال راهبرد دشمن و خاندان منطقه ای و بین المللی آن که حامیان زیادی در منطقه و فرامنطقه داشت در سطح قدرت ملی عراق بررسی شد.
مشاور فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: درجبهه مقابل ما یعنی عراق در ابتدای جنگ 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و در طول جنگ 85 تا 90 میلیارد دلار یا کمک بلاعوض یا وام از کشورهای دیگر گرفت و در طول جنگ حدود 65 میلیارد دلار هزینه جنگ عراق علیه ایران شد.
وی بیان کرد: صدام 57 درصد درآمد ملی کشور خود را صرف جنگ کرد.
وی با اشاره به اینکه در طول جنگ عراق از جمعیت 16 میلیونی خود 2 میلیون نفر را به اجبار وارد جنگ کرد ، گفت: در اهداف سیاسی دشمن حداقل هدفش لغو قرارداد الجزایر و تصرف دو طرف اروند رود بود و حداکثر آن این بود که نظام نوپای ایران را ساقط کند.
وی بیان داشت: در آن زمان امام بزرگوار با مدیریت مناسب خود هم آمریکایی ها و هم شوروی را مدیریت می کرد و به این نتیجه رسید بنی صدر را عزل کند.
رحیم صفوی بیان کرد: با حذف بنی صدر یک وحدت سیاسی در راس نظام ایجاد شد و در جبهه ها هم پس از شکستن حصر آبادان در 5 مهرماه 1360 وحدتی بین سپاه و ارتش به وجود آمد.
وی افزود: در بعد نظامی و سطح عملیاتی که فرماندهان عالی نیروهای مسلح هستند از 5 مهرماه 1360 به بعد 12 طرح عملیاتی را آماده کردیم که آزادسازی بستان و فتح المبین از جمله آن ها بود تا دشمن را از کشور خارج کنیم و از این تاریخ تا خرداد 1361 یعنی درمدت 9 ماه 4 عملیات گسترده شامل شکستن حصر آبادان، آزادسازی بستان، فتح المبین و آزادسازی خرمشهر انجام شد که 8 هزار کیلومتر مربع از سرزمین مان آزاد کردیم و به مرزهای بین المللی رسیدیم.
این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: از خرداد ماه سال 61 به بعد با اجازه امام عملیات های بعدی برای گرفتن حقوق ملت ایران و آوردن دشمن پای میز مذاکره و تنبیه متجاوز صورت گرفت.
وی گفت: در سطح عملیاتی نیز تیپ های ارتش و سپاه در عرصه زمینی ، دریایی و هوایی از یک جنگ کلاسیک به جنگ تاکتیکی رسیدند یعنی سینه به سینه کمتر می جنگیدیم و به پشت سر دشمن می رفتیم که از طریق این شیوه غنائم زیادی به دست آوردیم .
وی افزود: در آن زمان بیش از 2.5 میلیون نفر بسیجی عازم جبهه ها شدند و توسعه سازمان رزم دادیم.
رحیم صفوی به شرایط زمان کنونی اشاره کرد و ادامه داد: در زمان جنگ 8 ساله راهبرد دشمن را شناختیم و اکنون باید بدانیم راهبردهای سیاسی اقتصادی و فرهنگی دشمن چیست و متناسب با آن راهبرد خود را تعیین کنیم؛ اکنون حداقل روسیه در جریان سوریه با ماست و از زمان جنگ 8 ساله وضعیت بهتری داریم .
وی گفت: آن زمان هزینه اقتصادی جنگ زیاد بود به طوریکه هم باید ملت را اداره می کردیم و آذوقه
مردم را به صورت کوپنی تامین می کردیم در شرایطی که تولید نفت ما بسیار کاهش یافت و قیمت آن هم به حد زیادی کاهش یافت و نتیجه آن این شد که سال 65 کل درآمد ارزی کشورمان 7 میلیارد دلار شد که باید با آن هم مردم و هم جنگ را اداره می کردیم.
رحیم صفوی بیان کرد : امروز بخشی ازر بودجه کشور صرف حقوق ، پرداخت یارانه و پروژه های عمرانی می شود در حالیکه در زمان جنگ تحمیلی هزینه های توسعه ای بسیار پایینی داشتیم و در آن زمان اداره جنگ بسیار سخت بود.
وی گفت: ما دارای کشوری بزرگ هستیم که به اندازه 30 کشور اروپایی است و دارای تنوع اقلیمی خوب و معادن غنی و ذخایر نفتی و گازی عظیم است .
وی گفت: اگر بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه مشکلات اقتصادی و اشتغال را حل کنیم و سالانه حداقل یک میلیون شغل همراه با تولید ایجاد شود شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار بهتری نسبت به زمان جنگ تحمیلی خواهیم داشت.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.