به گزارش ایرنا، اسکندر زند روز دوشنبه در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در موسسه تحققاتی علوم باغبانی در مشکین دشت فردیس، افزود: در کشاورزی برنامه افزایش بهره وری آب هم برای استان ها و کلیه فعالیت های ستادی وزراتخانه تدوین شده و به مرور اجرا می شود.
وی ادامه داد: امیدوارم درپایان برنامه ششم بتوانیم دو موضوع بهره وری آب و راندمان مصرف آب پیش بینی شده را تحقق ببخشیم.
وی اظهار داشت: این نخستین دوره ملی آموزش تخصصی مدیریت تلفیقی تغذیه است که حدود 200 نفر از مروجین مسئول پهنه های کشاورزی حضور دارند.
زند گفت: در طرح نظام نوین ترویج، کل ایران به 10هزار پهنه تقسیم شده است، برای هر پهنه یک مروج مسئول پهنه از فارغ التحصیلان دانشگاه کشاورزی جذب شده است.
وی ادامه داد: لازم است اطلاعات تخصصی افزایش پیدا کند و به همین منظور مجموعه ای از دوره های تخصصی برای آنها در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: نخستین دوره مدیریت تبخیری خاک و آب بوده و در دوره های بعدی خاک و آب در زمینه گیاه پزشکی و دامپزشکی ارائه می شود و هدف ما این است که زنجیره تولید دانش را از تحقیق تا مزرعه ادامه بدهیم.
زند افزود: در سال 92 به ازای هر سه هزار و 100 کشاورز یک مروج داشتیم که اکنون به طور متوسط به ازای هر 600 کشاورز یک مروج فعالیت می کند. حدود 10 هزار مروج دولتی در 10 هزار پهنه هستند و وظیفه آنها این است که به تمام بخش های غیر دولتی برای ترویج کشاورزی کمک کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امروز خاک های ما در معرض شوری هستند، هشت میلیون هکتار زمین مستعد شور شدن هستند.
وی در ادامه افزود: کشاورزان قبل از آب باید خاک و اقلیم را خوب بشناسند و برای ارتقاء آن تلاش کنند.
به منظور توانمندسازی علمی نیروی انسانی شاغل در مراکز جهاد کشاورزی به ویژه مروجان مسئول پهنه های تولیدی، اولین دوره ملی تربیت مروج متخصص با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه به مدت سه روز دوم مرداد ماه در مرکز آموزش عالی امام خمینی ( ره )مشکین دشت فردیس برگزار می شود.
7413/1535خبرنگار:معصومه مهتاب**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.