خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی، «کمپین خبری خرید کالای ایرانی» را از هفته آینده آغاز می‌کند.
ایرنا در روزهای منتهی به بازار شب عید، به دنبال آن است تا در این عرصه، اعتماد دو سویه بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با خرید کالای با کیفیت ایرانی دوچندان کرده و به «رونق اقتصادی واحدهای تولیدی همسو با اشتغالزایی» کمک کند.
البته انتظار می‌رود سایر رسانه‌ها نیز در این زمینه برای تشویق و همراهی مردم به طور جدی وارد عرصه شده تا گام بزرگی برای فرهنگ‌سازی حمایت از تولید داخلی با خرید کالای ایرانی برداشته شود و این مسیر تا نهادینه شدن آن ادامه یابد.
** ترویج خرید کالای داخلی رویکردی مطمئن در مبارزه با قاچاق کالا است
پرویز زرگر مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز به خبرنگار ایرنا، گفت: باید به سمت حمایت از کالاهای داخلی رفت که دراین مسیر رسانه ها نقش موثری را ایفاء می کنند و رسانه دولت با خلق کمپین خبری حمایت از کالای داخلی گام سازنده ای را برداشته است.
وی تصریح کرد: ترجیح مصرف کالای داخلی رویکردی مطمئن در مبارزه با قاچاق کالا است که همه در تحقق این رویکرد باید تلاش کنند .
زرگر تصریح کرد:‌ یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید مبارزه با قاجاق کالا بوده و رئیس جمهوری در سفر به البرز نیز این مهم را مورد تاکید قرار داده بود.
وی ادامه داد: قاچاق کالا پدیده شومی برای تولید کنندگان و کشور است که از طریق ارتقای کیفیت محصولات داخلی می توان در مقابل این پدیده ایستادگی کرد.
زرگر گفت: امروز کالاهای قاچاق به دلیل اینکه تعرفه به آنها تعلق نمی گیرد ارزانتر از کالای داخلی است که از مشکلات مهم در حوزه اقتصادی به شمارمی رود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز خاطرنشان کرد: اکنون در بخش تولید و کیفیت کالای داخلی اوضاع خوبی را شاهد هستیم ولی باید هرچه بیشتر در این زمینه تبلیغ داشت.
وی یادآورشد: باید به مردم خودباوری در زمینه کیفیت کالاهای داخلی داد و واحدهای تولیدی داخل باید برند سازی کنند.
این مسئول گفت: تولید کننده و مصرف کننده نیز باید رابطه دو سویه در داخل کشور برقرار کنند ، بدان معنی که تولید کننده بهترین کالای داخلی را تهیه کند و مصرف کننده نیز این کالا را بر کالای خارجی با هدف مقابله با پدیده قاچاق ترجیح دهد .
وی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل خاطرنشان کرد: اقتصاد باید مردم محور باشد و یکی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی مردمی کردن کالای داخلی است که رونق بازار کشور را نیز به همراه دارد.
** حفظ منافع ملی نیاز به تولید و خرید کالای ملی دارد
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت که یکی از راهکارهای حفظ منافع ملی تولید و استفاده از کالای ملی و ایرانی است.
سردار سید یوسف مولایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بر تولید ملی و خرید کالای ایرانی افزود: اهمیت خرید کالای ایرانی را می توان از چند جنبه بررسی کرد که تمام آنان اقتصاد مقاومتی را در تولید ملی در پی دارد.
وی اظهار داشت: نخستین و نازل ترین اهمیت آن این است که حسن همیت در مردم به وجود آید یعنی احساس شود که خرید ما به صورت مستقیم در فرایند تولید و ثروت افزایی و سعادت مردم تاثیرگذار است.
وی دومین تاثیر آن را در منافع ملی دانست و گفت: منافع ملی منافعی هستند که تمام آحاد کشور با اتکا به قدرت ملی آن را به دست می آورند که شامل قدرت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی هستند.
مولایی بیان داشت: برای اینکه منافع ملی خود را حفظ کنیم نیاز داریم تا به داشته های خود اتکا کنیم و خود را بسازیم و اگر این کار انجام نشود اولین ضربه به اقتصاد ملی وارد می شود و آن قدرت یک قدرت ناکارآمد می شود که نمی تواند خود را بازسازی کند.
وی افزود: دومین آسیب به قدرت اجتماعی کشور وارد می شود زیرا زمانی که اگر مردم احساس کنند که در جامعه قدرتی ندارد فساد اجتماعی به وجود می آید و همانگونه نیز قدرت سیاسی نیز تنزل می یابد زیرا اقتصاد با سیاست هماهنگ است.
فرمانده سپاه استان البرز ادامه داد: اگر قدرت اقتصادی را نتوانیم حفظ کنیم دیگر نمی توانیم بگوییم 'نه شرقی، نه غربی، استقلال آزادی'.
وی اظهار داشت: همچنین یکی از ارکان منافع ملی و قدرت در جامعه، فرهنگ است که اگر از لحاظ فرهنگی که برای درست عمل کردن آن به اقتصاد خوب نیاز است، درست عمل شود می توان فرهنگ سازی مناسب را در جامعه داشت.
سردار مولایی تاکید کرد که اگر مردم کالای غیرایرانی نخرند آن وقت می توان برای تقویت منافع ملی به خرید تولید ملی، افزایش ثروت ملی و اتکا مردم به اقتصاد ملی امید داشت.
** حمایت از اقدامات رسانه ای برای ترویج خرید کالای ایرانی
نایب رئیس اتاق اصناف البرز با اشاره به مبارزه با کالای قاچاق و حمایت ازتولید داخلی گفت : این اتاق پیشگام درخرید کالای ایرانی است و از اقدامات رسانه ای در این خصوص نیز حمایت می کند.
بهروز حصاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت ازتولیدات داخلی، به واحدهای صنفی مختلف درسطح استان نیز تاکید شده برای تشویق مصرف کننده ها نیز باید کالای ایرانی عرضه و به فروش برسانند.
وی گفت: حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از هدررفت سرمایه های کشوراست و به نوعی ایجاد کارآفرینی درکشور بوده که تقویت سرمایه ملی را بدنبال دارد.
حصاری افزود: افزایش کیفیت تولیدات داخلی مانع از روی آوردن مردم به کالای خارجی است که تولید کنندگان داخلی بیش ازپیش به این مهم توجه دارند.
وی گفت : اتاق اصناف نیز برای اجرایی شدن بهتر اقتصاد مقاومتی ، تولیدات داخلی، مشارکت فعالانه‌ای در حوزه‌های های مختلف تولیدی، عرضه، توزیع، خدماتی برای حمایت از تولیدات داخلی تمام زیرمجموع خود را بسیج کرده است.
حصاری درخصوص جلوگیری ازقاچاق کالا دراستان البرز گفت : باتوجه به اینکه اصناف آخرین زنجیره درخصوص قاچاق کالا است اما فعال ترین قشر درسطح مدیریتی ، عرضه و توزیع است و همکاری تنگاتنگ با ستاد مبارزه با کالای قاچاق دارد.
** ضرورت اطلاع رسانی برای ترویج گرایش جامعه به مصرف کالای ایرانی
دبیر هماهنگی نظارت و برنامه ریزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز نیز گفت: تقویت گرایش جامعه به مصرف کالای ایرانی برای کاهش حجم قاچاق ضروری است.
علی اکبر زارعی نژاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اطلاع رسانی بیشتر به مردم در خصوص کیفیت عالی بعضی از کالاهای ایرانی امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد و رسانه ها به ویژه رسانه دولت می تواند در این زمینه پیشگام باشد.
وی ادامه داد: تکیه صد در صدی بر اقدامات مقابله ای بدون بالا بردن کیفیت کالای ساخت داخل و تشویق مردم به خرید کالاهای ساخت ایران به افزایش هزینه های مقابله ای و کاهش بازدهی منجر خواهد شد.
زارعی نژاد گفت: امسال ازسوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده که این انتخاب مبنای منطقی و استدلال دقیق داردکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت تدبیر و امید نقش کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا برجسته و سنگین تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: درسالی که گذشت اقدامات قابل توجهی دراین حوزه انجام شد اما کافی نبود و با توجه به اهمیتی که دراین مقطع شاهد هستیم باید تلاشها بیشتر شود.
زارعی نژاد تاکید کرد: کارکرد فرهنگی در بحث مقابله با قاچاق کالا ضروری بوده چراکه با اطلاع رسانی و فرهنگسازی در مردمی کردن آن به نتایج بهتری می توان دست یافت.
1535/6155خبرنگار:مریم صوفی-نوشین طهماسبی-حکیمه کشاورز**انتشار دهنده: داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.