علیرضا بدری روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بناها در اجرای تبصره ۲ بند ۱۰ قانون حفاظت از اراضی زراعی و باغی با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس تخریب شد و ۱۱۱هزار مترمربع از اراضی کشاورزی آزاد سازی و به حالت اولیه بازگشت.

وی گفت: این ساخت و ساز غیر مجاز شامل ۵۵ مورد دیوارکشی، هشت مورد فنس کشی ، ۱۶ مورد بنا، چهار مورد آلاچیق، ۱۱ مورد استخر و ۱۲ مورد محوطه سازی در اراضی کشاورزی و باغی  بود که با حضور عوامل شهرداری مشکین دشت ، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی تخریب شد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس گفت: یکی از مأموریت‌های مهم جهادکشاورزی مدیریت کارآمد در راستای بهره‌برداری بهینه و حفظ و صیانت از اراضـی کشاورزی و تامین امنیت غذایی نسل حاضر و آینده  بر اساس شرح وظایف قانونی و تکلیفی است.
بدری با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی همواره یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات فراروی بخش کشاورزی بوده و حفظ کاربری این اراضی از جمله فاکتورهای اساسی تامین‌کننده پایداری بخش کشاورزی است ، افزود: قانون‌گذار با هدف حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغ‌ها و تداوم تولید و بهره وری از آنها در سال ۱۳۷۴ قانونی با عنوان «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها» به تصویب رساند تا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند.

وی در توضیح بیشتر گفت: بر اساس این قانون تمام مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون این قانون، اقدام به تغییر کاربری کنند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به‌ پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به ‌قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌ است و در صورت تکرار جرم، به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا ۶ ماه محکوم می‌شوند.
بدری افزود:  افزایش قیمت اراضی و بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از اراضی کشاورزی سبب می‌شود که اراضی کشاورزی مرغوب، همواره مورد توجه افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار گیرد تا با تغییر کاربری و خرد نمودن اراضی و فروش و واگذاری این اراضی به افراد ناآگاه، آنها را از چرخه تولید خارج و ضربه‌های جدی را بر تولید محصولات کشاورزی وارد کنند.

شهرستان فردیس حدود۲ هزارو۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.