مهمترین رسالت آموزش و پرورش که همانا تربیت نیروی انسانی خلاق، فکور، اندیشمند و متعهد به ارزش های دینی و اخلاقی است باید توسط  معلمان محقق شود. در این میان نقش معلمان درسلامت، سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست زیرا معلم زیرساخت فرهنگی، تربیتی وعلمی هر جامعه را تشکیل می دهد لذا ضرورت دارد به مطالبات این قشر فرهیخته توجه ویژه شود.

همه عظمتی که درتربیت است برعهده و به پشتوانه شغل معلمی است لذا باید به گونه ای عمل شود که این شغل به بهترین وجه در جامعه مورد تکریم قرار گیرد. فرهنگیان سال‌ها درانتظاراین طرح بودند تا اینکه  در دولت تدبیر و امید شاهد تحقق ن هستیم .

در قالب این طرح قراراست جامعه فرهنگی براساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنها تقسیم‌ بندی شود.

براساس مصوبه هیات دولت معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه برمبنای تحصیلات ، مهارت و توانایی ها، دوره های آموزشی، سنوات خدمت وتجربه مربوط محاسبه می‌شود.

این تصمیم دولتمردان روزنه امیدی برای فرهنگیان باز کرد زیرا سال ها ی زیادی است که آنان در انتظار به بار نشستن طرح رتبه بندی بودند.

هیات وزیران نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد.

 برای اجرایی شدن این مطالبه دیرینه، عزم دولتمردان ستودنی است به گونه ای که برای گام اول آن  ۲۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی و اختصاص یافته است.

معلم پایه‌گذار تمدن نوین است  که باید به مطالبات این قشر توجه کرد که یکی از این مطالبه گری ها را طرح رتبه بندی معلمان تشکیل می دهد.

ابعاد رتبه بندی معلمان

رییس  انجمن اسلامی معلمان استان البرز گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند تا بتوانند صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های خود را در معرض ارزیابی قراردهند.

منوچهراتابکی اظهارداشت: رتبه‌بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود.

وی بیان داشت: صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

وی با اشاره به اینکه پس ازارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود ، خاطرنشان کرد: این گواهینامه معلمان را درامتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند ومزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

وی یادآورشد: برای سنجش صلاحیت های معلمان هیئت‌های ممیزه مرکزی، هیئت‌های ممیزه استانی و کارگروه شهرستانی و مناطق پیش‌بینی شده است.

 رییس انجمن اسلامی معلمان استان البرزادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد.

اتابکی تصریح کرد: این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است .

 تمام معلمانی که ازطبقه‌بندی مشاغل آموزشی برخوردار هستند، مشمول این طرح می‌شوند.

وی عنوان کرد: دراین طرح معلمان براساس سه صلاحیت که شامل صلاحیت عمومی، حرفه‌ای و تخصصی است مورد ارزیابی قرار می گیرند.

اتابکی ازدانش، تجربه، مهارت، نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد، توانمندی‌های معلمان برای ایفای مسوولیت و تلاشی که برای ارتقای دانش و صلاحیت‌های خود به عمل می‌آورند را جزء معیارهایی ذکر کرد که معلمان را در گروه‌های مختلف طرح رتبه بندی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی می‌شود که حداقل ۲ سال سابقه معلمی داشته باشند، یادآورشد: رتبه اول بعد از ۲ سال، رتبه دوم پس از ۶ سال، رتبه سوم بعد از ۱۲ سال، رتبه چهارم بعد از ۱۸ سال و رتبه پنجم پس از ۲۴ سال خدمت خواهد بود.

رییس انجمن اسلامی معلمان البرزبا اشاره به اعتبار پیش‌بینی‌شده در بودجه ۹۸برای اجرای این طرح، افزود: در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ دو هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی‌ شده است.

رتبه بندی طرحی حمایتی

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی است که ضرورت دارد درراستای ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

محمد جواد کولیوند خاطرنشان کرد: طرحی که در دولت و مجلس شورای اسلامی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه سال ۹۸، مصمم به عملیاتی کردن آن هستیم.

وی بیان داشت: متوسط دریافتی معلمان براثر اجرای طرح رتبه‌ بندی براساس آنچه محاسبه‌ شده است ۴۲۰ هزار تومان خواهد بود که تعدادی کمتر از ۴۲۰ هزار تومان و تعدادی بیشتر از ۴۲۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

وی یادآورشد: براساس مصوبه هیات وزیران زمان اعمال افزایش حقوق از اول مهرماه ۹۸ خواهد بود بنابراین این طرح شامل همه معلمان می شود.

کولیوند با بیان اینکه مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد، اضافه کرد: در مرحله اول این طرح نیزحقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد، افزود: از این رو این طرح با هدف افزایش انگیزه و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را درمرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کند وبه مجلس ارائه دهد.

کولیوندعنوان کرد: لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته درآخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: این لایحه به منظورایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.

معلمان، چشم انتظار طرح رتبه بندی

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت : آموزش و پرورش آینه ی تمام نمای آینده کشور است و شادابی و نشاط جامعه در حول محور معلمان با انگیزه می چرخد که در راس این هرم معلم قرار دارد چون تمدن ساز است.

سالار قاسمی اظهارداشت: جایگاه معلمان در نقش پذیری و الگو برداری دانش آموزان بی بدیل و تاثیر گذار است و تبیین جایگاه معلمان ازنگاه حاکمیت می بایست توسعه محور باشد.

وی تصریح کرد: تربیت معلم سرمنشاء تربیت نسل هاست و معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است .

وی خاطرنشان کرد: هویت بخشی به آموزش و پرورش توسط معلمان خوب صورت می پذیرد و امروز معلمان خلاق و مبتکر می توانند در جایگاه آموزش و پرورش تاثیر گذار باشند که این مهم نیازمند حمایت از این قشر فرهیخته است.

قاسمی بیان داشت: آموزش و پرورش یک دستگاه حاکمیتی است وهمگان باید دراین راستا حرکت کنند وبراین اساس در کنارتمامی برنامه آموزش و پرورش که بر اساس سند تحول بنیادین و ساحت های شش گانه آن و گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری تبیین گردیده می باشد باید به طرح رتبه بندی معلمان نیز نگاه عمیقی داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه بندی معلمان اوایل دی ماه سال ۹۷ اعلام شد، خاطرنشان کرد: هدف اصلی طرح رتبه بندی صرفا افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای انگیزه معلمان در دستیابی به صلاحیت‌های بالاتروارتقای آموزش مدنظراست.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزادامه داد: برای طرح رتبه بندی معلمان باید یک ردیف اعتباری دربودجه سالانه در نظر گرفته شود.

قاسمی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۸ نمایندگان مجلس مبلغ ۲ هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای طرح رتبه بندی معلمان، را تصویب کردند.

وی با بیان اینکه به معلمان نباید نگاه کارمندی داشت،افزود: به این قشر فرهیخته باید درقالب قشری نگاه کرد که وظیفه تربیت یک نسل و آینده‌سازان کشور را برعهده دارند.

معیشت معلمان اولویتی انکارناپذیر

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه اظهارداشت: معیشت معلمان یک موضوع مهم است که اجرای طرح رتبه بندی می تواند تا در بهبود وضعیت اقتصادی معلمان موثر واقع شود.

عزیزاکبریان تصریح کرد: فرهنگیان از جمله قشر آسیب پذیر جامعه در بخش اقتصادی هستند لذا مسئولان به معلمان باید نگاه ویژه‌ای داشته باشند زیرا او باید در زمانی که به کلاس می‌رود بتواند اهداف سند بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند.

وی بیان داشت: اگر معیشت معلم تامین نباشد ودر عسر و حرج قرار گیرد، وقتی به کلاس درس می‌رود، گرفتار افکار و مشکلات مالی روزمره است که همین محدودیت‌ها بر تعلیم و تربیت اثر می‌گذارد.

این نماینده یادآورشد: تدوین لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان، تعیین جایگاه و رتبه برای معلمان براساس استانداردهای مشخص است تا آنها شناسنامه ‌دارشوند.

اکبریان درباره آنچه پیش ازاین درقالب نظام رتبه‌بندی معلمان اجرا شد، اضافه کرد: اقدامی بسیار ارزشمند و خوب ولی صرفا در راستای ترمیم حقوق فرهنگیان بود زیرا به جهات متعدد از دیگر کارمندان دولت عقب بودند و برای پرسنل آموزش و پرورش اجرا نشده بود لذا مسئولان آن را تحت عنوان فاز نخست نظام رتبه بندی معلمان اجرا کردند.

وی یادآورشد: هنوز فاصله زیادی بین حقوق و دریافتی معلمان و غیرفرهنگیان است.

حفظ شان اجتماعی معلمان

استاندار البرزگفت: معلمی ترکیبی ازعشق، ایثار و گذشت است و امروزه پیشرفت کشور درعرصه های مختلف به خاطر تلاش آن هاست.

عزیزاله شهبازی به نقش بی بدیل معلمان درجامعه اشاره کرد و اظهارداشت: معلمان مسیر موفقیت را به دانش آموزان نشان داده و با انتقال دانش آن ها را توانمند می کنند.

وی بیان داشت: معلمی افتخاربزرگی است و باید برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش تلاش بیشتری شود.

وی معلمی را غنی ترین شغل هستی دانست وتصریح کرد: از این حرفه مقدس به عنوان شغل انبیاء یاد شده است از این رو شغل معلمی یکی از مشاغل با ارزش جامعه است.

شهبازی خاطرنشان کرد: دنیا و آخرت بیش از هرچیز ی مرهون معلمان است چون نقش معلم پایدارترین نقش هستی است که زبان و قلم از بیان آن ناتوان است.

رییس شورای آموزش و پرورش البرز یادآورشد: معلم باید بر صدر مشاغل جامعه بنشیند چرا که با ارزشترین ماموریت را که همان تعلیم و تربیت می باشد را در جامعه برعهده دارد.

وی بیان داشت: معلمان در بخش افزایش حقوق و رتبه بندی نیاز به حمایت ویژه دارند.

شهبازی تصریح کرد: کاهش مشکلات معلمان در فضای کاری و مالی به عزم ملی و حمایت همه جانبه مسئولان نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه بندی معلمان به شان اجنماعی فرهنگیان در جامعه تاکید دارد، اضافه کرد: هدف قانونگذار از پیشنهاد تدوین این لایحه، تعیین جایگاه ورتبه برای معلمان براساس استانداردهای مشخص است تا معلمان شناسنامه‌دار شوند و مشخص باشد هر معلمی در چه سطح و جایگاهی قرار دارد.

استاندار البرز عنوان کرد: اعتبار طرح رتبه‌ بندی فرهنگیان ۲ هزار میلیارد تومان است که قرار است ازابتدای مهرماه ۹۸ در احکام فرهنگیان لحاظ خواهد شد.

شهبازی درادامه به اهمیت نقش معلمان درآینده کشور پرداخت و گفت: وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای افزایش جایگاه معلمان در جامعه با حمایت دولت تدبیر و امید انجام می دهد.

استان البرز ۲۵ هزار فرهنگی و ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.