محمدجواد کولیوند روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب (۲۳ تا ۳۰ آبان) افزود: در ماده ۲۲ این لایحه درآمد شهرداری‌ها برای اختصاص نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از محل صدور پروانه‌ها و عوارض ساختمانی عنوان شده بود که اگر به این طریق باشد وضعیت کتابخانه‌ها پسرفت می‌کند.

وی با یادآوری ارجاع لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به کمیسیون مشترک مجلس پس از تصویب ۵ ماده آن ادامه داد: ماده ۲۲ لایحه درباره سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها با حضور علی‌رضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کمیسیون مشترک مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت تا در صورت تصویب آن در صحن علنی شاهد وضعیت مطلوب‌تری در این خصوص باشیم.  

وی بدون ارائه توضیح بیشتر در این خصوص اضافه کرد: ماده‌های باقی مانده از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به زودی برای تصویب در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین با قدردانی از مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص تسریع در توسعه کتابخانه‌های استان و بهره‌گیری از توان دستگاه‌های مختلف در این راستا خاطرنشان کرد: آغاز عملیات ساخت کتابخانه مرکزی استان با اختصاص اعتبار ۵۲۰ میلیون ریال توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج از مهمترین این اقدام‌ها بوده است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهاد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سرانه کتابخوانی در کشورمان بسیار پایین است گفت: کتابخوانی از دیرباز در ایران رواج داشته اما امروز به دلیل برخی گرفتاری‌ها و مشکلات توجه به آن کم شده است.

محمود بهمنی بدون اشاره به مقدار سرانه کتابخوانی در کشورمان افزود: باید کتابخانه‌ها با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها به گونه‌ای توسعه یابند که دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند از رایانه شخصی در منزل کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنند.  

وی با بیان اینکه باید تجربه و علوم دیگران که طی سالها تلاش آنها کسب شده از طریق کتاب مورد استفاده قرار گیرد تصریح کرد: در کشورمان در حالی سالانه ۲۰ هزار تن فارغ‌التحصیل مقطع دکتری که تمرکز اکثر آنان پاسخگویی به پرسش‌های چهارگزینه‌ای بوده و به محتوای کتاب‌ها توجهی نداشتند.

همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز با بیان اینکه ۱۳ کتابخانه در استان در حال ساخت است گفت: این کتابخانه‌ها در منطقی از جمله کرج، نظرآباد، طالقان، شهر جدید هشتگرد، مهدی آباد چهارباغ، فردیس، مشکین‌دشت، ماهدشت و روستای لشکرآباد ساوجبلاغ واقع است.

احمدعلی هراتی افزود: تلاش مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی است و در این راستا دستگاه‌های مرتبط در استان همکاری مناسبی داشته‌اند.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین طرح‌های کتابخانه‌ای استان آغاز ساخت کتابخانه مرکزی در کرج به مساحت ۱۰ هزار متر مربع بوده که از مطالبه‌های جدی سال‌های گذشته اهالی فرهنگ و ادب محسوب می‌شود.

در این آیین از کتابداران برگزیده و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در استان البرز تجلیل به عمل آمد.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور برگزار شد.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر دارای ۴۷ کتابخانه نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی است.

کتابخانه‌های استان با داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتاب، ۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر عضو دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.