طرح تغذیه تلفیقی باغ‌های زیتون کشور همراه با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با موسسه تحقیقات خاک و آب کشور مستقر در استان البرز در سطح بیش از ۹۰۰ هکتار از این باغ‌ها آغاز شد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور  روز چهارشنبه در گردهمایی طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون کشور در مشکین دشت استان البرز گفت: یکی از مهم ترین اثرات در تغذیه درختان میوه، تاثیر کود در تغذیه و افزایش عملکرد است.

دکتر هادی اسدی رحمانی افزود: تا پیش از سال ۱۳۹۴ سیستم نظارتی برای کود نداشتیم ولی بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی موظف شدیم هر نوع ماده کودی را ثبت و پایش کیفیت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۱ هزار برند کودی برای ثبت به موسسه  تحقیقات خاک و آب  کشور مراجعه کرده اند که بیش از هشت هزار برند شماره ثبت گرفته‌اند.

اسدی رحمانی گفت: بیش از ۲ هزار برند تولید و توزیع  کود کشور فاقد شماره ثبت  است  که ثبت و کنترل کیفی کود منجر به افزایش کیفیت کودهای مصرفی در کشور خواهد شد.

وی افزود: در سطح کشور بیش از ۹۰ هزار هکتار باغ زیتون داریم که ۶  استان  گیلان، زنجان، قزوین، فارس، گلستان و سمنان بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: طرح تغذیه تلفیقی درختان زیتون در راستای برنامه‌های توسعه‌ای باغ‌ها اجرا می شود تا ضمن توسعه کشت زیتون عملکرد در واحد سطح را به حدقابل قبول نزدیک کنند.

وی بیان داشت: اکنون در بیشتر استان‌ها متوسط برداشت زیتون  بین ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار  است در حالیکه باغ اقتصادی عملکرد قابل قبول ۶ تنی باید داشته باشد.

اسدی رحمانی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده پتانسیل خوبی در استان‌های  مختلف کشور  برای گسترش  این محصول داریم و موسسه تحقیقات خاک و آب در حوزه  وظایف خود می‌تواند مجری طرح زیتون را با شناسایی استعدادهای مختلف برای باغ‌های زیتون احصاء کند و نقشه راهی تهیه کند.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه دستورالعمل‌هایی برای باغ‌های زیتون موجود ارایه می شود و نقش تغذیه در این میان خیلی مهم است که با اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای و تلفیقی برنامه‌ها را به اقتصادی شدن نزدیک می‌کنیم.

مجری هماهنگ‌کننده طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون کشور نیز در این گردهمایی گفت: مدیریت تلفیقی تغذیه گیاهی در استان های زیتون خیز کشور در تولید و افزایش عملکرد زیتون بسیار موثر است.

مهرزاد محصص مستشاری افزود: داشتن خاک مناسب و رعایت استانداردها در افزایش کیفیت و کمیت محصول زیتون تاثیرگذار است .

وی اظهار داشت: هدف طرح تلفیقی زیتون بیشتر فرهنگ سازی برای باغداران زیتون در سراسر کشور است و هزینه آموزش باغداران و توصیه های کودی در هر باغ  پرداخت می شود.

محصص مستشاری گفت: برش طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون در ۲۱ استان انجام می شود که با توجه به سطح زیرکشت این محصول در هر استان پایلوت انتخاب کرد.

قرارداد همکاری مطالعات و مشاوره برای اجرای طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون کشور به مدت سه سال بین موسسه تحقیقات خاک و آب و دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد.

بر این اساس با مجریان و نمایندگان بخش اجرا در ۲۱ استان زیتون خیز کشور به منظور حضور در گردهمایی و تبیین طرح مذکور هماهنگی های لازم انجام شد.

تغذیه مناسب بر اساس نتایج آب و خاک و گیاه و ارایه توصیه های لازم در باغ های کشور به منظور افزایش عملکرد در سطح کشور از جمله اهداف مورد انتظار در اجرای طرح مذکور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.