به گفته آنان، اگرچه طبق قانون، ایثارگران به ویژه جانبازان می‌توانند تا ۳۵ سال در محل خدمت خود ادامه کارو فعالیت دهند اما برخی بانک‌ها مانند بانک صادرات ایران، ملت ، تجارت و دیگر مراکز خصولتی از کنار این قوانین می‌گذرند و مطابق با سلیقه خود اقدام به بازنشستگی جانبازان در۳۰ سالگی خدمت می‌کنند.

بی توجهی به این موازین قانونی در شرایطی است که ایثارگران از توانایی لازم و روحیه بالا برای ادامه  کار و فعالیت برخوردار بوده و حتی تحصیلات و دانش خود را افزایش داده‌اند.

یکی از ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس بانک صادرات ایران به ایرنا گفت که به خاطر اجرایی نشدن قانون بازنشستگی ایثارگران به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌ایم.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: طبق بررسی‌ها بیشترین مشکل  مربوط به ایثارگران بانک‌های خصولتی است چرا که این بانک ها پس از آنکه بخشی از سهام آنها واگذار شد اکنون برخی قوانین مربوط به  ایثارگران را نادیده می گیرند.

این ایثارگر و جانباز دفاع مقدس گفت که با اینکه قانون برای تمام دستگاه‌ها قانون یکسان است اما برخی بانک‌ها از اجرای آن چشم پوشی می‌کنند.

وی ادامه داد: ازآنجا که برخی از بانک‌های به اصطلاح خصولتی به هر بهانه‌ای حاضر به اجرای قوانین ایثارگری بویژه استمرار خدمت ایثارگران تا ۳۵سال نیستند، شنیده‌ها حاکی از آن است که خود آنها اقدام به بکارگیری کسانی نموده‌اند که علاوه بر بازنشسته بودن  دارای میانگین سنی بالای ۶۰سال می‌باشند که این موضوع نه تنها نقض قانون بلکه پایمال کردن حق وحقوق ایثارگران است.

سخنان چندی پیش رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از جامعه ایثارگران  کشور بارقه امیدی برای این قشر بود منوط به این سخنان در عمل هم به کمک ایثارگران و جانبازان بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه ایثارگران گفت: قانون جامع ایثارگران قانون بسیار مهمی بود که بخشی از آن اجرا شده و باید تکمیل شود.

علی لاریجانی روزیکشنبه، ۲۷ مردادماه با جمعی از نمایندگان و کارکنان آزاده مجلس شورای اسلامی دیدار و از آنها به پاس مجاهدت‌هایشان در دوران دفاع مقدس و سال‌های اسارت قدردانی کرد.

لاریجانی در این مراسم با بیان این که برای مجلس شورای اسلامی افتخار است که تعدادی از نمایندگان و کارکنان مجلس از آزادگان سرافراز هستند، آزادگان را ستون‌هایی برای تداوم انقلاب اسلامی خواند و گفت: آزادگان در این ایام با سرفرازی وارد کشور شدند و وظیفه مجاهدت خود را هم در میدان رزم و هم در دوران اسارت به خوبی انجام دادند.

وی افزود: خاطراتی که از آزادگان منتشر شده نشان می‌دهد که در دوران اسارت مقاومتی جانانه داشته‌اند و همان طور که مقام معظم رهبری نیز مستمرا تأکید دارند باید خاطرات رزمندگان و آزادگان تدوین شود؛ چرا که یک دوره تاریخی پر عظمت در انقلاب اسلامی به وسیله آنها رقم زده شده است.

لاریجانی با بیان این که باید جایگاه والای اسرا و آزادگان به لحاظ فرهنگی و هنری هر چه بیشتر و بهتر تبیین شود، اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی فراکسیون ایثارگران تشکیل شده و مجلس در تلاش است تا به مسائل رزمندگان، آزادگان و ایثارگران بیش از پیش رسیدگی شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در مجلس فعلی در قانون برنامه، مصوبات خوبی در حوزه ایثارگران داشتیم و قانون جامع ایثارگران نیز قانون مهمی بود که در مجلس تصویب و تا حدی اجرا شد که باید تکمیل شود.

وی افزود: این خدمات به وسیله خود عزیزان ایثارگر در مجلس پیگیری شد و بافت مجلس نیز به گونه‌ای است که از این تفکر حمایت کرد لذا باید روحیه استقامت و مجاهدت در کل جامعه گسترش یابد؛ چرا که تنها با این روحیه می توان انقلاب را حفظ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت به بیمه‌ها بدهکار است اما باید موضوع ایثارگران در اولویت باشد و بحث درمان این قشر شریف به جد پیگیری شود.

همچنین  احمد سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این دیدار با بیان این که ایثارگران از سرمایه‌های انقلاب هستند و باید به شرایط آنها توجه شود، گفت: امروز باید به جانبازان به خصوص از لحاظ دارو و درمان رسیدگی کرد تا این سرمایه‌ها سرگردان نباشند و از آنها حق گذاری شود و سران سه قوه در جلسات خود از ایشان دفاع کنند.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین نیز در ادامه جانبازان را پیشکسوتان جبهه و جنگ دانست و اظهار داشت: امروز جانبازان در سخت ترین شرایط قرار دارند و بیش از موضوع مسکن، باید موضوع بهداشت و درمان آنها حل شود که برای آن نیز لازم است بدهی دولت به بیمه‌ها پرداخت شود.

از چنین سخنانی واضح و آشکار است که مسئولان کشوری همواره از ایثارگران دفاع مقدس به عنوان یادگاران هشت سال پایمردی و دلاورمردی حمایت کرده و پیروزها و افتخارات این عزیزان را پاس می‌دارند.

در عرصه عملی با اینکه بیشتر دستگاه‌های اجرایی حقوق ایثارگران و جانبازان را محترم شمرده و از این حقوق دفاع می‌کنند اما در مقابل بعضی دستگاه‌ها هم مانند بانک ها ساز بی مهری در پیش گرفته و توجهی به مطالبات این عزیزان ندارند.

یکی از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس در بانک صادرات ایران می‌گوید: با اینکه زمان بازنشستگی برای ایثارگران در تمام دستگاه‌ها ۳۵ سال تعیین شده اما این بانک به قانون تمکین نکرده و راه خود را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد :این روند سبب رنجش خاطر ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس شده و به خاطر این بی‌مهری‌ها،   بارها لب به گلایه گشوده‌ایم.

این جانباز دفاع مقدس بیان داشت: اکنون از طریق مراجع ذیصلاح در سطوح مختلف اداری و اجرایی کشور پیگیر این مطالبه بوده چرا که ایثارگران، کار و تلاش مضاعف را در شرایط کنونی کشور جزیی از وظایف ذاتی خود دانسته و باید پای کار باشند.

همچنین یکی دیگر از جانبازان شاغل در بانک ملت اظهار داشت :  بانک‌ها از بسیاری قوانین اداری و اجرایی کشور تبعیت می‌کنند اما در پاره‌ای موارد مانند تکریم ایثارگران طفره می‌روند.

وی ادامه داد: جامعه ایثارگران از رفتارها دوگانه در برخی بانک‌ها دچار آزردگی خاطر شده‌اند که به عنوان مثال به کارگیری برخی بازنشستگان در مسندهای بالای بانکی تحت عنوان استفاده از تجربه‌ها به یک رویه عادی تبدیل شده اما ایثارگران با تجربه باید از گردونه خدمت خارج شوند.

این رزمنده دفاع مقدس از نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان اجرایی کشور خواست از حقوق ایثارگران و جانبازان در دستگاه‌های خصولتی حمایت کنند.

طبق آرای شماره‌های ۱۸۱۳ ـ ۱۸۱۴ مورخ ۱۳۹۷/۹/۱۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری کارکنانی که قبل از خصوصی شدن در بانک ملت شاغل بوده‌اند استحقاق دریافت فوق‌العاده ایثارگری را دارند.

در این احکام «باتوجه به ماده ۶۶ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳ که در آن مقرر شده شرکتهای مشمول اصل چهل و چهارم قانون اساسی که واگذار شده و یا در حال واگذاری می‌باشند و یا در فهرست واگذاری قرار گرفته و یا می‌گیرند موظفند برای ایثارگران شاغل در زمان واگذاری از قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران تبعیت نمایند و گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از میزان سهام واگذار شده بانک ملت طی سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ موید آن است که بانک مذکور در تاریخ لازم‌الاجرا شدن فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری (۱۳۸۸/۱/۱) دولتی بوده است، بنابراین کارکنان رسمی و پیمانی آن بانک که قبل از تاریخ واگذاری و غیردولتی شدن در بانک ملت شاغل بوده‌اند، به موجب ماده ۶۶ قانون یاد شده استحقاق دارند فوق‌العاده ایثارگری موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را دریافت کنند...»

محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی می‌گوید: طبق قانون ایثارگرانی که  دارای ۳۰ سال سابقه کار هستند می‌توانند به اختیار پنج سال دیگر به فعالیت کاری ادامه دهند.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد : در قانون ایثارگران پنج سال موقعیتی ایجاد کرده که با اجبار در پایان ۳۰ سال خدمت  بازنشسته نشوند  که البته برخی به لحاظ مشکلات جسمی تقاضا دارند که زودتر بازنشسته شوند.

کولیوند تاکید کرد که تمام دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی و بانک‌های خصولتی مشمول این قانون هستند.

وی اظهار داشت : اگر دستگاهی به اجبار  فرد ایثارگری پس از ۳۰ سال بازنشسته کندآن فرد می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

محمود رسولخانی مسئول امور ایثارگران بانک صادرات ایران می‌گوید که بخش عمده سهام این بانک به بخش خصوصی واگذار شده و بانک‌هایی که خصوصی سازی شده به تناسب ظرفیت خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: تلاش می‌شود ایثارگرانی که بالای مدرک تحصیلی لیسانس هستند در این مجموعه از خدمات پس از ۳۰ سالگی آنان استفاده شود.

رسولخانی گفت: تعدادی از ایثارگران این بانک که ۳۰ سال خدمت را به پایان رسانده‌اند دوباره دعوت به کار شده‌اند.

وی در عین حال تاکید کرد که باید ایثارگران فرصت را به جوانان بدهند تا افراد بیکار وارد عرصه فعالیت شوند.

مسئول امور ایثارگران بانک صادرات ایران اظهار داشت: امسال ۱۷۰ تن از فرزندان شهدا در این بانک از طریق آزمون جذب شده‌اند و تلاش داریم در این بخش خدمات بیشتری به ایثارگران ارائه دهیم.

رسولخانی گفت : ایثارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند در صورت توان کاری و شرایط لازم می‌توانند با مسئولان بانک صادرات برای ادامه فعالیت پنج ساله مکاتبه کنند.

سلمان رستمیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در این زمینه می گوید: دستگاه‌های اجرایی باید حقوق ایثارگران را محترم بشمارند.

وی اظهار داشت: ایثارگرانی که با مشکل ادامه خدمت یا مسائل دیگری مواجه هستند می‌توانند به بنیاد شهید استان مراجعه کرده  تا با دستگاه‌های مختلف در خصوص مشکلات آنها مکاتبه شود.

رستمیان گفت: انتظار می رود بانک‌های عامل حقوق ایثارگران را در زمینه بازنشستگی محترم بشمارند و ایثارگرانی که توانایی ادامه کار دارند از ظرفیت آنان تا ۳۵ سالگی خدمت استفاده شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران البرز افزود: ما در این زمینه با بانک های عامل مکاتبه خواهیم کرد.

۷۴۱۰/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.