به گزارش ایرنا، هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره  در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان باید رشد ذهنی و جسمی آنان را دنبال کند.

 رشد شخصیت و فکر کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود لذا نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد، بازی کردن بخش زیادی  از فعالیت کودکان  را  به خود اختصاص می‌دهد، بیشتر آموزش‌های کودکان باید بر اساس بازی و سرگرمی پیش برود.

 امروزه با توجه به مشغله کاری والدین  و اهمیت آموزش ، مراکزی تاسیس شده‌اند که خدمات آموزش به کودکان را بر عهده دارند، دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش کودکان است زیرا  دراین دوران کودکان می‌آموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند.

  نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آن‌ها نیز تاثیر زیادی دارد لذا یکی از اهداف کلی آموزش در مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.

 برنامه‌هایی که مهدهای کودک‌ به این منظور در نظر می‌گیرند را می‌توان به فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل به یک دیگر، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد، با انجام این فعالیت‌هاست که کودک به تدریج می‌آموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.

ضرورت فرهنگ سازی در دوره پیش دبستانی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز دراین زمینه اظهارداشت: دوره پیش‌دبستانی با هدف شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان اجرایی شده است .

سالار قاسمی تصریح کرد: کودکان دارای اهمیت بالایی هستند و باید برای آن‌ها وقت بیشتری بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز مدیران فردا هستند، خاطرنشان کرد: ما هر طور این کودکان را تربیت کنیم آینده ایران و جهان را رقم می‌زنیم لذا برخورداری آنان از آموزش های علمی و مهارتی در قالب دوره پیش دبستانی ضرورت دارد.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به‌عنوان یک نقشه راه  مطرح است به تربیت نیروی انسانی از مهد کودک تا دانشگاه تاکید شده است، خانواده‌ها فکر می‌کنند هدف پیش‌دبستانی آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه است اما هدف اصلی پیش‌دبستانی شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با هویت کودکان ایرانی اسلامی پرداخت و یادآورشد: در بیانیه گام دوم به فرهنگ، خلاقیت و نوآوری توجه بسیاری شده است.

قاسمی عنوان کرد: برای تحقق این امور باید فرهنگ‌سازی در دوران کودکی صورت بگیرد زیرا  این دوره مهم‌ترین دوره شکل‌گیری هویت و شخصیت است.

وی تاکید کرد: دوره پش دبستانی نیاز به فرهنگ سازی دارد تا کودکان تحت پوشش برنامه های ویژه این دوره قرار گیرند.

 اهمیت بالای دوره پیش دبستانی

روانشناس و رئیس اداره دوره اول و پیش دبستانی معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: هدف  آموزش پیش از دبستانی  رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آن‌ها شود.

یونس جاوید نسب خاطرنشان کرد: دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان است جراکه در این دوران کودکان می‌آموزند تا چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند  و مهارت های لازم برای ارتباطات میان فردی را به دست آوردند.

 کودکان در دوره  پیش دبستانی به درک بیشتری از تفاوت های بین فردی دست پیدا می کنند.

وی از دوره پیش دبستانی به عنوان یک  فرصت مناسب برای ایجاد جدایی،  تفرد  و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده و پدر و مادر یاد کرد.

 یکی از اهداف کلی  پیش دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است، در مراکز پیش دبستانی به فعالیت و کار گروهی، مشارکتی، مهارت های دست ورزی و آشنایی و تعامل با دیگران  پرداخته می شود.

در دوره پیش دبستانی است که کودک  به تدریج می‌آموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند، فعالیت در پیش دبستان مقدمه ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه مندی به مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی است.

رئیس اداره دوره اول ابتدایی و پیش دبستانی معاونت ابتدایی آموزش و پرورش البرز ادامه داد: پیش بینی می شود در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۲۰ هزار کودک این استان تحت پوشش دوره پیش دبستانی قرار گیرند.

جاوید نسب افزود: نگرش والدین باید به سمتی تغییر پیدا کند که گذراندن این دوره را برای فرزندان خود الزامی بدانند زیرا در این دوره کودکان آموزش های خاص مهارتی و ذهنی را می گذرانند.

در تابستان ۹۸ برای  همه مربیان دوره پیش دبستانی البرز دوره های تخصصی آموزشی برگزار شد.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد که هرساله حدود ۲۰ هزار نفر آن در دوره پیش دبستانی آموزش می بینند.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.