به گزارش ایرنا، محرم ،ماه شور و شعور است  چرا  امر به معروف و نهی از منکر زیربنای قیام  حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و ما نیز به تبعیت از آن حضرت باید در تمام زمینه ها از جمله حفظ ثروت های خدادادی و پاکیزگی عمومی ساعی و کوشا باشیم .

در روزهای ماه محرم و صفر که اقصی نقاط ایران اسلامی و استان البرز سیاهپوش عزای سید و سالار شهیدان است، یکی از سنت های پسندیده مذهبی این ایام ، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است.

گاهی برخی از ما نادانسته با استفاده از ظروف‌ یکبار مصرف برای ادای نذورات ، طبیعت  و محیط زیست را قربانی می‌کنیم که این رویه سیمای نامطلوبی برجای می گذارد.

امروزه ظروف یکبار مصرف از جنس پلاستیک به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیئات مذهبی، تکایا، حسینیه ها و منازل به عنوان متداول‌ترین روش برای دادن نذورات در ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفرکابرد فراوانی دارد که رها کردن این ظروف در معابر و محیط زیست مخاطراتی برجای می گذارد. 

این ظروف در کنار ضرر و زیانی که از ترکیب با موادغذایی،‌ عاید ما می‌کنند، پس از جمع‌آوری و الحاق به پسماندهای شهری، خساراتی به مراتب بیشتر و غم‌بارتر به خاک، آب و فضای سبز اطراف ما وارد می‌کنند.

بدین ترتیب تخریب محیط زیست، به عنوان بزرگ‌ترین تهدید سلامتی زمین، زیست سالم را از موجودات می‌گیرد.

محیط زیست امانت الهی است و فرهنگ غلط مصرف‌گرایی به آن آسیب جدی می‌رساند، رهاسازی  ظروف یکبار مصرف در دل طبیعت خود مرگ تدریجی حیات انسانی و طبیعی را رقم می زند.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل ترکیبات پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر، هرگز قابل بازیافت و تجزیه در چرخه طبیعت نیست، پس از دفن در خاک برای سال‌های طولانی در زمین باقی خواهد ماند و یکی از تهدیدات جدی زیست محیطی است.

بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود که برابر با ۵۰۰ تن در روز است و اگر حجم ظروف یکبار مصرف در مناسبت‌ها را نیز به آن اضافه کنیم، عظمت حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود.

بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در  کشور باعث شده  که ایران  در شمار ۱۰ کشور اول دنیا از لحاظ مصرف پلاستیکی قرار گیرد.

جهان امروز را معضلی به نام هدررفت مواد غذایی درگیر کرده که تاثیر منفی زیادی بر منابع آب و خاک و به طور کلی محیط زیست دارد که این اسراف و دورریز مواد غذایی در نذورات، شایسته عزاداران امام حسین (ع) نبوده و دور از اخلاق می‌باشد.

براساس گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سالانه حدود ۱.۳ میلیارد تن غذا یعنی حدود یک سوم کل مواد غذایی جهان دور ریخته می شود، این مقدار غذا برای سیر کردن ۸۷۰ میلیون انسان کافی است.

این وضعیت در ایران نیز نگران‌کننده اعلام شده است، یک / سوم غذا در کشور از مزرعه تا سفره هدر می‌رود، این میزان معادل مصرف ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب آب است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز توصیه های زیست محیطی را برای داشتن محرمی زیست محیطی ارایه کرد و گفت:‌ خودداری از اسراف در تدارک و مصرف مواد غذایی و جلوگیری از هدررفت منابع عظیم از جمله این توصیه‌ها می‌باشد. 

فردین حکیمی، تغییر الگو و کاهش ظروف یکبار مصرف و محصولات پلاستیکی در نذورات با استفاده از ظروف با پایه گیاهی و نیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف چینی و چند بار مصرف با انجام « نذر سبز » برای شست‌و شوی ظروف  را از دیگر این توصیه‌ها برشمرد.

به گفته حکیمی، آمار نشان دهنده بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در کشور است به طوریکه ایران در شمار۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ مصرف پلاستیک قرار گرفته است.

 استفاده از این ظروف در ایام محرم و صفر به اوج خود می‌رسد و بر اساس برخی آمارها مصرف ظروف یکبار مصرف دراین ایام تا سه برابر روزهای عادی افزایش می‌یابد.

حکیمی گفت: در شهر کرج حدود یک هزار هیات عزاداری ثبت شده که اگر هر کدام از آن ها ۱۰ شب اول محرم حدود یک هزار پرس غذا توزیع کند، فقط در این شهر کرج حدود یک میلیون ظرف یکبار مصرف طی این مدت استفاده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار داشت: اگر هیات‌های ثبت نشده و توزیغ نذری در منازل را هم در نظر بگیریم آمار استفاده از این ظروف تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.

حکیمی افزود: ماندگاری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در طبیعت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال بوده در حالی که چند سالی است ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی وارد بازار شده است.

وی اظهار داشت: در ایران ظروف یکبار مصرف گیاهی دارای ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد نشاسته ای گیاهی است که همراه با ترکیبات دیگر ساخته می‌شود به طوریکه این ظروف تخریب‌پذیر بوده و در زمان کوتاه‌تری نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط زیست تجزیه می‌شوند.

برای فرهنگ‌سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی تذکراتی را مطرح کنند.

دراستان البرز حدود از سه هزار هیات مذهبی مجوز دار، حسینیه و مسجد وجود دارد که در ایام ماه محرم اقدام به توزیع غذای نذری می کنند.

براین اساس امسال هیات های مذهبی و مردم استان البرز در پویش زیست محیطی عزم خود را برای جمع آوری زباله ها و پاکیزگی محیط زیست در ماه های محرم و صفر جزم کرده و پاکیزگی خیابان ها و فضای عمومی تاکنون بیانگر تحقق شعار این پویش عمومی است.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.