سرهنگ محمد اقبالی روز یکشنبه  در گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل عدم آگاهی کاربران از شرایط امنیتی، کلاهبرداری درفضای اینترنت رواج یافته  و سود جویان اینترنتی ازاین فضا سواستفاده کرده و آرامش روانی جامعه را به خطرمی اندازند.

به همین دلیل پلیس فتا البرز علاوه بر مأموریت‌های ویژه خود شناسایی، پیشگیری، کنترل، کشف و مقابله با جرایم اقتصادی در فضای مجازی به جدیت در دستور کار قرار داده است.

 افرادی که با هر عنوانی اقدام به تبلیغ، خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی کنند با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

اقبالی افزود: برای شناسایی فعالیت متخلفان اقتصادی در فضای مجازی با همکاری سایر دستگاه‌های همخوان تدابیر لازم انجام شده که به محض شناسایی به حوزه مربوطه معرفی می‌شوند.

 در حوزه جرایم اقتصادی در فضای مجازی قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر، احتکار،  پولشویی، فرار مالیاتی و سایر جرایم شناسایی و برخورد می‌شود.

اقبالی تاکید کرد که پلیس البرز در مأموریت خود در مبارزه با قاچاق کالا و سایر جرایم اقتصادی، در تحقق فرامین مقام معظم رهبری عزم جدی دارد و قاطعانه با برهم زنندگان نظام اقتصادی برخورد خواهد کرد.

کاربران مراقب تبلیغات جذاب  درفضای مجازی باشند

رئیس پلیس البرز دربخش دیگری ازسخنان خود از برخی شگرد های مجرمانه سایبری اشاره کرد و افزود: کلاهبرداران اینترنتی برای رسیدن به اهداف خود اقدام به تبلیغات  کاذب  و جذاب کرده و کاربران را با این روش ترغیب می کنند.

 افراد سودجو با استفاده از ترفند تبلیغات جذاب تلاش می‌کنند کاربران را خود را افزایش و با خود همراه تا بتوانند به اهداف مجرمانه خود دست یابند.

 تبلیغات جذاب یکی از ترفندهایی است که مجرمان سایبری برای ترغیب کاربران خود انجام داده که با نصب نرم افزارها و یا اقناع فعلی کاربر فریب می‌دهند.

اقبالی یادآورشد که کلاهبردان با این روش کاربران را فریب داده و برای پرداخت مبلغ آنها را به صفحات جعلی درگاه‌های اینترنتی (فیشینگ) هدایت می‌کند و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی در صفحه جعلی درگاه بانکی که توسط کلاهبردار طراحی شده است اطلاعات حساب بانکی را به سرقت می‌رود.

وی تاکید کرد: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار حساس است و کاربران برای حفظ اطلاعات خصوصی در این فضای گسترده اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است.

اقبالی تاکید کرد: در چنین شرایطی کلاهبرداران با ترفند خاص کاربران را وادار به ارائه اطلاعات بانکی، شماره کارت، رمز اینترنتی CVV۲ و تاریخ انقضای کارت را در اختیارکلاهبرداران فضای مجازی قرار دهند.

سواستفاده کنندگان کارت های اجاره ای بانکی درکمین مردم 

 رئیس پلیس فتا البرز دربخش دیگری ازسخنان خود به  اجاره دهندگان حساب های بانکی هشدار داد و گفت: مسئولیت هرگونه سواستفاده از این حساب ها به عهده صاحبان حساب اصلی است و پلیس برخورد جدی خواهد کرد.

 برخی افراد به دلیل ناآگاهی از تبعات سوء کلاهبرداری از کارت بانکی، شماره حساب خود را به افراد دیگر اجاره می دهند که سبب مشکلات عدیده ای شده و  این اقدام با احتمال سوء استفاده دیگران همراه بوده که اثرات ناخوشایندی برای صاحبان این حساب ها داشته است.
اقبالی تاکید کرد که صاحبان حساب های بانکی به هیچ عنوان درگاه بانکی خود را در اختیار دیگران قرارندهند چرا که اگر از درگاه بانکی آن ها هرگونه جرمی صورت گیرد باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.
 برخی مواقع سودجویان برای رسیدن به اهداف خود، افراد کم درآمد را شناسایی و با پرداخت مبلغی ناچیز تقاضای دراختیار گرفتن کارت و شماره حساب بانکی آن ها را می کنند.
وی اظهار داشت: طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات دارندگان این گونه حساب ها چه ازطریق وکالت رسمی و چه از طریق واگذاری کارت های بانکی به افراد غیر، به عنوان فرار مالیاتی مجرم محسوب می شوند.
 

مردم فریب تبلیغات ارزانی فضای مجازی را نخورند

اقبالی همچنین درخصوص کلاهبرداری های مجازی نیز خاطرنشان کرد که بسیاری تبلیغات فضای مجازی در زمینه عرضه کالای ارزان با هدف کلاهبرداری است.

وی افزود: برخی در پوشش تبلیغات فروش ارزان خودرو و وسایل الکترونیکی دست به اعمال مجرمانه می زنندکه مردم در این زمینه هوشیار باشند.
 کلاهبرداران اغلب با ادبیات مهندسی شده سعی دارند که طعمه ها به دام خود بیندازند و  علت اصلی این رخداد را حسن اعتماد بیش از حد مشتریان بوده که کاربران نیز باید دقت لازم داشته باشند که به منظور پیشگیری ازهرگونه برداشت اینترنتی غیرمجاز قبل از هرگونه خرید و اتصال به درگاه بانکی مراقب صفحات جعلی (فیشینگ) باشند چراکه مجرمان سایبری درکمین افراد زود باور هستند.
رئیس پلیس فتا استان البرز افزود: با توجه به کثرت استفاده از فضای مجازی و سهولت ایجاد بستر اشتغال، افراد فرصت طلب با سوء استفاده از اعتماد کاربران و انجام تبلیغات به دنبال کلاهبرداری از آن ها هستند که کاربران

باید دراین زمینه آگاهی کامل داشته باشند.
وی از مردم خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع دهند.

۲۰۹۸/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.