هر ساله با فرارسیدن عید سعید قربان سازمان دامپزشکی با  همکاری شهرداری ها  جایگاه های ذبح شرعی در استان ها دایر می کند تا ضمن کمک به مردم در ادای نذورات خود، دام و گوشت سالم و بهداشتی تحویل مردم شود.

در سال جاری نیز دامپزشکی استان البرز با پرپایی ۲۸ جایگاه ثابت و ۱۱ اکیپ سیار زمینه را برای ذبح شرعی در عید سعید قربان فراهم کرده است.

از ساعت ۶ صبح فردا دوشنبه  همزمان با روز عید سعید قربان، ۱۲ جایگاه ذبح شرعی و بهداشتی در شهرستان کرج، پنج جایگاه در ساوجبلاغ، ۲ جایگاه در اشتهارد، پنج جایگاه در فردیس، سه جایگاه در نظرآباد و یک جایگاه نیز در طالقان فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گفته علیرضا جمالی، معاون سلامت دامپزشکی استان البرز روز عید سعید قربان ۳۹ دامپزشک برای معاینه بالینی دام، ۲۸ ناظر بهداشتی برای معاینه لاشه دام و ۲۸ ناظر شرعی برای نظارت بر ذبح شرعی دام فعال هستند.

همچنین ۲ کشتارگاه  در ساوجبلاغ و  فردیس تحت نظارت دامپزشکان فعال خواهند بود.

جمالی  ازکسانی که تمایل به ذبح قربانی دارند خواست تا در مناطق پیش بینی شده  یا در یکی از ۲ کشتارگاه نذورات  خود را ادا کنند تا از انتشار هر گونه بیماری ویروسی، باکتریایی و انگلی که سرلوحه آن ها بیماری تب کریمه کنگو یا تب خون ریزی دهنده (CCHF) است، جلوگیری شود.

وی همچنین از مردم خواست تا در صورتی که دام را در منازل خود کشتار می کنند، حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت آن را در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند.

در صورت نگهداری لاشه دام در شرایط دمای یخچال جمود نعشی یا فعالیت تولید اسید لاکتیک در نعش صورت می گیرد و هرگونه بیماری در آن شرایط از گوشت پاک می شود.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.