روزنامه پیام آشنا در بخشی سرمقاله شماره ۱۴۳۳ خود با عنوان «مدرک‌ گرایی یا مهارت‌آموزی» به قلم فرزانه سلامت‌بخش نوشت: رکن اصلی اشتغال در کشورهای توسعه یافته مهارت آموزی است و جوانانشان با آموزش‌های کوتاه مدت می‌توانند به بازار کار بپیوندند، در حالی که در کشور ما این فرآیند مورد غفلت واقع شده بود و بیشتر اشخاص به دنبال کسب مدرک هستند.

همواره این جمله را می‌شنویم که «درس بخوان تا شغل مناسبی به دست بیاوری» حال این روند تغییر کرده است و کارشناسان معتقدند، بازار کار آینده متعلق به کسانی است که مهارت داشته باشند نه مدرک.

در گذشته تابستان برای دانش آموزان و دانشجویان فرصتی بود تا فارغ از آموزش‌های دوران تحصیل، مهارتی بیاموزند. دختر و پسر تفاوتی نداشت. در این ایام به دنبال یادگیری مهارت‌هایی همچون مکانیکی، تراشکاری، بنایی، کشاورزی، گلدوزی، خیاطی و بافندگی می‌رفتند تا در کنار یادگیری مهارتی مبلغی را هم به عنوان دستمزد دریافت کنند.

اما این روزها همه چیز تغییر کرده، والدین ترجیح می‌دهند اوقات فراغت فرزندان خود را با کلاس‌های تقویتی، آموزش زبان و ورزشی پر کنند.

دانشجویان نیز ترجیح می‌دهند ترم تابستان چند واحد بیشتر انتخاب کنند تا دانشگاه را زودتر سپری کنند. بنابراین آموزش مهارت بین دانش‌آموزان و دانشجویان کمرنگ شده است. 

به این شرایط باید پدیده مدرک‌گرایی را هم اضافه کنیم. طی این چند سال جوانان دیگر به دنبال کسب علم و مهارت به معنای واقعی نیستند و تنها هدف آنها از ادامه تحصیل دستیابی به مدرک است و کسب نمره قبولی جای خود را به علم آموزیداده است.

با توجه به اینکه یکی از گروه‌های هدف جامعه در حوزه ورود به بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند؛ بر اساس آمار بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان بعد از پایان دوره تحصیلی نمی‌توانند جذب بازار کار شوند.

گواه آن داده‌های آماری مرکز آمار و مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار است که نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۶.۵ درصد بوده و طی۱۰ سال اخیر با افزایش۲.۹ درصدی به ۱۹.۴ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند افراد در دوران تحصیل متناسب با نیاز بازار کار تربیت نمی‌شوند و استانداردهای لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و در واقع فقر مهارتی در بین فارغ‌التحصیلان به شدت دیده می‌شود.

بررسی‌های جدید بیانگر آن است که مدرک دانشگاهی و تحصیلات عالی در آینده برای بازار کار اهمیتی ندارد و حتی کشورهای متقاضی جذب نیروی کار نیز به دنبال افراد با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هستند.

با توجه به اظهار نظر و اصرار کارشناسان و صاحبنظران حوزه اشتغال بر مهارت و نقش آن در افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، لازم است که در سیاستگزاری‌های کلان و آموزشی توجه بیشتری به این امر شود.

البته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خبر امیدوارکننده‌ای داده و اعلام کرده که ۴۰ درصد از متقاضیان آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

در طول سال‌های گذشته فرهنگ مدرک‌گرایی در ذهن مردم نهادینه شده است و جایگاه افراد در جامعه براساس مدرک بوده است نه مهارت.

حال امیدواریم با اهمیت دادن به موضوع مهارت اشخاص بتوانیم گام مؤثری در زمینه مهارت آموزی کسب کنیم، چرا که از این طریق افراد براساس میزان مهارتی که دارند به مقام و جایگاه مناسب خود دست می‌یابند و براساس مهارت در مشاغل مختلف فعالیت خواهند کرد و رفاه اقتصادی جامعه در گرو کسب مهارت خواهد بود.

روزنامه پیام آشنا به صاحب امتیازی مؤسسه همگامان اندیشه زمان و مدیر مسئولی محمود حیدری در زمینه ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و گستره استان البرز منتشر و توزیع می‌شود.

همچنین روزنامه پیام سپیدار در سرمقاله شماره ۱۲۳۳ خود با عنوان «بیکاری  توازن و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد» به قلم احسان فلاحت پیشه نوشت: بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند.

بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد بحران‌های متعدد در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی می‌شود. بیکاری در واقع عامل اصلی معضلات وناهنجاری‌های‌ اجتماعی است و حل آن بسیاری از مشکلات اجتماعی، روانی، اقتصادی جامعه را برطرف می‌کند.تاثیرات سوء بیکاری را می‌توان از دیدگاه جامعه‌شناسی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روانی بررسی کرد.

بیکاری مهمترین علت افزایش بزهکاری‌های اجتماعی است و ارتباط افزایش بیکاری با افزایش بزهکار در جامعه مدت‌ها است که ثابت شده است.کاهش روابط اجتماعی و سست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع از دیگر آثار سوء بیکاری است.

اجتماعی که در آن بیکاری ریشه دوانیده باشد، به سرعت شاهد کاهش جریان‌های اجتماعی مثبت خواهد بود و مباحثی هم چون سازگاری، همکاری، توافق در مقابل تعارض و مخالفت رنگ می‌بازد.

در چنین شرایطی نیازهای فردی و خانوادگی فرد مغفول می‌ماند و او برای برآورده کردن نیازهای خود به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. در جامعه متعادل نیروی کار متخصص در جای خود مشغول است، همه مردم نیازهای یکدیگر را برآورده می‌کنند، اما بیکاری در جامعه خلأ بزرگی ایجاد و توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی را با مشکل روبرو می‌کند.

بدیهی است که اولین تاثیر بیکاری، کاهش درآمد است و کاهش درآمد نه فقط یک فرد و یک خانواده، بلکه کل جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.در جامعه‌ای که عرضه و تقاضا متعادل نباشد، رونق اقتصادی به چشم نمی‌خورد و واسطه‌گری و دلالی و روی آوردن به مشاغل کاذب و فساد، افزایش پیدا می‌کند.

کاهش توسعه اقتصادی و کاهش رفاه اجتماعی از دیگر تبعات سوء بیکاری در عرصه‌ ی اجتماع است و اقشار فقیر که نیازمند کمک‌رسانی از سوی نهادهای حمایتی هستند بیش از گذشته در تنگنا قرار می‌گیرند.

روزنامه پیام سپیدار که دفتر مرکزی آن در ساوجبلاغ واقع شده، به صاحب امتیازی شرکت انتشاراتی تبلیغاتی گسترش رسانه سپیدار و مدیر مسئولی مهدی جعفری در گستره منطقه‌ای البرز، تهران و قزوین منتشر و توزیع می‌شود.

روزنامه دنیای هوادار نیز در سرمقاله شماره ۲۷۵ خود با عنوان «چگونه قهرمان والیبال جهان شدیم؟» به قلم جمشید حمیدی نوشت: روزی که تیم زیر ۲۱ سال ایران راهی منامه شد تاکید کردیم بهترین تیم تاریخ را داریم.

خوب تمرین کرد، بازی های تدارکاتی خوبی را پشت سر گذاشت و پتاتنسیل ایستادن روی سکو را دارد و البته هیچ تاکیدی بر قهرمان شدن نداشتیم چون می دانستیم مسابقات جوانان از سطح فنی بالایی برخوردار است و نمی شود حریفان را نادیده گرفت.

اما نبرد پایاپای و نفسگیر دو تیم خوب ایران و ایتالیا که ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه به درازا کشید این واقعیت را به تصویر کشید که در والیبال جهان چه خبر است.

ستاره سازی و تکامل تاکتیکی مثل جنگی پایان ناپذیر ادامه دارد. تنها این دو تیم نبودند؛ روسیه، برزیل، آرژانتین و... کارخانه بازیکن سازی به راه انداخته بودند و نو ستاره پشت نو ستاره به روز می دادند.

در این بین ایران با سوپراستارهایی چون امیرحسین اسفندیار، پوریا یلی، مهران فیض، مرتضی شریفی و... نشان داد که از پشتوانه سرشار است تا جایی که بزرگمردی چون جیو وانه گاویو بهترین بازیکن دنیا در اوایل ۲۰۰۰ میلادی انگشت اشاره را به سوی اسفندیار می گیرد که عجب بازیکنی است ولی ما اینجا ۲ سال است که با سرمربی تیم ملی می جنگیم که لااقل اسفندیار را دعوت بکنید ولی...

بگذریم اسفندیار و یلی کاری کردند کارستان و به اتفاق مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت پور و توخته تیمی شدند که بر فراز قله جهان ایستادند.

این واقعیت وجودی جوانان ماست که به آن اعتقاد داریم و همان پتانسیلی که خولیو والسکوی بزرگ از آن تمجید کرده بود حالا ما با مربیگری بهروز عطایی بر فراز قله اولی ایستاده ایم تا بیش از پیش به جوانمان که سرمایه های ملی اند ببالیم.

چیزی تا انتخابی المپیک باقی نمانده است و نباید دست به ترکیب تیم بزرگسالان زد ولی به خاطر آینده باید این جوانان را برای جام ملت های آسیا تجهیز کنیم و جام جهانی ژاپن را هم به این تیم بدهیم تا با افزودن علی اصغر مجرد و جواد کریمی خودمان را برای المپیک ۲۰۲۴ آماده سازیم.

امروز که به همراه مردم شایسته کشورمان برای والیبال بازان زیر ۲۱ سال هورا می کشیم قدری به این مساله فکر کنیم که فدراسیون والیبال به ندای رسانه های تخصصی گوش فرا بدهد تا در کنار اقداماتی که انجام می دهد عاقبت کار دلپذیرتر شود و هم آوایی راه موفقیت آینده را هموارتر سازد.

ما اول شده ایم اما ایتالیا و روسیه و... دست از نوجویی و تلاش نمی کشند چون نمی خواهند در این جنگ بی پایان تسلیم شوند...

روزنامه منطقه ای دنیای هوادار که دفتر مرکزی آن در استان البرز واقع است، به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مهرداد تیموری در زمینه اقتصادی و ورزشی منتشر می شود.

از مجموع ۲۱۸ رسانه دارای مجوز که دفتر مرکزی آنها در استان البرز واقع شده، ۱۴۵ رسانه شامل هفت روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۹ دوهفته نامه، ۴۵ ماهنامه، هشت دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه و پنج دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

این استان دارای ۵۹ پایگاه خبری الکترونیک - برخط است و ۲ هفته نامه، پنج ماهنامه، ۶ فصلنامه و یک دوفصلنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

۷۵۳۲/6993

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.