به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در آئین آغازین مانور مشترک حافظان زمین که در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج برگزار شد، گفت: در سال های اخیر یک خرد جمعی بین دستگاه هایی همچون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست که متولی حفاظت از اراضی هستند به وجود آمده است.
حامد فرضی ابراز امیدواری کرد که نتیجه و بازخورد خوبی این مانور در ایام نوروز داشته باشد.
وی ادامه داد: ارزش افزوده اراضی سبب شده تا افراد سودجو در ایام تعطیلات نوروزی به اراضی ملی و دولتی دست اندازی کنند تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به ویلاسازی اقدام کنند و یا تخریب اراضی ملی را انجام دهند.
وی گفت: درسال 97 بسیاری از تصرفات صورت گرفته به استناد تبصره یک ماده 55 منجر به اعمال قانون شد و تصرفات نسبت به سال های گذشته خیلی کمتر بود و امیدواریم این اتفاق خوب را سال آینده نیز شاهد باشیم.
فرضی افزود: البرز اراضی کشاورزی محدودی دارد که در خیلی از فاکتورها به عنوان تولید کننده برتر کشور معرفی شده که از جمله گندم کارنمونه و دامدار نمونه که رتبه های برتر کشوری را داریم که اهمیت اراضی کشاورزی را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: تغییر کاربری این اراضی که عمدتا در مناطق خوش و آب و هوای استان می باشد، علاوه بر اینکه کاهش تولیدات را در پی دارد، مخاطرات زیست محیطی را نیز در پی دارد.
وی گفت: پرونده های قضایی را داریم که نشان می دهد افراد زیادی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی یا تصرف اراضی ملی دست دارند.
فرضی به اهمیت مانور حافظان زمین اشاره کرد و افزود: این مانور نشان می دهد که دستگاه های اجرایی تمام قد در حفاظت از آنچیزی که به عنوان وظیفه بر عهده آنها است ایستاده اند و مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی یک تلنگری برای افرادی خواهد بود که نشان دهد برای این تغییر کاربری ها اعمال قانون خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که این مانور بازتاب خوبی در جامعه در جهت حفاظت از تمام اراضی داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تلفن هایی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دستگاه اجرایی وجود دارد تا مردم بدانند که این دستگاه ها در مبارزه با این تخلفات همراه آنان هستند که شماره تلفن منابع طبیعی 1504، جهاد کشاورزی 131 و محیط زیست 1640 است.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلفات در محیط زیست، اراضی ملی و اراضی کشاورزی مراتب را به دستگاه های مربوطه از طریق این تلفن ها اطلاع دهند.
فرضی اضافه کرد که بیشتر تصرفات در روستاها اغلب با همراهی و همکاری شوراها و دهیاری ها انجام می شود و این در حالی است که در جایی که محل سکونت است اگر سنگی جابجا شود مردم متوجه می شوند.
وی از فرمانداری ها خواست تا به دهیاری ها و شوراها اطلاع دهند برای هر گونه اقدامی اعم از دیوارکشی، ساخت بنا و ... با جهاد کشاورزی هماهنگ باشند تا مشکلی در کار برای اجرا نباشد .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: هر جا تصرفی اعم از اراضی کشاورزی و ملی وجود دارد اگرچه رفع تصرف انجام می شود ولی یگر عرصه کشاورزی و عرصه ملی نشده و فقط یک چهره زشت از خود بر زمین جای گذاشته ایم.
ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و جهاد کشاورزی در قالب اکیپ های مختلف به صورت نمادین در عرصه ها حضور یافتند.
استان البرز دارای حدود 68 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 450 هزار هکتار اراضی ملی و دولتی و همچنین 2 منطقه حفاظت شده البرز جنوبی به مساحت 64 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان به مساحت 75 هزار هکتار می باشد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.