به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز چهارشنبه در نشستی که درآستانه هفته منابع طبیعی با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: این پروژه ها در 20 حوضه آبخیز استان به سرانجام رسید.
وی اظهار داشت: پروژه های مذکور از محل صندوق توسعه ملی که بر اساس دستور مقام معظم رهبری به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص یافته بود، اجرا شد.
فرضی اضافه کرد: همراه با اجرای این پروژه ها، اقدامات مکملی همچون حفاظت، قرق، کاشت نهال، جنگل کاری و بیابانزدایی نیز انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 200 میلیون دلار به سازمان جنگل ها اختصاص یافت که سهم البرز از این اعتبار حدود 180 میلیارد ریال بوده که در تلاش هستیم تا مبلغ 10 میلیارد ریال دیگررا تا پایان سال جاری برای پروژه های آبخیزداری سال 97 جذب کنیم.
وی افزود: همچنین برای سال آینده نیز اعتبار 150 میلیون یورو از محل این صندوق به سازمان جنگل ها اختصاص یافته است که تلاش ها بر جذب 250 میلیارد ریال برای البرز معطوف شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ، همچنین به اجرای پروژه های بیابان زدایی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: از محل سفر رئیس جمهوری به استان مبلغ 200 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه ها اختصاص یافت.
فرضی ادامه داد: از 54 هزار هکتار عرصه های بیابانی استان حدود 24 هزار هکتار کانون ریزگرد داخلی است که از محل این اعتبار در هشت هزار هکتار عرصه بیابانی عملیات بیابانزدایی انجام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تامین اعتبار مابقی فعالیت ها در عرصه های بیابانی اجرا شود.
وی یکی از معضلات اصلی کشور در سال های اخیر را بحث ریزگرد داخلی دانست و گفت: در کل کشور 150 هزار هکتار کانون ریزگرد داخلی است که البرز و استان های همجوار آن در این
بخش نقش پررنگی دارند.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری در استان همراه با مشارکت و حضور جدی مردم بوده، افزود: 30 درصد از پروژه های آبخیزداری و بیابان زدایی البرز با مشارکت مردم انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهارداشت: این مشارکت ها در قالب فعالیت هایی همچون ساخت جاده، جمع آوری سنگ و حمل مصالح بوده است.
وی به برنامه های هفته منابع طبیعی و درختکاری در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری توزیع 500 هزار اصله نهال که در نهالستان بزرگ محمدشهر کرج آغاز شده است.
وی افزود: این نهال ها که بومی استان بوده، کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه می باشد.
فرضی در ادامه به اهمیت منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی همه مردم ایران است و همگان از آن برخوردار و بهره مند هستند و باید در حفاظت و حمایت از آن نهایت دقت صورت گیرد.
وی گفت: حفاظت و توسعه منابع طبیعی بدون مشارکت مردم راه به جایی نمی برد و حضور مردم عینیت و کمک به اثربخشی فعالیت های منابع طبیعی می کند.
15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی و درختکاری نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.