حشمت الله کشیری روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری زمستانه پستانداران حیات وحش از هشتم دی ماه جاری در 2 منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و منطقه شکار ممنوع طالقان و همچنین منطقه آزاد شهرستان ساوجبلاغ انجام شد که این سرشماری تا اواخر دی ماه به طول انجامید.
وی اظهار داشت: این سرشماری با مشارکت کارشناسان محیط طبیعی و حیات وحش، محیط بانان، مامورین یگان حفاظت، اعضای سمن های زیست محیطی وجوامع محلی انجام شد.
وی بیان داشت: سرشماری حیات وحش به منظور دستیابی به حداقل جمعیت، ترکیب جنسی و سنی و همچنین آگاهی از وضعیت زیستگاه ها، عوامل تهدید حیات وحش و در نهایت حفاظت بهینه مناطق بر اساس اطلاعات روزآمد اجرا می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به زمان سرشماری و ویژگیهای منطقه، در سرشماری امسال علاوه بر استفاده از روش سرشماری مستقیم در منطقه آزاد ساوجبلاغ از پهباد استفاده شد.
کشیری با تاکید بر اینکه مسیرها با ثبت مختصات جغرافیایی مورد پایش قرار گرفت، گفت: در سرشماری زمستانه با توجه به وضعیت جوی، برودت هوا و بارش سنگین برف قادر به پوشش کامل مسیرهای مورد سرشماری نبودیم.
وی درباره روند سرشماری حیات وحش در زمستان سال جاری افزود: سرشماری منطقه شکارممنوع طالقان و منطقه حفاظت شده البرز جنوبی از هشتم تا بیستم دی ماه انجام شد که در منطقه شکار ممنوع طالقان توسط 27 نفر در 21 مسیر کار سرشماری به پایان رسید.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: همچنین کار سرشماری در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در 15 مسیر و توسط 23 نفر انجام شد که با توجه به شرایط اقلیمی در این مناطق، در طالقان پوشش 55 درصدی و در البرز جنوبی پوشش 40 درصدی را داشتیم.
وی اضافه کرد: همچنین سرشماری منطقه آزاد ساوجبلاغ از 26 دی ماه با استفاده از پهباد در چهار مسیر و با پوشش 35 درصدی انجام شد.
کشیری گفت: در نهایت در این مناطق به ترتیب در منطقه شکارممنوع طالقان سه هزار و 27 راس کل و بز وحشی، در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی یک هزار و 209 راس کل و بز وحشی و در منطقه ساوجبلاغ 94 راس از این گونه ها مشاهده شد.
وی در ادامه با اشاره نتوانستیم با وجود شرایط اقلیمی ذکر شده پوشش کامل سرشماری مناطق را داشته باشیم ولی پیش بینی افزایش این گونه ها را داریم.
وی از جمله دلایل افزایش جمعیت حیات وحش شاخص استان را وضعیت مطلوب بارندگی در بهار و تابستان سالجاری و پوشش گیاهی مطلوب و همچنین حفاظت بهینه گونه ها عنوان کرد و افزود: البته تعارضاتی همچون حضور دام غیرمجاز در اکثر مواقع سال، خشکسالی و شکارچی غیرمجاز حیات وحش مناطق استان را تهدید می کند.
منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در قسمت جنوبی 64 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان 75 هزار هکتار وسعت دارد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.