افشین متقی روز شنبه در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه هفته پژوهش استان البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه ها در مجموع نهادهای کشور ماموریتی را بر عهده دارند که آن هم این است که بتوانند به اتکای سرمایه های انسانی و مبانی علمی توسعه و مسیرآن را فراهم کنند.
وی در خصوص جایگاه واقعی پژوهش در دانشگاه ها، اظهار داشت: در طول سال های پس از انقلاب اسلامی، دستاوردهای 40 ساله انقلاب در حوزه توسعه مراکز آموزشی و پژوهشی بی نظیر است.
متقی در خصوص تعداد فعالیت های علمی، تولید مقالات علمی و توسعه فن بازارها، افزود: در عرصه های نوین علمی کشور اقدامات خیلی خوبی را تجربه کرده یم که آن هم مرهون تلاش هایی است که پژوهشگران انجام می دهند.
وی در خصوص وضعیت پژوهش در پیوند با آموزش و توسعه وضعیت مناسبی، گفت: این وضعیت مناسب نیست یعنی در حال حاضر زیرساخت های پژوهشی، پژوهشگران، آزمایشگاه ها، انکوباتورها، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و همچنین شرکت های دانش بنیان را به عنوان جدیدترین یافته ی حوزه پژوهشی و حوزه مرتبط با اقدام و عمل داریم ولی متاسفانه دستاوردهای پژوهشی نتوانسته اند خودشان را بر اساس تقاضا محوری در جامعه به منصه ظهور برسانند.
وی افزود: شاهد هستیم حجمی از پژوهش ها صورت می گیرد ولی این پژوهش ها مرتبط با نیازها نیستند به طوریکه دانشگاه فعالیت می کند ولی نیاز جامعه و صنعت را پوشش نمی دهد.
متقی ادامه داد: بیشتر از حمایت صورت گرفته به هماهنگی نیاز داریم زیرا در کشور مشکلی که داریم نبود هماهنگی است.
دانشیار دانشگاه خوارزمی افزود: فن بازارها، انکوباتورها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان خوبی را می بینیم ، بارقه هایی از امید شکل گرفته و منکر اتفاقات خوب نمی شویم ولی وقتی حجم فعالیت های پژوهشی را در سطح بین المللی و تعداد پژوهشگران را می بینیم دیده می شود که نیازهای پیش پا افتاده ای وجود دارد که هنوز کاری برای آن ها نشده است.
متقی گفت: مشخص است که این دانشگاه در خدمت جامعه نیست و متاسفانه اعتماد بین این 2 حوزه خیلی ضعیف است.
وی اظهار امیدواری کرد که اتفاق قشنگی بیافتد تا نیاز پژوهشی برخاسته از جامعه و معضلات جامعه باشد و در دانشگاه برای آن چاره جویی شود.
مدیر مرکز آموزش های آزاد و تخصصی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: جهت نمایی پژوهش ها باید اصلاح شود تا بتوان متناسب با نیازهای واقعی جامعه حرکت کرد.
پنجمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز از 24 تا 28 آذرماه در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی دایر است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.