به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ارجمند روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: موضوع خاک از سال 2002 با پیشنهاد حاکمیت تایلند مورد توجه بیشتری قرار گرفت و حدود هفت سال است که به پیشنهاد فائو به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه در متون دینی امیرالمومنین (ع ) را ابوتراب یعنی پدر خاک می نامیم، اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که موضوع خاک از قدیم الایام و حتی در نگاه دینی از قداست خاصی برخوردار بوده است.
ارجمند گفت: ما معتقد هستیم که حدود 95 درصد عمده رژیم غذایی ما از خاک به دست می آید و فقط حدود پنج درصد از آب است.
وی افزود: در دنیای سرمایه داری زندگی می کنیم و در این دنیا تلاش می شود بشر را به سعادت برسانند ولی ناخواسته به خاطر تخصص گرایی افراطی در حال تخریب بعضی منابع خدادادی هستند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز گفت: نابودی خاک آثار مخربی مانند
افزایش ریزگردها، آلوده شدن زمین و گسترش بیابان ها را درپی دارد.
ارجمند اظهار داشت: امروزه سازمان حفاظت محیط زیست به جای توجه به نیازهای اساسی به حامی محصولات تراریخته تبدیل شده در حالیکه در 22 کشور اروپایی تولید و استفاده از این محصولات ممنوع است.
وی گفت: کشورهای دیگر از ما محصولات استراتژیک و ارگانیک می گیرند و در مقابل تراریخته به ما می دهند و اگر استفاده از این محصولات در کشور ما توسعه پیدا کند متاسفانه اقتصاد کشاورزی ما ضربه خواهد خورد علاوه بر اینکه اکوسیستم آسیب می بیند.
در پایان این همایش از خادمین خاک تجلیل شد.
دادستان کرج، مدیرکل حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی البرز و تعدادی از کشاورزان از جمله این خادمین بودند.
12 آذرماه به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.