لاله ضیائیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه مصرف آبزیان در شهرستان های مختلف استان البرز متفاوت و متوسط آن در استان 9 کیلوگرم در سال است.
وی اظهار داشت: میانگین سرانه مصرف آبزیان در جهان 20 و در ایران 11 کیلوگرم در سال است با این حال در ایران سرانه مصرف آبزیان از سال 2005 تا 2016 (11 سال) از پنج به 11 کیلوگرم رسید که سریع ترین ضریب رشد را نسبت به سایر فرآورده های گوشتی داشته است.
ضیائیان اضافه کرد: در ایران سرانه مصرف آبزیان پس از گوشت مرغ و گوشت قرمز در رتبه سوم قرار دارد و این درحالی است که در سال های اخیر گرایش در سیاست کلی و توصیه های تغذیه ای جهانی به سمت گسترش مصرف گوشت سفید به ویژه گوشت ماهی بوده است.
وی گفت: با این وجود، سهم مصرف آبزیان و فرآورده های آن در سبد غذایی خانوارهای ایرانی در مقایسه با متوسط مصرف جهانی بسیار پایین است.
وی اظهار داشت: آبزیان تاثیر مهمی بر سلامت انسان و پیشگیری از بروز انواع بیماری ها دارند و تغذیه سالم یکی از ابعاد زندگی سالم است.
ضیائیان افزود: ضریب هوشی کودکان با مصرف منظم آبزیان به طور متوسط 6 واحد بالاتر از دیگر کودکان است و افراد مصرف کننده گوشت ماهی 36 درصد امراض قلبی کمتری نسبت به دیگر افراد دارند.
وی افزود: سرانه مصرف در استان البرز و سطح کشور فاصله زیادی با مقادیر استاندارد و ایده آل جهانی یعنی حدود 20 کیلوگرم در سال دارد بنابر این در دوره حاضر اعمال سیاست های مدیریتی افزایش سرانه مصرف آبزیان ضروری است.
وی اظهار داشت: عرضه محصولات آبزی تازه با بسته بندی و قیمت مناسب به بازار، ایجاد بازارها و نمایشگاه های دوره ای عرضه محصولات آبزیان در سطح استان و نیز فرهنگ سازی و برگزاری هرچه بیشتر جشنواره های طبخ آبزیان می تواند در افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان البرز موثر باشند.
ضیائیان افزود: همچنین توسعه آبزی پروری در استان به ویژه پرورش ماهی می تواند نقش بسزایی در افزایش امنیت غذایی، اشتغال و درآمد خانوارها، ارزآوری ، استفاده بهینه منابع آبی و ارتقاء بهره وری آب داشته باشد.
وی اضافه کرد: در استان البرز ظرفیت های نهفته‌ای برای فعالیتهای شیلاتی و ایجاد اشتغال‌های پایدار در این بخش وجود دارد که سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از وجود جوانان منطقه، گام‌های نویی در عرصه تولید و صادرات محصولات شیلاتی بردارند.
مدیر شیلات البرز اظهار داشت: از فرصت‌های آبزی پروری استان می‌توان به پرورش انواع آبزیان از جمله پرورش انواع ماهیان گرمابی، پرورش ماهیان سردآبی، پرورش ماهیان زینتی ، پرورش گیاهان آبزی و پرورش زالو اشاره کرد که در بسیاری از موارد می توان با استفاده از پتانسیل های موجود و حداقل میزان سرمایه گذاری ، نسبت به انجام فعالیت تولیدی و اقتصادی در حوزه آبزی پروری اقدام کرد.
وی تاکید کرد: به منظور بهره برداری بهینه از منابع آبی ، در سال گذشته حدود 2 هزار تن انواع ماهی پرورشی و حدود 12 میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده که موجب اشتغال زایی حدود 955 نفر به صورت مستقیم گردیده است.
وی یادآور شد: اگر در منابع آبی کشاورزی به خصوص استخرهای موجود اراضی کشاورزی بتوان فعالیت آبزی پروری را توسعه داد، علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید در نواحی روستایی و ارتقاء بهره وری آب ، غذای سالم مورد نیاز جامعه به خصوص جامعه روستایی تامین شده و در افزایش امنیت غذایی استان تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت .
در البرز بیش از صد گونه ماهی زینتی و ماهیانی سردابی همچون قزل آلا و کپور پرورش می یابند.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.