به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ در بخضی از این مراسم، عزاداران اردبیلی با یاد سقای کربلا حضرت عباس (ع) طشت گذاری کرده و به استقبال محرم رفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در حاشیه مراسم طشت گذاری در مساجد اردبیل گفت: آئین سنتی طشت گذاری یکی از آئین های منتسب به اردبیل بوده که هم اکنون به سایر مناطق کشور نیز تسری یافته است.

حجت الاسلام مهدی ستوده با اشاره به قدمت چند صد ساله در برگزاری این آئین یادآور شد: آئین طشت گذاری در مساجد از چند روز مانده به محرم در اردبیل و سایرمناطق شهری و روستایی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدا مسجد جامع اردبیل میزبان اصلی این برنامه بوده است، ادامه داد: روز طشت گذاری در مسجد جامع اردبیل همه دستجات اصلی محلات ششگانه اردبیل حضور می یابند که این در برگزاری پرشور این آئین تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه آئین طشت گذاری اردبیل در سال های اخیر با فراگیری و استقبال گسترده ای مواجه شده است، متذکر شد: آئین طشت گذاری اردبیل امروزه در حال تبدیل شدن به یکی آئین های عزاداری کشور است.

در آئین سنتی طشت گذاری؛ عزاداران با زنجیرزنی، سینه زنی و نوحه سرایی و حمل علم های عزاداری، به یاد تشنگان کربلا طشتی را بعد از طواف مسجد پر آب کرده و در جای مخصوص خود قرار دادند.

حضور نوجوانان و جوانان سیاه پوش به همراه پیرمردان و ریش سفیدان محلات و دسته های عزاداری شور معنوی خاصی به این مراسم بخشیده بود و کنگره بزرگ عزاداری را در آغار آئین های محرم در این استان رقم زد.

در اردبیل قدیم عزاداری محرم از بیست و هفتم ماه ذیحجه و با برگزاری مراسم طشت گذاری در مسجد جامع آغاز و از روزهای بعد مساجد دیگر نیز به نوبت طشت گذاری و طشت گردانی می کردند.

طشت گذاری اردبیل

گفتنی است آئین سنتی "طشت گذاری به عنوان یکی از آئین‌های عزاداری مختص اردبیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1009815
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.