در فصل پاییز ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی 501.8 بوده است که نسبت به فصل قبل، 10.7 درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل45.6 درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 96.8 درصد افزایش داشته است.

گروه اقتصاد و درآمد: مرکز آمار اعلام کرد فصل پاییز ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی 501.8 بوده است که نسبت به فصل قبل، 10.7 درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل45.6 درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 96.8 درصد افزایش داشته است.

به گزارش جماران، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله، (که نشان می دهد کشورها به ازای یک واحد از صادرات، چه میزان کالا وارد می کنند)، است و تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مرکز آمار اعلام کرد در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور سال ١٤٠٠ (سال پایه) استفاده شده است.

بر این اساس، در فصل پاییز ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های دلاری برابر با 122.0 است که نسبت به فصل قبل، تورم فصلی، 0.2 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه، 6.1 درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، تورم سالانه، 9.1 درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در فصل پاییز ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی نسبت به فصل قبل، تورم فصلی، 10.7 درصد است که در مقایسه با همین ارقام در فصل قبل که 4.4 درصد بوده است،  6.3 درصد افزایش داشته. در این فصل بیشترین تورم فصلی با 19.7 درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه های اپتیک، عکاسی و ....» و کمترین تورم فصلی با 0.1 درصد مربوط به گروه «پوست خام، چرم و ...» است.

گروه «چربی ها و روغن های حیوانی یا نباتی و ...» نیز با تورم 6.7- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.