نرخ تورم نقطه به نقطه شهری در آذرماه 1402، 54.2 درصد و نرخ تورم میانگین شهری در آذر ماه 1402، 55.9درصد اعلام شد. انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در سال جاری ازسوی بانک مرکزی تا پاییز امسال متوقف شده بود، اما اکنون با انتشار گزارش تورم آذرماه، بانک مرکزی اعلام کرده است که به نظر می رسد تورم سال 1402، رکورد تورم سال 1374 را که بنا به اعلام بانک مرکزی، 49درصد بوده است را خواهد شکست.

گروه اقتصاد و درآمد: نرخ تورم نقطه به نقطه شهری در آذرماه 1402، 54.2 درصد و نرخ تورم میانگین شهری در آذر ماه 1402، 55.9درصد اعلام شد.

به گزارش جماران، انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در سال جاری ازسوی بانک مرکزی تا پاییز امسال متوقف شده بود، اما اکنون با انتشار گزارش تورم آذرماه، بانک مرکزی اعلام کرده است که به نظر می رسد تورم سال 1402، رکورد تورم سال 1374 را که بنا به اعلام بانک مرکزی، 49درصد بوده است را خواهد شکست.

مقایسه تورم منتشر شده در دو مرجع آماری مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد این ارقام در ارزیابی بانک مرکزی بیشتر بوده است.

پیش از این مرکز آمار، نرخ اعلامی تورم نقطه به نقطه را 40.1 درصد و تورم میانگین را 44.1درصد اعلام کرده بود.  بر این اساس، گزارش بانک مرکزی از تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط مرکز آمار 14درصد و از میانگین تورم، حدود 16درصد بالاتر است.

رشد میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در دوازده ماه منتهی به هر مقطع زمانی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم سالانه است.

پیش از این و در مهرماه امسال، تورم میانگین تقریبا معادل با نقطه‌به‌نقطه اعلام شده بود که 54 درصد و در بالاتر از مرز 50 درصد قرار گرفته است.

گزارش بانک مرکزی از تورم آذرماه 1402
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.