گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در واکنش به دزدی روزانه شش هزاربشکه ای نفت خام ایران توسط آمریکا عنوان شد؛

خادمی در گفت و گو با جماران: آیا می ارزد نفت خام ایران این جور غارت شود! همه نظاره گر منافع کلان مافیاها هستیم!

هدایت الله خادمی، رئیس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز، تاکید کرد: بنزین مانند نفت خام تحریم نیست، می توانستیم بنزین را مانند دیگر فراورده های پتروشیمی که اکنون صادر می کنند و می فروشند، بفروشیم. اما این کار را نکردیم و نمی کنیم؛ چرا که منافع خام فروشی و واردات محصولاتی که از نفت خام در کشورهای دیگر تولید می شود، آنچنان برای بعضیها و مافیاها کلان است که آنها اجازه انجام هیچ کار درستی در این زمینه را به کشور نمی دهند، حتی اگر مقام معظم رهبری بارها بفرمایند! در این باره مشکل جدی در کشور وجود دارد.

گروه اقتصاد و درآمد:آمار‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل ۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را سرقت کرده است. این آمار مربوط به محموله سرقتی نفت ایران توسط آمریکاست که به بهانه تحریم‌ها توقیف شده است. 

بنابرگزارش این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا، کل نفت سرقتی ایران توسط آمریکا در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار بشکه معادل ۶ هزار بشکه در روز بوده است. تا جایی که سهم نفت ایران از کل نفت صادراتی اوپک به آمریکا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۳ به بیش از ۰.۵ درصد رسیده و آمریکا بیش از نیم درصد نیاز وارداتی خود به نفت اوپک را با سرقت نفت ایران تامین کرده است.

کل نفت دزدی ایران توسط آمریکا در این دوره بیشتر از واردات رسمی نفت دو عضو دیگر اوپک یعنی گینه استوایی و گابن توسط آمریکا بوده است. همچنین امارات فقط ۲.۵ برابر بیشتر از نفت سرقتی ایران به آمریکا نفت صادر کرده است.

کل نفت یا فرآورده نفتی سرقتی ایران توسط آمریکا از سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسیده که با احتساب قیمت ۸۰ دلاری نفت بیش از ۴۳۰ میلیون دلار ارزش دارد. آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار بشکه، در سال ۲۰۲۱ نیز ۲ میلیون و ۳۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۲ هم ۵۰۷ هزار بشکه نفت ایران را سرقت کرده است.

دولت باید اطلاعات دقیقی در این باره اعلام کند

هدایت الله خادمی، رئیس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز، در گفتگو با جماران، دولت باید اطلاعات دقیقی در این باره اعلام کند، تصریح کرد: اخباری در این باره منتشر می‌شود که وقتی شناورهای ایران، نفت را برای فروش به دیگر کشورها از جمله ونزوئلا می‌بردند یا روی آب بودند، نیروهای آمریکایی آنها را در جاهای مختلف توقیف کردند. اینکه این شناورها آزاد  شدند یا خیر و یا اینکه محموله های نفتی تخلیه شده یا خیر، همچنان مبهم می مانند. همه این مباحث در رسانه ها وجود دارد، اما طبق معمول، ایران شفاف سازی نمی کند و اطلاعات درستی ارائه نمی دهد.

وی افزود: به نظر می رسد گزارشی که اکنون آمریکا منتشر کرده است، مربوط به همان محموله ها و شناورها بوده است، ممکن است این محموله ها مصادره شده اند و ایران موضوع را رسانه ای نکرده باشد. 

آیا می ارزد نفت خام مان این جور غارت شود!

چرا نفت را به کشورهای دیگر با تخفیف های چند 10 ساله می‌دهیم!

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز، با بیان اینکه آیا می ارزد که ما نفت خاممان این جور غارت شود و چرا باید آن را به کشورهای دیگر با تخفیف های چند 10 ساله بدهیم، تاکید کرد: این رویه درستی نیست و باید به جای آن، اقداماتی صورت گیرد. مقام معظم رهبری و عقلای صنعتی کشور گفته اند که چرا یک کشور با تمدن چند هزار ساله و با سابقه کشف نفت 120 ساله، هنوز خام فروشی نفت می کند. چرا این منابع و ثروت را به باد می دهد!

چه دست هایی در کار است که این روندها متوقف نمی شود!

وی ادامه داد: چه دستهایی در کار است که این روندها متوقف نمی شود. مقام معظم رهبری چندین بار فرمود خام فروشی نکنید و آن را به ده ها فرآورده با ارزش دیگر تبدیل کنید، اما هیچ کس اقدامی درباره آن انجام نداد و همه راه خود را می روند؛ چرا که با توجه به تحریم هایی که علیه ایران وضع شده، با خرید بنزین و فروش نفت، دست برخی ها باز می شود و رانت هایی به بعضی ها تعلق می گیرد، این رانت ها آنچنان بزرگ هستند که اجازه ایجاد تغییری را نمی‌دهند و حتی فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص عدم خام فروشی هم لحاظ نمی شود.

می توانستیم ظرف این 42سال، پالایشگاه‌ های متعددی ایجاد کنیم

نماینده پیشین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توقف خام فروشی نفت توسط ایران، شدنی است، توضیح داد:  این همان کاری است که کشورهای دیگر کردند، آمریکا بیشترین تولید نفت را دارد اما بیشترین میزان نفت را هم وارد می کند و آن را تبدیل به فراورده های باارزش دیگر می کند و می فروشد. ما می توانستیم ظرف این 42سال، تاجایی که می شد پالایشکاه ایجاد کنیم ونفت خام را به محصولات با ارزش دیگر از جمله بنزین تبدیل کنیم؛ تا سالیان آینده نیازی به واردات بنزین نداشته باشیم.

خادمی ادامه داد: بنزین مانند نفت خام تحریم نیست، می توانستیم بنزین را مانند دیگر فراورده های پتروشیمی که اکنون صادر می کنند و می فروشند، بفروشیم. اما این کار را نکردیم و نمی کنیم؛ چرا که منافع خام فروشی و واردات محصولاتی که از نفت خام در کشورهای دیگر تولید می شود، آنچنان برای بعضی ها و مافیاها کلان است که آنها اجازه انجام هیچ کار درستی در این زمینه را به کشور نمی دهند، حتی اگر مقام معظم رهبری بارها بفرمایند! در این باره مشکل جدی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه منافع حداقلی که از فروش نفت برای کشور ایجاد می شود، از زیان هایی که اکنون کشور متحمل می شود، کمتر است، اظهارداشت: وقتی خام فروشی می کنیم، برای دیگر کشورها اشتغال زایی کرده ایم و نه خودمان. اگر خام فروشی نکنیم، نفت باید تبدیل به محصولات دیگری شود که برای تولید آنهاباید کارخانجات، کارگاه ها و شرکت های تولیدی ایجاد کنیم. در این شرایط اشتغال ایجاد می شود. در مرحله بعد با فراهم کردن کارخانجات و شرکت های پایین دستی این زنجیره، مشکل اشتغال حل می شود. با حل مشکل اشتغال، تورم و رکود اقتصادی کاهش می یابد و جوانان شغل دارند و از افسردگی و مهاجرت دور می شوند. فقر در ایران کاهش می یابد. کشور توسعه می یابد، بقیه صنایع از جمله فولاد و سیمان بیشتر به کار گرفته می شوند.

صدها اتفاق بد برای کشور می افتد و همه ما تنها ناظر هستیم

خادمی با بیان اینکه متاسفانه شاهد تعطیل شدن کارگاه‌های تولیدی هستیم که باعث ریزش شغل می‌شوند، یادآورشد: حداقل هایی که وظیفه هر حکومتی است که شامل ایجاد شغل، تامین خوراک، مسکن، بهداشت و پوشاک برای مردم است را می توانستیم با ایجاد صنایع حل کنیم. اما وقتی همچنان خام فروشی می‌کنیم،  صدها اتفاقات بد برای کشور می افتد و همه ما تنها ناظر هستیم.

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز، ضمن بیان انتقاداتی درخصوص بی توجهی به حل مساله خام فروشی در کشور، خاطرنشان کرد: در قانون بودجه، رویه ها همانطور که بوده است ادامه پیدا می کند. متاسفانه ما در برنامه های میان مدت و سالانه، از صنایع مان حمایت نکردیم و چشم انداز حل مشکلات را سامان ندادیم.

مسئولان ما نه قصدی برای حل این مشکلات دارند و نه توانایی برای آن دارند

وی اضافه کرد: مسئولان ما نه قصدی برای حل این مشکلات دارند و نه توانایی برای آن دارند. هیچ کسی از آنها درباره این مسائل خطیر کشور، سوال نمی کند. در حالی که آنها باید پاسخگو به نهادهای ناظر باشند. وقتی مجلسی داریم که خودشان کارمند دولت هستند، چه انتظاری دارید! وقتی مسئولی پاسخگو نباشد، مورد سوال قرار نگیرد و برنامه ای نداشته باشد، کسی بر برنامه ارائه شده اش نظارت نکند و مورد سوال و استیضاح قرار نگیرد، چنین شرایطی پیش می‌آید و کسی در این کشور پاسخگو نیست.

 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.