دولتی - دولت به مفهوم عام -که به طور سازمان یافته و ساختاری با تورم ۵۰٪ ، ۶ ماه حقوق مردمش رو می بلعد و با بیمه و مالیات حداقل ۲۵٪ معادل ۳ ماه دیگه (مجموعا حدود ۹ ماه برای دولت کار میکنیم) رو برمیداره هنوز نتونسته بعد سال‌ها تعهداتش رو ایفا کنه و با همون فرمون میخواد باقی عمر مردمش رو دوباره بزخری کنه! حتی حاضر نیستند هیچ تعهدی برای رفع این همه کسری بدهند. کسری که همه‌ی سال‌ها داره بیشتر و بیشتر میشه!

گروه اقتصاد و درآمد: مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، طی مصوبه‌ای به منظور آنچه کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی خوانده شده، سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش داد. آنچه که ابتدا در رسانه‌ها با عنوان متن مصوبه منتشر شد، صراحتا عنوان کرده که براساس مصوبه جدید، سن بازنشستگی ۱۲ سال افزایش پیدا داشته است. هر چند در ساعات بعد، تعدادی از نمایندگان، از جمله رئیس مجلس، مطرح کردند که آنچه با عنوان «بازنشستگی بعد از ۴۲ سال» در رسانه ها منتشر شده، شایعه است، اما اینها اظهارات شفاهی نمایندگان بعد از انتشار اخبار و واکنش های انتقادی نسبت به آن بود و متن مصوبه درباره افزایش سن بازنشستگی روشن است.

به گزارش جماران؛ در این میان، باید برای افکار عمومی، که نمی‌داند اظهارات شفاهی نمایندگان را ملاک قرار دهد و یا متن مصوبه را؛ روشن شود که مصوبه مجلس درخصوص افزایش سن بازنشستگی به طور دقیق چه مواردی را در برداشته است.

با انتشار این اخبار، بعضی فعالان در فضای مجازی، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و برخی منتقدانه نوشتند که چرا باید هزینه ناترازی را از جیب ملت بدهند و با اشاره به آنچه که در گذشته حقوق های نجومی مسئولین سازمانهای مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی و یا دست اندرکاران این سازمان ها بوده است، متذکر شدند که چرا از حقوق های بالا برای رفع ناترازی این صندوق ها کسر نشده است؟!

جماران در ادامه، بخش هایی از انتقادات مطرح شده را با واکنش ها به مصوبه افزایش سن بازنشستگی در فضای مجازی منتشر می کند:

الحمدلله این یکی به خوبی و خوشی تراز شد، بعدی...

در این رابطه سید یاسر جبرائیلی، (رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام)، نوشته است: خب الحمدلله این یکی به خوبی و خوشی تراز شد. با همین دست‌فرمان برویم سراغ #ناترازی بعدی...

#نه_به_نئولیبرالیسم

رضا رشید پور، یکی از مجریان سابق تلویزیون نیز آورده است: از افزایش سن بازنشستگی تعجب نکنیم وقتی «کودکان» مشغول کارند.

حاضر نیستند هیچ تعهدی برای رفع این همه کسری بدهند!

رضا خانکی، نیز در مطلبی عنوان کرده است که: خبر به این مهمی در کشور و رسانه‌ها بازتابش خیلی کمتر از انتظارم بود. چرا؟ چون هیچ نهاد مدنی فعال مستقلی باقی نمونده وگرنه این لقمه‌ای نیست که از گلوی هیچ دولت و مجلسی در دنیا به این راحتی پایین بره.

حالا مسئله دقیقا چیه؟ دولتی که بطور سازمان یافته و ساختاری با تورم ۵۰٪ یعنی ۶ ماه حقوق مردمش رو میبلعه و با بیمه و مالیات حداقل ۲۵٪ معادل ۳ ماه دیگه (مجموعا حدود ۹ ماه برای دولت کار میکنیم) رو برمیداره هنوز نتونسته بعد سال‌ها تعهداتش رو ایفا کنه و با همون فرمون میخواد باقی عمر مردمش رو دوباره بزخری کنه! حتی حاضر نیستند هیچ تعهدی برای رفع این همه کسری بدهند. کسری که همه‌ی سال‌ها داره بیشتر و بیشتر میشه!

آرش سپهری، دیگر فعال در شبکه مجازی، نوشته است: ‌در شرکت ها اگر به هر دلیلی اشتباهی رخ بده و دو روز کارکرد یک کارمند محاسبه نشه و در انتهای ماه بهش پرداخت نشه، چیزی شبیه به جنگ جهانی سوم پیش خواهد آمد، اما الان دولت و مجلس و بقیه زدن زیر میز و به تمام کارگران و کارمندان کشور میگن که چندین سال کارکردتون قرار پرداخت نشه و باید بیشتر کار کنید تا چیزی که قرار بود بگیرید رو بهتون بدیم. ظاهرا عمده مردم هم هنوز نفهمیدن قضیه چیه.

رضا خانکی نیز، در پاسخ به او ادامه داده است: ‌‎اولین کسی که از ما شکایت میکنه خود صندوق بازنشستگی دولتیه. بساط این مفت‌خوری و جرزنی و زیر میز زدنشون جمع میشه. طرف بازی رو باخته داره زیر میز میزنه کسی هم نمیتونه کاری بکنه چون داور و مجری مراسم هم خودشه!

امیر برزی، اما پرسیده است: ‌‎تا حالا دیدی یا شنیدی مسئولی برای ورشکستگی صندوق های بازنشستگی محاکمه بشه ؟! چرا فقط مردم تاوان بدن ؟!

کاربری با نام بلو برد، نوشته است: ‌آنقدر ییهویی اعلام کردن که هنوز اونایی که میفهمنم تو شوکن. چه برسه به مردم عادی

همچنین کاربر دیگر با نام اسد نیز آورده است: سیستم ‌‎‎ارباب رعیتی هم نیست. سیستم غارتی‌ هست.

یکی دیگر از کاربران در شبکه های اجتماعی، با نام صفا مدعی شده است: ‌‎آمدیم از استعمار خارجی ها خلاص بشیم مورد استثمار داخلی ها قرار گرفتیم.

کاش صندوق های بازنشستگی خصوصی هم راه اندازی می‌شد

لقمان حسینی، نیز این مساله را مورد توجه قرار داده و می گوید: ‌‎وقتی حقوق بازنشستگی کفاف زندگی رو نمیکنه و عموم بازنشسته ها بلافاصله به فکر شغل بعدی هستن طبیعتا استمرار خدمتشان در شغل خودشان خیلی بهتر از رفتن تو آژانس و اسنپ و ... است، فقط کاش صندوق های بازنشستگی خصوصی هم راه اندازی می شد.

کاربری با نام «‎‎مشتی جان» در پاسخ آورده است: اگه اینا به تعهداتشون عمل میکردن که دیگه نیاز نبود هیشکی بعد بازنشستگی بازم کار کنه

مهدی، نوشته است: ‌‎واقعا خیلی عجیبه. مثل اینکه هیشکی نمی فهمه داره چه اتفاقی می افته و یا جرات فهمیدن ندارند

به گزارش جماران، پرهام نیز معتقد است: ما چیزی مشابه آرژانتین ولو بسیار بدتر هستیم. هم تورم بالا را باید تحمل ‌کنیم، هم مالیات‌های تهاجمی و هم ناکارامدی سیاست‌های تامین اجتماعی و سوء عملکرد صند‌وق‌های بازنشستگی، به اضافه سیاست‌های انزواطلبانه و تحریم‌ها. آنچه خوبان همه دارند ما تنها داریم!

روزبه دهقانی نیز می نویسد: ‌‎اصلاح خوبه ولی همه جانبه نه فقط از سمت ضعیف. 

کار بر دیگری با عنوان «طاهره نیازخوانی» نوشته است: ‌‎ورود نیروی کار خارجی به تعداد میلیونها نفر ،که تعهد بیمه ای هم براشون نیست ،باعث میشه صندوقهای بازنشستگی مضمحل تر بشن.

محمد نیز یادآورشده که : ‌بحران صندوق های بازنشستگی داره خودش را کم‌کم نشون می‌دهد. زمان کار باز هم طولانی بشه، تا ساختار فرمایشی و سیاسی مدیریت صندوق ها تغییر نکند، داستان سطل سوراخ است که آبی درش جمع نمی‌شود. کمی در مورد یونان و اتفاقات چند سال گذشته اش مطالعه کنید.

کاربر دیگری با نام «سانانیوز» نوشته است: ‌‎مدیران فاسد و بیسواد که بدون شک بیشترین تاثیر رو داشتند، چرا قوانین و حمایت های خاص رو لغو نمی‌کنند ؟

اگر هیچ کاری جزء خرید طلا نکرده بود، الان میتوانست با پادشاهی بازنشسته ها را اداره کنند

 

وحید در این رابطه پرسیده است: ‌‎پس بهتره سال های خدمت را پنجاه سال و سن بازنشستگی را هم هشتاد و پنج سال کنند! صندوقی که اگر هیچ کاری جزء خرید طلا نکرده بود، الان میتوانست پادشاهی بازنشسته ها را اداره کند، با فعالیت های ... خود مجبور به چنین راه حلهایی شدند.

کاربر مشتی نوشته است: ‌‎اصلاحات و جراحی های زیادی در هر نقطه از اقتصاد ما لازمه، اما حکومت فقط اون بخشی رو اصلاح میکنه که جورش رو مردم باید بکشن، این اسمش اصلاح نیست

صدیقه جعفری نیز آورده: من یک دبیرم و تدریس جزء کارای سخت هست آیا ۳۰ سال سر کلاس بودن چیزی از معلم باقی می‌گذارد که برای بقیه اش برنامه میریزین؟

تو ایران مردم کلا شصت پنج سال عمر میکنن اینجا رو با اروپا مقایسه نکن

کاربر دیگری با عنوان«علی ام» ادعا کرده: تو ایران مردم کلا شصت پنج سال عمر میکنن اینجا رو با اروپا مقایسه نکن

 

پیمان مولوی، یکی از فعالان اقتصادی، در شبکه اجتماعی آورده است: ‌موضوع سن بازنشستگی مثال ژاپن و اسکاندیناوی؛ موضوع مالیات میشود مثال اسکاندیناوی و اروپای غربی؛ موضوع واردات و تولید میشود مثال کره جنوبی ۴۰ سال قبل؛ موضوع رفاه و زندگی میشود : لنگ یمنی و شعب ابیطالب و …

 

به گزارش جماران، در ادامه دیگر واکنش ها در فضای مجازی نسبت به مصوبه افزایش سن بازنشستگی می آید:

**سیروس: ‌‎هر کشوری قابل مقایسه با ایرانه بشرطی که ثروت طبیعی و اقتصاد و حقوق و امکانات رفاهی و آزادیشون هم با ایران مقایسه بشه اگر اینجور مقایسه ای بشه ایران نسبت به ثروت طبیعی و جمعیتش میشه فلاکت زده ترین کشور دنیا

**موج سوم

‌اعتراض های فرانسه رو یادتون میاد؟

بخاطر افزایش ‎#سن_بازنشستگی از 62 به 64 سال بود

حالا خبر اومده که سن ‎#بازنشستگی ما حداکثر تا 12.5 ساااال افزایش پیدا کرده

زیبا نیست؟

کار کنید تا بمیرید!

** صالحی

‌در ایران دیگر سن بازنشستگی وجود ندارد، کار کنید تا بمیرید، تمام!

**لیلا

سیستم مدیریت بحران در ...؛

بودجه کم آوردیم---> بودجۀ معلولان و آموزش و پرورش را قطع کم کنیم

منابع ارزی کاهش داشته-----> ارز ترجیحی دارو را حذف کنیم

تراز صندوق بهم ریخته----> سن بازنشستگی را بالا میبریم

** فرید

‌‎این سیستم مدیریت تمام دولت‌های بورژوایی‌ست

** حمیدرضا

‌این دوره‌ای که نه دیگه چیزی خوشحالت می‌کنه و نه ناراحت، دوره خیلی خوبیه تو زندگی؛ باید به فال نیک گرفت!

** رشید

‌همه جور کارگر رو ذلیل کردن.

اول حضور بیحساب مهاجرین ... که بازار کار برای ایرانیا فاجعه شد و حالا افزایش سن بازنشستگی

بنظرتون اتفاقیه؟‌‎این قوانین از مجلس انقلابی بیرون میاد؟

**شکریان

‌من جای شورای نگهبان باشم، مصوبه مجلس را خلاف عقل اعلام می‌کنم، نوبت به شرع نمی‌رسد!

**مهدی حامدی

‌با چه زبانی بگن شرکت‌های بیمه در آستانه‌ی فروپاشی هستند؟

با کشته‌های کرونا یک احیای ناقص به شرکت‌های بیمه دادند که چند صباحی مرگ آن‌ها را به تاخیر انداخت.

** مرضیه

‌در اینکه سن بازنشستگی باید افزایش پیدا کنه تردیدی نیست. چون هم امید به زندگی بیشتر شده و هم تعادل صندوق‌ها به هم ریخته ، اما قبل از این تغییر باید به 2 سوال جواب داده بشه:

1-الگوی جدید سرمایه‌گذاری صندوق‌ها چیه

2-از کجا معلوم واریزی جدید مجددا در حیات خلوت دولت‌ها خرج نشه؟

**شاید

‌‎همان حیات خلوت کمر صندوق ها را شکسته!؟ پیش شرط هر تغییر، باید استقلال این صندوق ها از دولت و حذف انحصار از صندوق تامین اجتماعی باشد.بعدش میشود در خصوص افزایش سنوات کاری بحث کرد که منطقی هست یا نه!

امیدوارم وقتی هفتاد ساله شدی زنده باشی بتونی از حقوق بازنشستگی ات لذت ببری

** فرزانه

‌‎امیدوارم وقتی هفتاد ساله شدی زنده باشی بتونی از حقوق بازنشستگی ات لذت ببری

علت ناترازی را در جای دیگر جستجو کنید نه در افزایش امید به زندگی

** فریاد

‌‎این تردید نیست رو از کجا آوردی؟

بدهکارترین شرکت به صندوق ها دولته

مدیریت صندوقها دولتیه

حقوق بدهی تیم های فوتبال از صندوق داده میشه

و هزارتا دلیل دیگه برای حیف و میل منابع

علت ناترازی را در جای دیگر جستجو کنید نه در افزایش امید به زندگی

 حتی ۱ روز افزایش هم دلیلش غارت صندوق های بازنشستگیه

** آدم:

درمورد افزایش سن بازنشستگی شایعات زیادی مطرح شد ازجمله شایعه مضحک ۱۲ سال!

اما در هرصورت حتی ۱ روز افزایش هم دلیلش غارت صندوقهای بازنشستگیه! خداشاهده اگه مغول  بهمون حمله می‌کرد، نمی‌تونستن ۳۸۰ هزاااار میلیااااارد تومن از صندوق‌های بازنشستگی غارت کنن!

** علی

تبخیر امید

ناترازی اسم رمز دزدی از جیب مردمه که از طرف نئولیبرالها در دولت و مجلس طراحی شده؟!

** حسین

ناترازی اسم رمز دزدی از جیب مردمه که از طرف نئولیبرالها در دولت و مجلس طراحی شده...

**احسان سلطانی

ماجرای بازنشستگی خیلی ساده ست؛

تمام صندوق‌ها غارت شدن و مملکت دیگه هیچ پولی در بساط نداره!

صراحتا گفتن «یونان ۱۰۰جزیره فروخت تا بتونه مطالبات بازنشستگانش رو بده. ممکنه به جایی برسیم که مجبور بشیم کیش، قشم و خوزستان رو بفروشیم تا حقوق بازنشستگان رو بدیم.»

** پارسا:

از جیب مردم دارن غارتی که از صندوقهای بازنشستگی کردن رو جبران میکنن.

** سعید مروارید

اصلا بازنشستگی چه معنی داره ، رعیت باید تا روز آخر زندگی خدمت کنه.

سن بازنشستگی رو اینقدر افزایش میدیم تا دیگه کسی بازنشست نشه

**گلنسا:

صندوقهای بازنشستگی به بحران خوردن

راه حل :

سن بازنشستگی رو اینقدر افزایش میدیم تا دیگه کسی بازنشست نشه

** نستوه

یه قانونی هم گذاشتید برا رفاه مردم؟

آخه ... همین الانشم با چند تا شغل به زور داریم سر میکنیم تا ۶٢ سالگیییییی

مگه تا اون موقع زنده ایم؟؟؟؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.