گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کامران ندری در گفت وگو با جماران؛

استاد دانشگاه امام صادق: برنامه هفتم توسعه به اقتصاد نزدیک نیست/ این برنامه کفایت لازم را ندارد

یکی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) گفت: برنامه هفتم را کارشناسان نوشتند ولی در محدوده‌ای که به آنها اجازه داده شده و یا می‌توانستند در محدوده‌ای که در برنامه قبلی وجود داشته، نوشتند. فراتر از آن نیست و این کفایت لازم را ندارد.

گروه اقتصاد و درآمد: کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، درباره تصویب کلیات برنامه توسعه هفتم در مجلس گفت: برنامه هفتم با برنامه ششم و پنجم تفاوتی ندارد. اهدافی که در این برنامه تعریف شده، دور از دسترس به نظر می‌رسد. مثل رشد ۸ درصد که ظاهرا در اکثر برنامه های توسعه آماده است. البته با رفع تحریم‌ها خصوصاً با فروش نفت می‌توان یکی دو سال در اقتصاد رشد داشت. البته منوط به اینکه به یکباره تحریم‌ها برداشته شود که اگر چنین اتفاقی بیافتد، در طی یکسال رشد بالای ۸ درصد را خواهیم داشت ولی مجدد رشد اقتصادی به متوسط بر می گردد. آن هم به دلیل اینکه مشکلات عدیده‌ای داریم.

نهادهای اجتماعی تحلیل رفته اند

وی ادامه داد: نهادهای ما مخصوصاً نهادهای اجتماعی تحلیل رفتند و متاسفانه ظرفیت قبل را ندارند. مشکلات اجتماعی زیاد شده، نظام اداری فرسوده و گرفتار فساد گسترده است. همچنین دچار مشکلات جدی زیست محیطی هستیم. فضای کسب و کار ما بسیار ناسالم و شاخص فضای مطلوب در این باره نداریم .

استاد دانشگاه امام صادق اضافه کرد: مشکلات عدیدی داریم که همین مشکلات چالش‌های جدی اقتصاد به شمار می آید که حتی می‌توان لیست خیلی طولانی را برای آنها تعریف کنیم. نظام مالیاتی، بودجه‌ریزی دولت، مشکلاتی که در بانک‌داری و سیاست‌گذاری پولی داریم، مشکلات بیمه، تامین اجتماعی و فضای کسب و‌کار و ..... لیست بلند بالایی از مشکلات مختلف را نشان می دهد.

ندری تصریح کرد: پایین بودن بهر‌وری نیروی کار، مشکلات روابط خارجی و... چالش‌هایی هستند که در رشد اقتصادی تعیین‌کننده و تاثیرگذار است. متاسفانه در برنامه هفتم برای رفع این چالش‌ها راهکاری تدبین نشده است. فقط یکسری عدد و رقم مثل برنامه قبلی در این برنامه ذکر شده که آرمانی و دور از دسترس است. بنابراین، بعید نیست این برنامه هم به سرنوشت برنامه قبلی دچار شود.

نظر کارشناسی را کسی قبول ندارد

او در خصوص اینکه برخی بر این باورند که نشانه ای از کارشناسی بودن در این برنامه نیست پاسخ داد: نمی‌گوییم کارشناسی نیست ولی به اندازه‌ای که برنامه قبلی کارشناسی شده این هم کارشناسی شده است. متاسفانه کارشناسان ما در شرایط فعلی کاری نمی‌توانند انجام دهند. در رابطه با سیاست خارجی اگر کارشناس نظری بدهد آیا کسی قبول می‌کند؟ همه می‌دانیم چالش‌های حوزه‌های مختلف چیست. مسائل و مشکلات فضای کسب و‌ کار را می‌دانیم. متاسفانه از کارشناس خواسته نشده در این حوزه قلم بزند یا پیشنهادات مشخصی ارائه دهد.

ندری افزود: برنامه هفتم را کارشناسان نوشتند ولی در محدوده‌ای که به آنها اجازه داده شده و یا می‌توانستند در محدوده‌ای که در برنامه قبلی وجود داشته باشد، نوشته اند. فراتر از آن نیست و این کفایت لازم را ندارد. متاسفانه برنامه هفتم به اقتصاد نزدیک نیست و خیلی آرمانی است. همچنین رگه‌های واقع‌گرایی و تغییر در سیاست‌گذاری و نگرش را در برنامه هفتم نمی‌بینید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.