اینکه پزشکان فرار مالیاتی دارند، امری بسیار واضح است و همانطور که سایر اقشار نیز از پرداخت مالیات فرار می کنند، پزشکان ایرانی هم با چنین معضلی روبرو هستند.

پایگاه خبری جماران: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در نمازجمعه هفته گذشته تهران با اشاره به لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور، از ضرورت پرداخت مالیات توسط کسانی سخن گفت که سود بالایی از درآمد خود کسب می‌کنند.

فرار مالیاتی در کشور، یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند

خطیب نمازجمعه تهران، در بخشی از سخنان خود گفته بود«فرار مالیاتی در کشور، یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند.»

وی همچنین با بیان اینکه، دستگاه مالیاتی کشور برای آنکه بتواند مالیات را عادلانه وضع کند، نیازمند اطلاعات است، گفت: تمامی دستگاه‌ها باید طبق قانون، اطلاعات خود را در اختیار نظام مالیاتی قرار دهند و در کشوری که نظام استکبار این تنگناها را برایش خلق کرده، باید «اصلاح نظام مالیاتی» آن، دستور اول کشور قرار گیرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز راه کاهش فساد را الکترونیکی کردن امور در همه حوزه ها به عنوان فراهم سازی زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی اقتصاد دانست و با ضرورت اجتناب ناپذیر خواندن آن گفت: الکترونیکی شدن فرآیندها، باعث حذف ارتباط رودررو و مستقیم میان کارکنان سازمان و ارباب رجوع و در نتیجه کاهش فساد و هزینه ها و افزایش بهره وری می شود.

فرهاد دژپسند همچنین هفته گذشته عنوان کرده بود که بحث فرار مالیاتی در خصوص پزشکان، زیبنده این قشر زحمت کش و فرهیخته نیست و قصد داشته با وزیر بهداشت در این زمینه گفت و گو کند که با استعفای وی به بعد موکول شد.

در این میان، موضوع «فرار مالیاتی» همواره یکی از معضلاتی است که تاکنون با وجود تمامی راه‌کارها برای جلوگیری از آن، وجود داشته است. به نحوی که اکثر افراد اگر می‌دانستند پرداخت به موقع مالیات موجبات حفظ و رشد اقتصاد کشور را به دنبال داشته و چه تأثیری بر افزایش درآمد آنها دارد، برای پرداخت آن در صف اول قرار می‌گرفتند. در تمامی کشورها، مالیات سیاستی اقتصادی برای تأمین نیازهای دولت‌هاست و هر چه نظام مالیاتی در کشوری توسعه یافته‌تر بوده و شفافیت بیشتری در روند آن وجود داشته باشد، احتمال مواجهه با بحران کمتر است.

5 درصد پزشکان درآمد افسانه‌ای دارند

در همین رابطه، یک پژوهشگر حوزه پزشکی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: اینکه پزشکان فرار مالیاتی دارند، امری بسیار واضح است و همانطور که سایر اقشار نیز از پرداخت مالیات فرار می کنند، پزشکان ایرانی هم با چنین معضلی روبرو هستند. ولی مطرح شدن پزشکان در سالهای اخیر به عنوان بزرگترین فرار کنندگان از مالیات نشان می‌دهد که توان جامعه مدنی این بوده که تنها پزشکان را پاسخگو کند و برای پاسخگو کردن سایر نهادها قدرتی نداشته است. 

مزدک دانشور افزود: چیزی حدود 20 درصد جامعه پزشکی درآمد خوبی دارد و 5 درصد آن، درآمد فوق بالا و افسانه‌ای دارد . این افراد در جامعه پزشکی ایران زیاد نیستند. بنابراین، اینکه ما از تمامی پزشکان تقاضا کنیم که درآمدهای خود را اعلام کرده یا حتی مجبور به نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌های خود شوند، کار بسیار درستی است و این شفافیت باید ایجاد شود که تمامی حساب‌های بانکی یک پزشک یا یک بازاری و...بررسی شده و معلوم گردد که درآمدهای آنها از کجا بوده است.

20 درصد جامعه پزشکی یعنی حدود 30 هزار نفر درآمدهای بسیار خوبی دارند

وی با بیان اینکه، هر پولی که از حساب افراد خارج می‌شود باید منشاء و مقصدش مشخص باشد، گفت: این مسأله باید نه تنها در قبال پزشکان که در همه سطوح ثروت و قدرت اجرایی شود. متاسفانه افرادی که ثروت و قدرت دارند می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و در ازای آن، فردی که یک کارمند یا کارگر معمولی بوده، باید مالیات بپردازد. این امری بسیار خوب است که کمپین‌هایی در فضای مجازی به منظور پاسخگو کردن بیشتر پزشکان ایجاد می‌شود و به نظرم مردم به درستی از پزشکان یا مراکز پزشکی تقاضای شفافیت دارند، ولی نباید تنها پزشکان به عنوان نمادهای ثروت و قدرت شناخته شده و فقط آنها مقصر شناخته شوند، بلکه باید این معضل در تمامی نهادهای قدرت و ثروت مورد بررسی قرار گیرد. 

این انسان‌شناس پزشکی در پایان گفت: تمامی حساب‌های بانکی پزشکان و مراکز پزشکی باید مانند سایر نهادها تحت نظارت وزارت اقتصاد و دارائی و سازمان‌های مالیاتی باشد. چه کسی گفته که حساب بانکی یک امر خصوصی است؟ حساب بانکی من باید کاملاً شفاف در اختیار دولت و نظام‌های مالیاتی قرار گیرد و از طرف دیگر نظام‌های مالیاتی نیز موظفند که شفاف پاسخگو باشند و توضیح دهند که مالیات ما را چه کار می‌کنند؟ 20 درصد جامعه پزشکی یعنی حدود 30 هزار نفر درآمدهای بسیار خوبی دارند که باید حتماً مالیات را از آنها اخذ کرد. اما باید در نظر داشت که مالیات گرفتن نباید مختص به قشری خاص باشد، بلکه باید تمامی نهادهای قدرت و ثروت را از جمله پزشکان در برگیرد.

میزان فرار مالیاتی پزشکان با واقعیات هم­خوانی ندارد

سال گذشته بود که رئیس سازمان مالیاتی کشور در یک برنامه تلویزیونی صراحتاً از  سهم 600 میلیاردی پزشکان در فرار مالیاتی خبرداد و گفت:«‌جامعه پزشکی باید رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهد که دست آخر رقمی که پرداخت می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است. البته او تأکید کرده بود پزشکان پایتخت‌نشین دست بیشتری بر آتش فرار مالیاتی دارند.»

اما بر اساس اظهارنظر کارشناسان سیاست­‌گذاری سلامت، این میزان که توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان مالیات پزشکان اعلام می­‌شود با واقعیات هم­خوانی ندارد، زیرا در این صورت با احتساب میانگین مالیات بیست درصد، مجموع درآمد سالیانه پزشکان برابر 3500 میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن تعداد پزشکان فعال کشور که برابر 110 هزار نفر است، درآمد ماهیانه هر پزشک 2.6 میلیون می­‌شود که با واقعیات هم­خوانی ندارد.

این درحالی است که کارشناسان حوزه سلامت، مقدار واقعی فرار مالیاتی پزشکان را حدود 6700 میلیارد تومان در سال تخمین می‌زنند که این امر درباره مراکز پزشکی حتی قابل تخمین به نظر نمی رسد. 

 

پرداخت 20 درصدی مالیات از سوی پزشکان و فرار مالیاتی 80 درصدی آنها

 

در ماه‌های اخیر «نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران»، در گفت و گویی اعلام کرد که طبق آمارهای رسمی، سرجمع مالیات شغلی که پزشکان در سال گذشته پرداخت کرده‌اند، ۱۵۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که درآمد واقعی این تعداد پزشک ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

69835

69836

سیاوش غیبی‌پور افزوده که این آمار و ارقام از پرداخت ۲۰ درصدی مالیات واقعی و ۸۰ درصدی فرار مالیاتی پزشکان حکایت دارد.

اما با اینکه در ماه‌های اخیر، مردم با راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی و داغ کردن هشتگ‌هایی مانند «#پزشکان_فراری_از_کارتخوان» اعتراض خود را نسبت به عدم نصب دستگاه‌های کارت‌خوان توسط پزشکان و فرار مالیاتی آنها اعلام داشتند، ولی بار دیگر به دلیل اشاره چندباره مسئولین نسبت به فرار مالیاتی در کشور، موضوع فرار مالیاتی پزشکان و مراکز پزشکی به عنوان یکی از پردرآمدترین اقشار کشور قابل توجه قرار گرفته است.

فرار مالیاتی پزشکان، معادل یارانه ۱۲ میلیون ایرانی​

هرچند رئیس امور مالیاتی کشور با رد این تصور که فرار مالیاتی پزشکان مبالغ زیادی را در برمی‌گیرد، گفته بود که فرار مالیاتی پزشکان به نحوی که مطرح می‌شود، وجود ندارد؛ ولی مردادماه امسال، حسین بانکی به عنوان یکی از کارشناسان سیاستگذاری حوزه سلامت در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «اگر نرخ مالیات را 20 درصد در نظر بگیریم، مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند 6 هزار و 800 میلیارد تومان است.»

وی همچنین در مصاحبه‌ای، رقم فرار مالیاتی پزشکان را معادل یارانه ۱۲ میلیون ایرانی در یک‌سال دانست.

نکته دیگر مربوط به میزان مالیاتی است که پزشکان با خود اظهاری پرداخت می‌کنند، چرا که براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در 4 ساله 90 الی 94، سرانه مالیات تشخیص‌داده‌شده پزشکان توسط مأموران مالیاتی در تمامی سال‌های مذکور، بیش از سه برابر مالیات اظهارشده توسط خود پزشکان بوده است. این نسبت را می‌توان به سال‌های بعد نیز تعمیم داد و بر مبنای آن گفت: «مبالغی که امروز تحت عنوان مالیات از سوی پزشکان پرداخت می‌شود، بسیار کمتر از نرخ واقعی آن است و مقاومت در برابر نصب دستگاه‌های کارت‌خوان توسط عده‌ای از پزشکان نیز خود گواهی روشن بر این ماجراست.»

 در برخی موارد هم دیده می‌شود که بعضی مراکز پزشکی یا مطب‌ها، با اینکه مبادرت به نصب دستگاه‌های کارت خوان کردند، اما به بهانه‌های مختلف نظیر ناخوانا بودن کارت بانکی، وصل نبودن اینترنت یا خرابی خطوط تلفن از دریافت غیرنقدی مبالغ ویزیت یا سایر خدمات پزشکی خودداری می‌کنند. همچنین تعدادی از این مراکز گامی فراتر برداشته و با نصب دستگاه‌های عابربانک در ساختمان یا مطب‌ خود، از بیماران می‌خواهند تا مبلغ مربوط به ویزیت و هزینه‌های پزشکی را به صورت نقدی پرداخت کنند.

در این قبیل موارد این سوال مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان با بررسی گردش مالی این دستگاه‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی به میزان درآمد واقعی آنها دست یافت؟

باید ویزیت را نقدی پرداخت کنید!

در همین راستا، یکی از مخاطبین مشاهدات خود را  از مراجعه به مطب یکی از پزشکان، چنین روایت کرد:«عصر شنبه، با مراجعه به یکی از پزشکان که مطبش در محدوده خیابان شهید بهشتی تهران قرار داشت، به عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان توسط منشی وی برای دریافت وجه از بیماران اعتراض کردم، اما منشی مطب با بیان اینکه یا باید مبلغ ویزیت را به صورت نقدی پرداخت کرده یا به سایر مطب‌ها مراجعه کنم، از من خواست تا درصورت مخالفت آنجا را ترک کنم. بعد از این ماجرا، با جستجو در تجربه‌ای که دیگران از روند مراجعه به پزشکان و درمان خود داشتند، حکایت تلخ فرار مالیاتی یکی از پردرآمدترین اقشار کشور برایم بهتر معنا شد.»

با اینکه اخیراً رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران از مردم خواسته تا در صورت مشاهده تخلف از سوی پزشکان، آن را از طریق شماره تلفن ۱۵۲۶ و یا سامانه رسیدگی به شکایات به آدرس www.intamedia.ir به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند، اما پایگاه خبری جماران نیز این آمادگی را دارد که خبرهای مربوط به شکایت شهروندان از تخلفات پزشکان و مراکز پزشکی را دریافت کرده و چنانچه مدارکی در اختیار دارند، منعکس کننده نظرات آنها در این رابطه باشد. لذا مخاطبین می‌توانند با ارسال ایمیل به آدرس News@Jamaran.ir یا به آدرس @jamarannews در شبکه‌های اجتماعی، ما را در جریان انتقادها و شکایات خود از تخلفات صورت گرفته در این حوزه قرار دهند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.